بیگ بنگ: وقتی مطلبی از جستجو برای یافتن سیارات قابل سکونت می شنویم، غالبا ذهنمان به سمت یافتن سیاره دوقلوی زمین می رود. با این حال محققان دریافته اند برخی سیارات سنگی بیگانه نیز ممکن است به واقع نامزد مناسبی برای انجام تحقیقات بیشتر در این باب باشند.

محققان بلژیکی دریافته اند که از میان سه اقلیم ممکن روی سیارات فرا خورشیدی، دو عدد از آنها بطور بالقوه سکونت پذیر هستند.
محققان بلژیکی دریافته اند که از میان سه اقلیم ممکن روی سیارات فرا خورشیدی، دو عدد از آنها بطور بالقوه سکونت پذیر هستند.

بسیاری از سیارات فرا خورشیدی که به فاصله نزدیکی از ستاره های خود می چرخند غالبا یک طرفشان رو به ستاره مزبور قرار دارد. در نتیجه، یک طرفشان همیشه شب و طرف دیگر همیشه روز است. با این وجود اقلیم روی طرفین این سیاره ها لزوما خیلی داغ و خیلی سرد نیست. دلیل این مسئله نیز به سیستم تهویه بسیار کارآمدی باز می گردد که درجه حرارت را در حدود قابل سکونت نگاه می دارد.

دکتر لودمیلا کارونه، پروفسور رونی کیپنس و پروفسور لین دسین از دانشگاه کاتولیک لون بلژیک اقدام به بررسی اقلیم های سیارات بیگانه آنهم به صورت کاملا مفصل کرده اند که پیش از این سابقه نداشته است. به گفته کارونه: « برمبنای مدل های 3 بعدی، به بررسی سیارات دور دست پرداختیم که دوره های گردشی و اندازه های متفاوتی داشتند و دریافتیم بر روی سیاره های صخره ای سه اقلیم وجود دارند که دو عدد از آنها بطور بالقوه سکونت پذیر هستند.»

imageدر سیارات فرا خورشیدی که دوره های چرخشی آنها کمتر از 12 روز است، جریان بادی در لایه های بالایی اتمسفر در امتداد استوا به سمت شرق شکل می گیرد که ابر چرخش نامیده می شود. جریان باد مزبور با چرخش اتمسفر روی سیاره تداخل ایجاد می کند، بنابراین طرفی که روز است بسیار داغ تر از آن می شود که امکان سکونت داشته باشد. دومین سیستم بادی ممکن در این سیارات متشکل از دو جریان بادی ضعیف تر به سمت غرب در عرض های جغرافیایی بالاتر است. سومین گزینه اقلیمی نیز ممکن، ترکیبی است از ابرچرخش ضعیف با دو جریان باد در عرض های جغرافیایی بالا. دو سیستم بادی آخر که ذکر شد با “سیستم تهویه هوای” سیاره تداخلی ندارند، به همین خاطر سیاره می تواند سکونت پذیر باشد.

یافته های این مطالعه، اطلاعات ارزشمندی را برای سفرهای آینده فضایی در اختیار می گذارد. هم اکنون نیز محققان دانشگاه کاتولیک لون درگیر آماده سازی ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب برای سال 2018 هستند، که قرار است جانشین تلسکوپ هابل شود، افزون بر این باید از ماموریت سیاره یاب (PLATO (2014 هم نام برد. نتایج این مطالعه نه تنها منتهی به شناسایی محتمل ترین سیارات با شرایط مساعد برای سکونت انسان در اطراف منظومه شمسی می شود، بلکه امید می رود بدین وسیله محققان به مطالعه سیاراتی که ظاهرشان زیاد شبیه زمین ما نیست علاقه بیشتری نشان بدهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.