بیگ بنگ: به گفته‌ ایلان ماسک، فضاپیمای استارشیپ که در روز ۲۷ آبان در آسمان منفجر شد باید تا قبل از کریسمس دوباره آماده پرواز شود.

starship

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “ایلان ماسک” بنیانگذار و مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس در روز یکشنبه(۱۹ نوامبر) از طریق  پلتفرم ایکس(توییتر سابق) گفت: سومین فضاپیمای استارشیپ باید ظرف سه تا چهار هفته آماده پرواز شود. هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت تا آن زمان مجوز پرتاب را دریافت خواهد کرد یا خیر.

این امر آمادگی فنی را تا قبل از کریسمس نشان می‌دهد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که استارشیپ تا آن زمان برای پرواز آماده شود. البته این اسپیس ایکس هنوز مجوز پرتاب سوم را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) دریافت نکرده است.

هدف از ماموریت روز شنبه که از پایگاه استاربیس شرکت اسپیس ایکس در جنوب تگزاس بلند شد، رسیدن مرحله فوقانی استارشیپ به مدار زمین بود و قرار بود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب با یک فرود در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی به پایان برسد. اما ماموریت حدودا هشت دقیقه بعد از پرتاب با «جداسازی سریع و بدون برنامه‌ریزی» این موشک به پایان رسید.

starship stflight horizascent

این تنها انفجار آن روز نبود. اولین مرحله استارشیپ موسوم به سوپرهوی قرار بود حدود هفت دقیقه پس از بلند شدن برای فرود در خلیج مکزیک به زمین بازگردد، اما درست پس از جدا شدن از مرحله بالایی به دلیل از دست دادن کنترل، بصورت دستی در آسمان منفجر شد.

با این حال استارشیپ به نقاط عطف مهمی در پرواز دوم خود دست یافت و مهم‌ترین آنها جداسازی موفقیت‌آمیز دو بخش موشک بود که در اولین پرواز آزمایشی در ماه آوریل گذشته موفق به انجام آن نشده بود. اولین ماموریت این موشک تنها چهار دقیقه پس از پرتاب، با دستور انفجار، پایان یافت.

علاوه بر این، تعداد انگشت شماری از ۳۳ موتور رپتور سوپرهوی در پرتاب اول از کار افتادند، اما همۀ آن‌ها برای مدت زمان مناسبی در پرتاب دوم شعله‌ور ماندند. همچنین سکوی پرتاب استاربیس سالم دیده شده، این در حالی است که در پرتاب اول، یک دهانه بزرگ در زیر پایه‌های سکو ایجاد شده بود.

ZWaFHbMYgrgQfeEmnfn

اندکی پس از پرواز اول در روز ۲۰ آوریل، ماسک گفت که اسپیس‌ایکس تنها ظرف شش تا هشت هفته آماده پرتاب مجدد استارشیپ خواهد بود. البته پرتاب دوم خیلی بیشتر از زمان اعلام شده‌ ماسک به طول انجامید. اداره هوانوردی فدرال مجوز پرتاب را تا روز ۱۵ نوامبر و تا پایان تحقیقات در مورد انفجار و انجام بررسی ایمنی و همچنین ارزیابی زیست محیطی اعطا نکرد.

مشخص نیست تحقیقات این آژانس در مورد پرواز روز شنبه چه زمانی به پایان می‌رسد. اما با توجه به پیشرفتی که اسپیس‌ایکس با پرواز دوم در مقایسه با پرواز اول داشته، تعجب‌آور است که فاصله هفت ماهه دیگری بین پروازهای استارشیپ وجود داشته باشد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه