بیگ بنگ: موشک استارشیپ در دومین پرواز آزمایشی یکپارچه‌ی خود در روز شنبه ۲۷ آبان بدون مشکل از روی زمین برخاست و تکنیک جدید جداسازی «مرحله‌بندی داغ» را با موفقیت به نمایش گذاشت؛ اما در ادامه‌ی صعود خود از رسیدن به ارتفاع هدف بازماند و منهدم شد.

jvjnNwQeRhtAxMJXTrme

درست در شمال بوکا چیکا در جزیره پدری جنوبی، صدها تماشاگر صبحگاه برای تماشای این پرتاب جمع شده بودند. آن‌ها با دیدن نور نارنجی ۳۳ موتور رپتور مرحله اول استارشیپ و آغاز صعود این موشک عظیم شروع به شادی کردند. استارشیپ با ارتفاعی نزدیک به ۱۲۲ متر بزرگترین و قدرتمندترین موشکی است که تا به حال ساخته شده است.

starship

سوپرهوی پرتاب شد و با قدرت به پرواز خود ادامه داد و حدود ۳ دقیقه پس از پرتاب، استارشیپ از آن جدا شد. در نهایت سوپرهوی نتوانست فرود بیاید و منهدم شد. استارشیپ نیز تا ارتفاع ۱۴۸ کیلومتری صعود کرد و ارتباطش قطع و منفجر شد.

‌‌CqCwkMkYxMrsAhcxhf
دومین پرواز آزمایشی استارشیپ نسبت به پرواز اول در ۳۱ فروردین که در مرحله‌ی جداسازی شکست خورد، طولانی‌تر بود و موشک تا ارتفاعی بیشتر صعود کرد. درنتیجه، اسپیس ایکس همچنان تلاش دوم را موفقیت‌آمیز می‌داند. ویدئوی این پرتاب را در زیر تماشا کنید:

در این پرواز آزمایشی، دو مرحله موشک با موفقیت از هم جدا شدند اما تقویت‌کننده «سوپر هوی» اندکی پس از آن منفجر شد. این در حالی بود که مرحله بالایی استارشیپ پس از صعود به ارتفاع بالاتر، نتوانست ماموریت خود را کامل کند و در نهایت منفجر شد. اگرچه اسپیس‌ایکس دومین پرواز آزمایشی را بالاتر و دورتر از اولین پرواز آن فرستاد اما این پرتاب نهایتا موفقیت‌آمیز نبود. این شرکت اکنون قصد دارد پرواز دوم را مورد بررسی قرار دهد تا به پیشرفت‌های مورد نیاز برای پرتاب بعدی دست یابد.

استارشیپ قصد دارد پرواز انسان به ماه، مریخ و فراتر از آن را ممکن کند و جاه‌طلبی‌های ایلان ماسک برای تبدیل بشر به یک تمدن چند سیاره‌ای را برآورده سازد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.