بیگ بنگ: واقعا از کجا بدانیم که تمدن­‌های دیگری قبل از ما بر این سیاره نبوده‌اند که قبل از پیدایش انسان­ها صعود و سقوط کردند؟ این سوالی است که پروفسور آدام فرانک از دانشگاه روچستر و دکتر گاویت اشمیت از موسسه مطالعات فضایی گودارد در ناسا، طی آزمایشی فکری مطرح کردند.

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور فرانک گفت:«ما هیچ شواهدی از تمدن صنعتی دیگری ندیده‌­ایم. اما با نگاهی منطقی به گذشته‌­های دور، سوالات جدیدی دربارۀ تمدن­‌ها و این سیاره به وجود می آیند: تمدن­‌ها چه ردپاهای زمین­‌شناختی را از خود به جای می­گذارند؟ آیا ممکن است بعد از اینکه تمدنی صنعتی از صحنه سیاره میزبانش بیرون می رود، آن را در سابقه زمین­‌شناختی سیاره پیدا کرد؟ این سوالات باعث می شوند تا ما دربارۀ گذشته و آینده به شیوه‌ای خیلی متفاوت فکر کنیم، مثل اینکه هر تمدن ِ سیاره‌­ای چگونه ممکن است صعود و سقوط کند.»

پروفسور فرانک و دکتر اشمیت، در چیزی که آنرا “فرضیه سیلوریان” می نامند، تمدن را براساس مصرف انرژی‌­اش تعریف می کنند. انسان­ها در شرف ورود به عصری زمین‌شناختی هستند که بسیاری از محققان آنرا آنتروپوسین می نامند. این اصطلاح یعنی دوره‌­ای که فعالیت انسان به شدت بر آب­ و هوا و محیط تاثیر می گذارد. در دورۀ آنتروپوسین، سوخت­‌های فسیلی در مرکز ردپاهای زمین­‌شناختی­ قرار گرفته­‌اند که انسان­ها بر زمین برجای می­ گذارند.

این تیم با نگاه به اثرات و مشخصات ِ دورۀ آنتروپوسین بررسی کردند که دانشمندان آینده ممکن است چه نوع سرنخی را برای تشخیص اینکه انسان­ها وجود داشته‌اند، پیدا می کنند. در این کار، آنها همچنین شواهدی را برجای میگذارند که اگر تمدن‌های صنعتی­ مثل ما میلیون­ها سال پیش وجود داشتند به جای می گذاشتند. از 300 سال پیش انسان­ها شروع کردند به سوزاندن سوخت­‌های فسیلی و شروع صنعتی­ شدن را رقم زدند.

نویسندگان این مقاله گفتند:«پخش سوخت‌های فسیلی در اتمسفر چرخه کربن را تغییر داده است به نحوی که در سوابق ایزوتوپ کربن ثبت شده است.» راه­‌های دیگری که انسانها از طریق آنها ممکن است ردپایی زمین­‌شناختی را برجای بگذارند عبارتند از:

1-گرمایش جهانی، بر اثر رها شدن دی‌اکسیدکربن و اختلالات چرخه نیتروژن بر اثر کود. 2-کشاورزی، از طریق افزایش زیاد فرسایش خاک و میزان رسوب­گذاری. 3-آلاینده­‌های پلاستیکی و مصنوعی، و حتی چیزهایی مانند استروئیدها که از لحاظ ­ژئوشیمیایی میلیونها و حتی میلیاردها سال بعد نیز قابل شناسایی خواهند بود. 4-جنگ هسته­‌ای، که اگر اتفاق بیفتد، ایزوتوپ­‌های رادیواکتیو غیرمعمولی را برجای می گذارد.

ایزوتوپ‌های پایدار کربن و پروفایل‌های دما در سه دوره. در بالا سمت چپ: عصر مدرن (از 1600 عصر حاضر تا 2100). بالا سمت راست: حداکثر حرارت پالئوسن-ائوسن (55.5 میلیون سال پیش). انتها: رویداد کمبود اکسیژن اقیانوس (حدود 120 میلیون سال پیش).

فرانک گفت:«ما بعنوان تمدنی صنعتی داریم در فراوانی ایزوتوپ‌ها تغییراتی ایجاد می کنیم، زیرا ما کربن می سوزانیم. اما شاید سوزاندن سوخت­‌های فسیلی در واقع ما را بعنوان یک تمدن، از پای درآورد. این فعالیت صنعتی یا انواع ِ فعالیت‌های صنعتی دیگر چه نشانه‌­هایی از یک تمدن مرده برای میلیونها سال بعد به جای می گذارند؟»

این سوالات قسمتی از تلاشی بزرگتر برای رویارویی با تغییر آب ­و هوا از دیدگاهی اخترزیست‌شناسی است و همچنین روشی جدید از فکر کردن درباره حیات و تمدن‌های موجود در کل کیهان. همچنین نگاه کردن به صعود و سقوط تمدن­ها در رابطه با اثرات سیاره­‌هایشان می تواند بر اینکه دانشمندان در آینده چگونه به اکتشاف سیاره­‌های دیگر نزدیک می شوند، تاثیر بگذارد.

دکتر اشمیت گفت:«ما میدانیم که سیاره مریخ و شاید ناهید در دوران نخستشان می توانستند از حیات‌­ پشتیبانی کنند و امکان دارد که ما یک روز هم رسوبات ­زمین­‌شناختی آنجا را حفر کنیم. این به ما کمک می کند که به دنبال چه چیزی بگردیم. اگر تمدنی بتواند راهی پایدارتر برای تولید انرژی بدون ضربه زدن به سیاره میزبانش پیدا کند، این تمدن شواهد کمتری را از وجودش در آنجا به جای می گذارد.»

پروفسور فرانک گفت: «شما میخواهید تمدنی بزرگ و خوب داشته باشید اما این تندن کار بی­‌نظیری انجام نمیدهد جز اینکه سیاره را به مرحله‌­ای خطرناک برای تمدن خود تبدیل می کند. در واقع ما باید راهی برای تولید و استفاده انرژی پیدا کنیم که ما را به خطر نیندازد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrobiology منتشر شده است.

ترجمه: هیمن یوسفی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. همواره نظریه ای وجود دارد که به احتمال زیاد کره زمین قبلا تمدنی را میزبانی کرده است که انسان های بسیار پیشرفته ای بوده اند و بالطبع دارای تکنولوژی و فناوریهای پیشرفته ای بوده اند که باز به احتمال زیاد بدلیل یافتن سیاره ای بسیار بهتر از زمین به آن سیاره اسباب کشی کرده اند. در مطلبی که کانال بیگ بنگ زحمت ترجمه و اشتراک گذاری آن را انجام داده اند تنها مصرف انرژی به عنوان آثاری از وجود همچین تمدنی در زمین ملاک جستجوی آن تمدن لحاظ شده است ولی اگر آنها به انرژی ای غیر از سوخت های فسیلی دست یافته باشند چه؟باید احتمال آن را داد که در صورت وجود همچین تمدنهایی آنها به انرژی پاک و بی نهایتی دست یافته باشند و تأثیرات پیرامونی ناچیزی مصرف انرژی آنها برای سفر بین کهکشانی در سیاره زمین داشته باشد.

  2. با درود و سپاس از شما دوست عزیز….فکر می کنم اینطور می توان نتیجه گرفت: که قبل از ما هیچ گونه تمدن صنعتی پیشرفته ای بر روی کره ما وجود نداشته…..

  3. بسیار جالب بود سپاس از شما
    اما خب نتیجه تحقیقات به کجا رسیده ؟
    آیا قبل از ما تمدن هایی بودن یاخیر؟