بیگ بنگ: نمونه‌ی اولیه استارشیپ در روز جمعه ۱۵ مرداد برای نخستین‌بار بر روی پیشران خود سوپرهوی قرار گرفت و رکورد بلندترین موشک جهان را از آن خود کرد.

starship sn

استارشیپ SN۲۰ و پیشران “سوپرهوی” به مدت یک ساعت به یکدیگر وصل بودند تا بررسی‌های لازم انجام شود. سپس استارشیپ به پایین آورده شد و مجددا به آشیانه بازگشت. ایلان ماسک در توییتی نوشت: «رویا به حقیقت تبدیل می‌شود.» به گفته ماسک: «استارشیپ و پیشران سوپرهوی پیش از پرتاب نیازمند چهار سیستم مهم دیگر نیز هستند. این موارد شامل سپر محافظتی نهایی برای استارشیپ، سپر محافظتی برای موتورهای سوپرهوی، مخازن ذخیره سوخت زمینی و یک بازو برای استارشیپ است.»

photo

نسخه‌ی ارتقاء یافته‌ی استارشیپ با عنوان اس‌ان۲۰ تا چندی دیگر با تقویت کننده عظیم سوپرهوی به مدار زمین ارسال می‌شود تا فضاپیمای استارشیپ نخستین آزمون مداری خود را انجام دهد. زمان پرتاب این موشک هنوز مشخص نیست و پیش از پرواز باید چندین آزمایش بر روی پیشران سوپرهوی انجام شود و موتورهای آن بررسی شود.

photo

همچنین اسپیس‌ایکس هنوز منتظر دریافت مجوز از اداره هوانودری فدرال است. مزیت مهم استارشیپ و سوپرهوی این است که توانایی فرود دارند و اسپیس ایکس می‌تواند از آنها مجددا استفاده نماید.

photo

photo

در پرواز نخست استارشیپ از تگزاس به فضا پرتاب می‌شود و پس از ۹۰ دقیقه در مدار بودن، در اقیانوس آرام و در نزدیکی سواحل هاوایی فرود می‌آید. تقویت کننده استارشیپ پس از رساندن این موشک به مدار در خلیج مکزیک و در فاصله‌ای حدودا ۲۰ مایلی از ساحل به آرامی فرود خواهد آمد و مجددا برای پرواز‌های بعدی آماده می‌شود. استارشیپ در آینده‌ی نزدیک قرار است انسان را به ماه و مریخ ببرد.

photo

‌‌ استارشیپ و بوستر سوپرهوی پس از پرتاب عنوان قدرتمندترین موشک تاریخ را از آن خود خواهند کرد. نسخه‌ی آزمایشی پیشران سوپرهوی نیز ۲۹ رپتور دارد تا به قدرت رانش بیش از ۶۶۰۰ تُن برسد. انرژی سوپرهوی توسط موتور رپتور تامین می‌شود که ترکیبی از متان مایع و اکسیژن می‌سوزاند.

super heavy

استارشیپ اس‌ان‌۲۰ هم مجهز به ۶ رپتور است و با نسخه‌های قبلی استارشیپ کمی تفاوت دارد، چون برای پرواز مداری آماده شده است.

Eodlol

هدف اسپیس‌ایکس از ساخت استارشیپ انتقال انسان‌ها و محموله‌ به ماه و مریخ و سایر مناطق منظومه‌ی شمسی است. ناسا نیز به تازگی قراردادی برای ارسال فضانورد به ماه با اسپیس‌ایکس امضا کرده است و طی این قرارداد ماموریت آرتمیس ناسا با کمک موشک‌ استارشیپ انجام خواهد گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: cnbc.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. همون طور که قبلا گفتم من مخالف سرسخت ایلان ماسک و حتی توریسم فضایی و سایر پروزه هایی که بقیه هم در اونها هستن مخالفم ولی این یه مورد خیلی خوبه و قابل استفاده مجدد بودنش (به خصوص بوستر سوپر هوی) حسابی از رقبا بهتره برای محیط زیست هم بهتره و کلا بهتره متان میسوزونه که خیلی خوبه و طراحیش واقعا مدرنه (فقط به اس ال اس ناسا فکر کنید تا متوجه حرفم بشید) در کل واقعا خبر خوبیه که به موعد پرتاب نزدیک میشیم🥲

    1. آقای من! ما یک عمر درگیر این بودیم که علم بهتر است یا ثروت. حالا فکر کن هر دو را با هم داشته باشی. میشی نیوتن، فردوسی، ایلان ماسک. این مرد با علم و ثروتش داره نقطه عطف به وجود میاره. پلی است از حال به آینده. پس دلیلی نداره مخالف سرسختش باشید.

      1. خداروشکر بابت این پیشرفت و تکنولوژی عالی که آقای ماسک راه انداخته و جدیدترین خبرش ساخت ربات تسلا است که خیلی شبیه انسانه