بیگ بنگ: اخترشناسان بتازگی متوجه شدند که سیاهچاله واقع در مرکز کهکشان راه شیری، ممکن است یک سیاهچاله همراه داشته باشد.

image xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، بسیاری از محققان در حال حاضر معتقدند که تمام ستاره‌های کهکشان راه شیری به دور یک سیاهچاله کلان جرم منفرد که به کمان ای(Sagittarius A) معروف است می‌چرخند. اما یک مطالعۀ جدید محققان دانشگاه «یو.سی.ال.ای» در آمریکا نشان می‌دهد که سیاهچاله دومی نیز ممکن است در کنار این سیاهچاله وجود داشته باشد.

«اسمیدر نائز» استادیار فیزیک و اخترشناسی در دانشگاه یو.سی.ال.ای که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: بیشتر کهکشان‌ها از ادغام در کهکشان دیگری تکامل می‌یابند. از آنجا که اکثر کهکشان‌ها یک سیاهچاله کلان جرم در مراکز خود دارند، یک کهکشان بعد از ادغام در کهکشان دیگر می‌تواند چند سیاهچاله در مرکز خود داشته باشد.

نائز گفت: از آنجا که محققان می‌دانند سیاهچاله‌ای در مرکز شیری وجود دارد، آنها انتظار دارند که این سیاهچاله یا در گذشته یک خواهر یا برادر کوچکتری داشته و  یا در حال حاضر یکی از آن‌ها را دارا باشد. سیاهچاله “کمان ای” به دلیل اینکه نزدیکترین سیاهچالۀ پر جرم به زمین است، سیاهچاله به خصوصی محسوب می‌شود.

«کلیفورد ویل» استاد برجسته فیزیک در دانشگاه فلوریدا و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اگر سیاهچاله کمان ای، یک همراه داشته باشد، در آن صورت جرم آن بر مدار ستارگانی که در اطراف آن می‌چرخند، تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب محققان متوجه خواهند شد که آیا سیاهچاله دومی وجود دارد یا خیر.

file idoa eوی افزود: اگر سیاهچاله همراهی برای سیاهچاله بزرگ واقع در مرکز کهکشان راه‌شیری وجود داشته باشد، کشش گرانشی آن باعث برهم زدن مدار ستارگانی می‌شود که می‌دانیم به دور آن سیاهچاله می‌چرخد. محققان می‌گویند، درک این رویه جالب است زیرا این رویه یکی از روش‌هایی است که از طریق آن سیاهچاله‌ها می‌توانند، بزرگ شوند. همچنین زمانی که دو سیاهچاله در هم ادغام می‌شوند “امواج گرانشی” ایجاد می‌کنند.

به گفته محققان، کشف یک سیاهچاله همراه و یا کشف یک سیاهچاله غایب، اطلاعات جالبی در مورد گذشته کهکشان راه شیری ارائه می‌دهند. اگر سیاهچاله دومی پیدا شود در آن صورت این کشف می‌تواند فرایندهای دیگری را نشان دهد که باعث ایجاد سیاهچاله‌ها در مرکز کهکشان‌ها می‌شود. به علاوه این کشف می‌تواند ایده‌های فعلی ادغام کهکشان‌ها را به چالش بکشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: earthsky.org , dailybruin.com