بیگ بنگ: آژانس‌های فضایی اقدامات احتیاط آمیز زیادی در مورد آلوده نکردن اجرام آسمانی با میکروب‌های زمینی انجام داده‌اند اما برخی دانشمندان معتقدند ارسال میکروب‌های زمین به مریخ می‌تواند مفید باشد زیرا با انجام این کار ممکن است محیط مریخ محیطی برای سکونت بشر شود.

image aبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان اخیرا اظهار کرده‌اند میکروب‌های زمین باید به منظور کلنی سازی به مریخ فرستاده شوند تا سیاره سرخ به مکان مناسبی برای زندگی بشر تبدیل شود. مطالعه اخیر پژوهشگران نشان داده است انتشار میکروب‌های انسان می‌تواند آغازگر روند تغییر ساختار سیاره سرخ و ایجاد محیطی باشد که انسان‌ها می‌توانند در آن زندگی کنند.

دانشمندان طی این مطالعه یک فرآیندی ارائه داده‌اند که شامل غربالگری میکروب‌های نوید بخش و رها کردن مهمترین آنها در مریخ است. مقاله جدید دانشمندان نشان داده است که آزاد کردن میکروب‌های انسان آغازگر روند تغییر ساختار سیاره سرخ و ایجاد محیطی است که بشر می‌تواند در آن سکونت داشته باشد.

image aطی این مطالعه “خوزه لوپز”(Jose Lopez) میکروبیولوژیست و استاد “دانشگاه نوا جنوب شرقی” فلوریدا به همراه دیگر پژوهشگران این مطالعه را انجام دادند. محققان ِ این مطالعه از ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی خواستند تا میکروب‌ها را به مریخ بفرستند تا بتوانند از این طریق محیط و آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی این سیاره را تغییر دهند و یک محیط قابل سکونت در مریخ ایجاد کنند.

استدلال عمده محققان این است که پیشگیری از آلودگی تقریباً غیرممکن است اما با انجام برخی کارها مانند ارسال میکروب انسانی به آنجا می‌توان این کار را انجام داد. لوپز گفت: میکروارگانیسم‌ها همان چیزی بودند که باعث شدند این سیاره ما قابل سکونت شود. همانطور که می‌دانیم بدون میکروارگانیسم‌های مفید، زندگی نمی‌تواند وجود داشته باشد. بیش از چهار میلیارد سال پیش زمین مکانی برای سکونت نبود اما زندگی میکروبی بوجود آمد و با گذشت زمان تکامل یافت. نخستین استعمارهای میکروبی خارج از سیاره‌ای احتمالاً از جانور “شدیددوست” ناشی می‌شوند.

image aجانور شدیددوست(Extremophile) به گروهی از ارگانیسم‌ها گفته می‌شود که در محیط‌های خشن و شدید فیزیکی یا شیمیایی- که عموماً بیشتر انواع زیست در آنها ناممکن است – زندگی می‌کنند. هریک از کهن‌باکتری‌هایی که تمایل به زندگی در محیطی خاص با دما و نمک زیاد داشته باشد را نیز شدیددوست می‌گویند. در مقابلِ گروه شدیددوست، میانه‌دوست‌ها قرار دارند که در محیط‌های معتدل زندگی می‌کنند. یافته‌های این مطالعه در مجله “FEMS Microbiology Ecology” منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk