بیگ بنگ: بررسی‌ها نشان می‌دهد سیارک “آپوفیس” سرعت خود را افزایش داده و کارشناسان احتمال می‌دهند این سیارک در سال ۲۰۶۸ با زمین برخورد کند. به گفته محققان شدت برخورد این سیارک با زمین در صورت وقوع معادل انفجار ۸۸۰ میلیون تن تی‌ان‌تی است.

ogzjbبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، سیارکی به نام آپوفیس در حالی که در مسیری به سمت زمین حرکت می‌کند سرعت بیشتری گرفته است. کارشناسان هشدار داده‌اند این سیارک ظرف ۴۸ سال آینده ممکن است به سیاره ما برخورد کند. اخترشناسان دانشگاه هاوایی تأیید کردند که سیارک عظیم “آپوفیس” در اثر تابش غیر یکنواخت که مانند یک رانشگر کوچک عمل می‌کند، در مسیر خود به زمین شتاب گرفته است. پیش از این کشف، گفته می‌شد که این برخورد غیرممکن است، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد این سیارک در ۱۲ آوریل ۲۰۶۸ احتمال برخورد به زمین را دارد و این رویداد می‌تواند، فاجعه‌بار باشد.

اندازۀ آپوفیس بیش از 305 متر است و شدت برخورد آن با زمین معادل انفجار ۸۸۰ میلیون تن تری‌نیتروتولوئن یا تی‌ان‌تی(TNT) خواهد بود. آپوفیس در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۴ توسط اخترشناسان “رصدخانه ملی کیت پیک” در آریزونا کشف شد. از آن زمان این سیارک در حالیکه در مدار خود به دور خورشید می‌چرخد، ردیابی می‌شود. محققان در اوایل سال جاری “آپوفیس” را با تلسکوپ “سوبارو” مشاهده کردند و پس از تجزیه و تحلیل اثر یارکوفسکی تشخیص دادند که سرعت آن افزایش یافته است.

image aاثر یارکوفسکی(Yarkovsky effect) نیرویی است که بر روی یک جسم چرخان در فضا ایجاد می‌شود و ناشی از انتشار ناهمسانگرد فوتون‌های حرارتی است. این اثر معمولاً در رابطه با شهاب‌سنگ‌ها یا سیارک‌های کوچک در نظر گرفته می‌شود، زیرا تأثیر آن برای این اجسام دارای اهمیت بسیار است. هنگامی که سیارک آپوفیس در زیر نور خورشید گرم می‌شود، انرژی را مجددا به صورت گرما تابش می‌کند که این عمل به عنوان رانشگرهای کوچکی برای این جرم کیهانی عمل می‌کند.

اخترشناسان گفته بودند که قبل از وقوع اثر یارکوفسکی، برخورد آن در سال ۲۰۶۸ غیرممکن است، اما از آن زمان نظر خود را تغییر داده‌اند. “دیو ثولن” یکی از محققان این مطالعه گفت: مشاهدات جدیدی که اوایل امسال با تلسکوپ سوبارو بدست آوردیم به اندازۀ کافی خوب بود و توانستیم شتاب یارکوفسکی آپوفیس را تشخیص دهیم. داده‌ها نشان می‌دهد که سیارک هر سال حدود ۱۷۰ متر در حال دور شدن از مدار گرانشی است که این موضوع برای حفظ سناریوی برخورد آن با زمین در ۲۰۶۸ کافی است.

به گزارش گیزمودو، ناسا به آپوفیس عنوان سومین و بالاترین تهدید را داده و آن را در جدول خطر قرار داده است. این جدول تخمین می‌زند که احتمال برخورد سیارک با زمین در طی ۴۸ سال آینده یک در ۱۵۰ هزار است، اما ثولن گفت که احتمال برخورد سیارک به زمین نزدیک یک در ۵۳۰ هزار است. این سیارک حاوی نیکل و آهن است و تصاویر راداری نشان می‌دهد که با دو لوب کشیده شده چیزی شبیه به یک بادام زمینی است.

محققان می‌گویند که برای درک کامل دامنه اثر یارکوفکسی و چگونگی تأثیر آن بر مدار آپوفیس، مشاهدات بیشتری باید انجام شود. هنگامی که آپوفیس برای اولین‌بار کشف شد، کارشناسان گفتند ۲.۷ درصد احتمال برخورد آن با زمین در سال ۲۰۲۹ وجود دارد، اما اکنون داده‌ها نشان می‌دهد که این سیارک در آن سال از فاصله 31855 کیلومتری زمین بدون ایجاد هیچ خطری رد خواهد شد. همچنین این سیارک در ۱۳ آوریل سال ۲۰۳۶ مجددا از کنار زمین عبور می‌کند. در نهایت این سیارک در سال 2068 نیز از کنار زمین عبور خطرناکی خواهد داشت.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: gizmodo.com  , dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. انقدر جهان پیشرفت کرده که راحت میتونن هر کاری رو بکنن این سیارک آپوفیس برا ناسا انگشت کوچیکس

  2. قبل از رسیدن به مدار زمین در سال ۲۰۶۸ ناسا منفجرش خواهد کرد به مانند تمام پیشرفت های دیگرشان که حتی توانستن بر روی سیارک ها کاوشگر فرود بیاورن چه برسد به سرنگون کردنشان ، جای ترسی برای آیندگان نیست تا ناسا ناساست .

    1. اگر خارج از جو زمین باشه این انفجار چطور میتونه رخ بده جایی که عاری از اکسیژن هست؟

    1. برای تحقیقات بیشتر . چون فعلا تهدید جدی نیست و فقط پیش بینی شده که ۴۰ سال دیگه احتمال برخورد به زمین رو داره اما اگه این سوسک سیاره بخواد به زمین مون نزدیک شه به حسابش میرسن برادرای ناسایی

    2. تخریبی که در اثر انفجار اتمی رخ میده روی زمین بخش عمده اش ناشی از موج انفجاره که اگر هوایی نبود رخ نمیداد. بنظرم لغت انفجار تو این مورد صدق نمیکنه.