بیگ بنگ: اخترشناسان از میان غبارهای کهکشان راه شیری، یکی از بزرگترین اجرام شناخته شده کیهان را شکار کردند. این جرم که در صورت فلکی ولا قرار دارد، ابرخوشه کهکشانی ولا (Vela) نام گذاری شده  و خود از چندین خوشه ی کهکشانی کوچکتر تشکیل شده است که هر کدام از آنها هزاران کهشکان را در خود جای داده اند.

583376c9ba6eb601688b4ab0-1200به گزارش بیگ بنگ، کران کورتِوِگِ، متخصص اختر فیزیک در دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی و سرگروه تیمی که این جرم را کشف کرده گفت: « اصلا انتظار نداشتم که چنین جرم بزرگی ناگهان جلو چشمان ما ظاهر شود.» شاید تعجب کنید که چگونه کسی متوجه چنین جرم بزرگی که دقیقا پشت کهشکان ما قرار دارد، نشده است. برای درک این موضوع در نظر بگیرید که کهکشان راه شیری ما حاوی 100 میلیارد ستاره و بیشتر از این تعداد سیاره و گاز و غبار است.

این تعداد از اجرام پتانسیل زیادی را برای مطالعه ی انواع اجرام از سیاهچاله ها گرفته تا منظومه های خورشیدی و سیارات فراخورشیدی، فراهم می کنند. حال تصور کنید که شما اخترفیزیکدانی هستید که می خواهید کمی عمیقتر در پهنه گیتی کاوش کنید. واضح است که این تعداد از اجرام کاملا جلوی دید شما را خواهند گرفت.

575b0aad52bcd029008c866e-1024وقتی در یک شب تاریک به آسمان نگاه می کنید، منظره ای که می بینید دقیقا در راستای  عرض کهکشان راه شیری قرار دارد و این یعنی برای دیدن آن سوی کهکشان باید بتوانید از میان تقریبا 100 هزار سال نوری از انواع اجرام، دنیای بیرون را رصد کنید. برای فائق آمدن بر مشکل گفته شده، کران کورتوگ و محققان دیگر برای رصد پرتوهای ایکس آمده از صفحه کهکشانی داده های چند تلسکوپ نظیر: تلسکوپ بازسازی شده آفریقای جنوبی(SALT) در نزدیکی کیپ تاون و تلسکوپ AAT نزدیک سیدنی را با هم ترکیب کردند.

محققان با استفاده از این داده ها سرعت دور شدن هر کدام از کهکشان های بالا و پایین صفحه کهکشانی ما را نسبت به زمین محاسبه کردند و نتیجه گرفتند که همه آنها با هم حرکت می کنند. مایکل کلاور، یکی از اعضای تیم از دانشگاه کیپ غربی، در مصاحبه ای گفته است که: متوجه شدیم که در حال کشف شبکه ای عظیم از کهکشان هاییم که بسیار دورتر از آنچه ما تصور می کردیم قرار دارند.

58337ba6ba6eb620008b5ad5-904محققان تخمین زده اند که جرم ابرخوشه ولا تقریبا هم اندازه ابرخوشه 8600 کهکشانی شپلی در فاصله 650 میلیون سال نوری از ماست. اگر فرض کنیم هر کهکشانی به طور تقریبی 100 میلیارد ستاره دارد، می توان تعداد ستاره های ابرخوشه ولا را حدود 1000 تا 10000 تریلیون ستاره تخمین زد. محققان همچنین تخمین می زنند که این ابرخوشه 800 میلیون سال نوری عرض دارد و با سرعت 18 هزار کیلومتر بر ثانیه از ما دور می شود.

با وجود اینکه ابر خوشه ی کهکشانی ولا با سرعت بسیار زیادی از ما دور می شود، نمی توان اثر گرانشی آن را بر کهکشان های گروه محلی که کهکشان ما را هم شامل می شود نادیده گرفت. محققان تخمین می زنند که اثر آن بر حرکت اجرام گروه محلی چیزی حدود 50 کیلومتر بر ثانیه باشد. این کشش واقعا کشش قابل توجهی است و می تواند به ما در درک داستان شگفت انگیز شکل گیری کهکشانمان کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در European Southern Observatory منتشر شده است.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.