بیگ بنگ: آیا وجود حیات همیشه به خورشید وابسته است؟ دانشمندان معتقدند که سیاره‌های سرد اطراف ستاره‌ها نیز می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند. گرمای هر ستاره یکی از مولفه‌های اصلی حیات است، اما محققان می‌گویند حتی: «سیاره‌های خاموشِ بدون ستاره ی مادری نیز می‌توانند حامل حیات باشند.»

دانشمندان معتقدند سیارات سرگردان و بدون خورشید هم می توانند از حیات پشتیبانی کنند.

به گزارش بیگ بنگ، شاید این ادعا کمی علمی – تخیلی به نظر بیاید، اما واقعیت این است که این سیاره‌های خاموش می‌توانند سرنخ جدیدی برای دانشمندان باشند. شون ریموند متخصص فیزیک نجومی در فرانسه می‌گوید: «اگر قرار باشد در سیاره‌ای حیات وجود داشته باشد، آن سیاره باید مثل زمین آب (به صورت مایع) داشته باشد. یک لایه یخ بر روی سطح سیاره می‌تواند مانند یک عایق عمل کرده و گرمای سیاره را در خود حفظ کند. اگر سطح یخ آن ضخیم باشد، می‌توان انتظار داشت که آب مایع زیادی زیر آن وجود داشته باشد.»

او تخمین می‌زند که این لایه یخ حداقل باید 10 کیلومتر باشد تا در طول میلیاردها سال‌ها از سیاره محافظت کند. ریموند همچنین بر نتایج یک تحقیق مشابه که چندین سال پیش در شیکاگو انجام شد صحه می‌گذارد. آنها پیش‌بینی کرده بودند که حیات حتی بدون وجود یک ستاره برای تامین گرمای آن می‌تواند میلیاردها سال در یک سیاره وجود داشته باشد. آن محققان بر این باور بودند که گرما می‌تواند از تفکیک عناصر رادیواکتیو در هسته یک سیاره تامین شود. ستاره شناسان اصطلاحا به این سیارات،  “سیاره های سرکش” می گویند.

مناطق گلوبلوت(Globulettes) جایی است سرشار از گاز و غبار که به عقیده ی محققان شکل گیری چنین سیارات سرکشی به وفور در این مکانها صورت می گیرد.

ریموند معتقد است علاوه بر گرمای تولید شده در هسته یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن داشتن یک اتمسفر ضخیم است. او می‌گوید: «یک سیاره شناور زمین‌سان که اتمسفر ضخیم هیدروژنی داشته باشد می‌تواند دمای سطحی خود را بالای نقطه انجماد آب نگه دارد. آن سیاره می‌تواند دارای دریاچه یا اقیانوس باشد.» یافتن سیاره‌های سرکش و خاموش مشکل است، زیرا ستاره‌ای اطراف آن وجود نداشته که آن سیاره نور را بازتاب کند. در 15 سال اخیر، 50 سیاره ی بدون ستاره پیدا شده است. این سیاره‌های خاموش از این لحاظ که نتوانسته‌اند به ستاره تبدیل شوند نیز علاقه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند. برای نمونه، «کوتوله‌هاي قهوه‌اي» به اندازه‌ای بزرگ نیستند که گدازش صورت گیرد، با این حال 13 برابر سیاره ی مشتری هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail