بیگ بنگ: پژوهش جدید دانشمندان نشان می‌دهد که احتمالا هزاران سیاره فراخورشیدی وجود داشته باشد که در حال چرخش به دور منطقۀ امن یک سیاهچاله هستند.

Supermassive blackhole planetبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان طی این مطالعه با شبیه‌سازی‌هایی دریافتند که این سیارات در اطراف سیاه‌چاله‌‌ها سبب ایجاد یک هاله‌ای از گرد و غبار در اطراف سیاهچاله می‌شوند. به گفته محققان، این جهان ممکن است از گرد و غبار در حال چرخش اطراف یک هیولای گرانشی عظیم که هنگام برخورد جمع می‌شوند، ایجاد شده باشد.

محققان معتقدند که این سیارات ِ سیاهچاله‌ای(blanets) خارج از خط برف جای دارند، یعنی این ترکیبات می‌توانند به یخ تبدیل شوند و احتمالاً جرم آنها بین ۲۰ تا ۳۰ هزار برابر جرم زمین هستند. همچنین این سیارات می‌توانند گرد و غبارهای پوشیده از برف را که به دور سیاهچاله می‌چرخند را تشکیل دهند. طی این مطالعه محققان با انجام آزمایشات بسیار متوجه این موضوع شدند و توانستند به صورت تقریبی جرم آنها را دریابند.

محققان دانشگاه کاگوشیما اظهار کردند: سیارات وقتی شکل می‌گیرند که گرد و غبارهای در حال چرخش اطراف یک ستاره به یکدیگر متصل شوند و یک حلقه تشکیل دهند و این چیزی است که اخترشناسان این دانشگاه دربارۀ تشکیل سیارات سنتی(Traditional planets) تصور می‌کنند.

اما پژوهشگران می‌گویند سیاهچاله‌ای با یک میلیون برابر جرم خورشید، می‌تواند یک سیاره را قادر سازد تا در فاصله ۱۳ سال نوری دورتر از آن نیز گردش کند. با این حال، محققان این تیم خاطرنشان کردند که شرایط موجود در اطراف سیاهچاله برای تولد یک سیاره فراخورشیدی مناسب است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سیارات ِ سیاه‌چاله‌ای در طول عمر خود(۱۰۰ میلیون سال) می‌توانند اطراف هسته‌های فعال کهکشان‌هایی با درخشندگی نسبتاً کم ایجاد شوند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com