بیگ بنگ: ابر ماژلانی بزرگ یک کهکشان کوتوله است که در فاصله تقریبی 163000 سال نوری از ما قرار دارد، براساس تحقیقات جدید این کهکشان کوتوله در حال برخورد با کهکشان راه شیری است که این ادغام در 2.4 میلیارد سال دیگر رخ خواهد داد.

image e Milky Way Magellanic Cloudsبه گزارش بیگ بنگ، این رویداد مخرب می تواند سیاهچاله فوق پرجرم خاموش کهکشان ما را بیدار کند که شروع به بلعیدن گاز اطرافش خواهد کرد و اندازۀ آن را تا 8 برابر افزایش می دهد. هالۀ ستاره‌ای کهکشان راه شیری نیز دستخوش تغییر می شود و به همان اندازه چشمگیر بزرگ خواهد شد که این بزرگی حدودا 5 برابر خواهد بود. این ادغام گرانشی، ستاره‌های دیسک مرکزی را به طرف هاله کهکشان راه شیری پرتاب خواهد کرد.

کهکشان‌هایی شبیه کهکشان راه شیری ما توسط کهکشان‌های کوچکتر اقماری که در حال چرخش به دور آنها هستند، احاطه شده‌اند که این حرکت مشابه حرکت زنبورها به دور یک کندو است. به طور معمول، این کهکشان‌های اقماری زندگی آرامی دارند و برای میلیاردها سال به دور میزبان‌های خود می چرخند. با این حال هر از چندگاهی آنها به سمت ِ مرکز کهکشان کشیده شده، برخورد کرده و توسط کهکشان ِ میزبان خود بلعیده می شوند.

ابر ماژلانی بزرگ، درخشان‌ترین کهکشان اقماری راه شیری است که تنها حدود 1.5 میلیارد سال پیش به همسایگی ما وارد شده است. تا کمی پیش‌تر اخترشناسان تصور می کردند که ابر ماژلانی بزرگ ممکن است برای میلیاردها سال به دور کهکشان ما بچرخد یا به علت حرکت سریع از نیروی گرانش ِ کهکشان ما بگریزد. با این حال، اندازه‌گیری‌های جدید نشان می دهد که ابر ماژلانی بزرگ دو برابر تصورات قبلی ما دارای ماده تاریک است.

به گفته اخترشناس “ماریوس کوتون” و همکارانش از دانشگاه دورهام:« از آنجایی که این جرم فراتر از حد انتظار است، ابر ماژلانی بزرگ به سرعت انرژی خود را از دست داده و محکوم به برخورد با کهکشان ماست. محققان با استفاده از شبیه‌سازی‌ ابررایانه‌ای تشکیل کهکشان عقاب(EAGLE)، این برخورد را پیش‌بینی کردند. دکتر کوتون افزود: «در حالیکه دو میلیارد سال زمان بسیار طولانی در مقایسه با عمر یک انسان است، اما زمان بسیار کوتاهی در زمان‌بندی‌ کیهانی است.»

تخریب ابر ماژلانی بزرگ که با بلعیده شدن توسط کهشکان راه شیری انجام می شود، منجر به تخریب و نابودی کهکشان ما خواهد شد. با بیدار کردن سیاه‌چاله‌ای که در مرکز راه شیری زندگی می کند، کهکشان ما تبدیل به هسته کهکشانی فعال یا اختروش خواهد شد. این اتفاق فواره‌های قدرتمندی از پرتوهای پر انرژی تولید می کند که به خارج سیاهچاله ساطع می شوند. هرچند این پدیده تاثیری روی منظومه شمسی نخواهد داشت، اما احتمال کمی وجود دارد که ما راه گریزی از خسارت ندیدن از برخورد بین دو کهشکان که منجر به بیرون انداختن ما از راه شیری به فضای میان ستاره‌ای می شود، نداشته باشیم.

همچنین به گفته پروفسور کارلوس فرنک:« زیبایی آنجاست که جهان ما به طور مداوم اغلب توسط پدیده‌های مخرب و خشن مانند برخورد پیش رو با ابر ماژلانی بزرگ در حال تکامل است. به استثنای بلایای طبیعی، مانند اختلال عمده در منظومه شمسی، نوادگان ما در صورت وجود در یک میهمانی هستند، یک نمایش دیدنی و چشمگیر از آتش بازی‌های کیهانی که ناشی از سیاهچاله فوق پرجرم تازه بیدار شده در مرکز کهکشان ماست که با فوران پرتوهای فوق پرانرژی درخشان از خود عکس‌العمل نشان می دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه‌ انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر شده است.

ترجمه: اسماعیل حسینی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. خانم الله وردی درود و سپاس
    اجازه هست خواهش کنم یه مطلب درباره پیش بینی وقوع رخدادهایی به مانند ادغام اجرام کیهانی در سایت قرار بدین بنده فقط در همین حد میدونم که از روی انتقال به سرخ متوجه این امر میشن خیلی ممنون میشم که این موضوع رو توضیح بدین

  2. سلام به روی ماه همه زحمت کش های تحریریه بیگ بنگ میبوسمتون این سایت و همه متعلقات و عزیزان زحمتکشش روی سر من جادارن فقط یک سوال داشتم اینکه
    کهکشان اندرومدا مگه دومیلیارد سال دیگه قرار نیست با کهکشان ما ادغام بشه ؟ این موضوع هیج تقدم و تاخر و ارتباطی به این ابر ماژلانی بزرگ داره یا خیر ؟
    و اینکه اساسا صحت داره ادغام کهکشان اندرومدا با راه شیری؟

    1. درود، کهکشان آندرومدا حدود 4 میلیارد سال دیگر با کهکشان ما ادغام می شود. این امر نشان می دهد که گرانش سعی در ترکیب و یکی شدن کهکشان‎‌ها دارد.