بیگ بنگ: محققان دانشگاه کرنل از احتمال وجود اشکال مختلف حیات بر روی تیتان قمر زحل خبر دادند. این متد جدید برای حیات در تیتان بدون وجود اکسیژن شکل می گیرد که می تواند سوخت و ساز و تولید مثلی شبیه به حیات بر روی زمین را مدل سازی کند.

تصویری هنری از دریاچه های اتان و متان مایع در قمر تیتان
تصویری هنری از دریاچه های اتان و متان مایع در قمر تیتان

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان می گویند تنها به این دلیل که حیات بر روی زمین به آب نیاز دارد، نمی تواند در سایر سیارات نیز به این گونه باشد. این گروه از محققان یک چارچوب نظری برای اشکال حیات مبتنی بر متان ابداع کرده اند که می تواند در یک جهان فوق العاده سرد مانند تیتان قمر زحل که دمای متان مایع در آن برابر 292 درجه فارنهایت میباشد، نیز وجود داشته باشد.

در این مقاله که در مجله science منتشر شده، گروهی از شیمی دانان یک دلیل نظری برای احتمال وجود سلول های فاقد اکسیژن و بر پایه متان ارائه داده اند. در حالی که سلول ها بر روی زمین توسط یک لایه لیپید مبتنی بر آب محافظت می شوند، اما در مکان هایی که آب به شکل مایع وجود ندارد، حیات به گونه ای که ما می شناسیم نمی تواند باشد.

تصویری از یک غشاء آزوتوزوم فرضی که از کربن، هیدروژن و نیتروژن تشکیل شده است.
تصویری از یک غشاء آزوتوزوم فرضی که از کربن، هیدروژن و نیتروژن تشکیل شده است.

محققان دانشگاه کرنل می گویند که غشایی مشابه با لیپوزم می تواند از متان ناشی شود، گاز متان متشکل از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن است. آنها یک غشاء فرضی از کربن، هیدروژن و نیتروژن طراحی کردند و آن را آزوتوزوم نامیدند. این آزوتوزم نظری از مواد شیمیایی ثابتی ساخته شده است که در دریاهای تیتان وجود دارد. دانشمندان ترکیبات مختلف این سه ماده شیمیایی را آزمایش کردند و به این ایده رسیدند که غشای سلول فرضی آنها از مولفه ای ناشی از متان ساخته شده است.

قمر تیتان در سال ۱۶۵۵ توسط «کریستین هویگنس» دانشمند هلندی کشف شد، این قمر بزرگ‌ترین قمر زحل میباشد که در فاصله ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌ است. این قمر جهانی مملو از دریاها و دریاچه‌هاست و به دلیل وجود باد و باران‌هایی از جنس متان و اتان که منجر به ظهور چشم‌اندازهای مشابه زمین شده‌، به کره خاکی ما بسیار شبیه است.تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.