بیگ بنگ: موشک استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس پس از مدت‌ها انتظار سرانجام از روی سکو پرتاب شد اما تنها پس از چند دقیقه از برخاستن در هوا منفجر شد.

starship

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این موشک غول‌پیکر 120 متری متشکل از تقویت کننده موسوم به سوپر هوی و فضاپیمای استارشیپ در ساعت 9:34 صبح پنج‌شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۷:۰۴) به وقت ایران از تاسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس برای اولین آزمون مداری خود به فضا پرتاب شد، اما چهار دقیقه پس از برخاستن، آتش گرفت.

در حالی که شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک سیستم خاتمه پرواز را فعال می‌کرد، تقویت کننده عظیم سوپرهوی نتوانست از استارشیپ جدا شود که منجر به یک چرخش مرگبار و انفجار شد.

اسپیس‌ایکس روز پنجشنبه را با پر کردن استارشیپ با اکسیژن مایع و متان مایع آغاز کرد و به دنبال آن موتور آماده اشتعال شد. تیم عملیات با نزدیک شدن به ساعت 9:30 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی اعلام کرد که شرایط وزش باد برای پرتاب مساعد به نظر می‌رسد و هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، زمانی که شمارش معکوس به 40 ثانیه رسید، امیدها کم‌رنگ شد، چرا که مدیر پرتاب برای انجام بررسی‌های لحظه آخری، عملیات را متوقف کرد. ویدئوی پرتاب را اینجا تماشا کنید:

 

در نهایت در عرض چند ثانیه، شمارش معکوس دوباره به جریان افتاد و با رسیدن به صفر، موتورهای رپتور سوپر هوی مشتعل شدند و 16.5 میلیون پوند نیروی رانش را در هنگام بلند شدن آزاد کردند و فضاپیما را راهی مدار زمین کردند. سپس استارشیپ با سرعت 2000 کیلومتر در ساعت به سوی آسمان حرکت ‌کرد و هر ثانیه بالا و بالاتر رفت.

وقتی استارشیپ به سمت فضا حرکت کرد، صدای تشویق تیم عملیات در اتاق کنترل بلند شد. دو دقیقه پس از پرتاب، اینسپراکر گفت که موشک در حال آماده شدن برای جداسازی مرحله فوقانی خود در دقیقه سوم است. موتور اصلی طبق برنامه‌ریزی در زمان 2 دقیقه و 51 ثانیه پس از پرتاب خاموش شد، اما موشک در این لحظه برعکس شد و نوک آن به سمت زمین بازگشت و استارشیپ 3 دقیقه و 31 ثانیه پس از پرتاب به چرخش درآمد و از کنترل خارج شد.

APVQiAfzhVTBJAAr

با این حال، تیم عملیات اسپیس‌ایکس هنوز از انجام این ماموریت منصرف نشده بودند و خاطرنشان کردند که با وجود اینکه موشک در حال چرخش است، منتظر جدایی مرحله فوقانی هستند. سرانجام 3 دقیقه و 59 ثانیه پس از پرتاب، ناگهان یک گلوله آتشین از سوپر هوی بیرون زد و موشک در هوا منفجر شد.

این در حالی بود که قرار بود سوپر هوی حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید و در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود داشته باشد. اما شرکت اسپیس‌ایکس با وجود ناکامی در تکمیل آزمایش کامل این پرواز مداری، آن را موفقیت آمیز اعلام کرد.

اسپیس‌ایکس در رشته‌توییتی نوشته است که موفقیت از آن چه که آموخته‌ایم می‌آید. آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا قابل اطمینان بودن استارشیپ را بهبود بخشیم. تیم استارشیپ به بررسی داده‌ها می‌پردازند و برای انجام آزمایش‌های بعدی آماده می‌شوند. “ایلان ماسک” هم ضمن تشکر از کارکنان و مهندسان اسپیس ایکس، اعلام کرد که برای پرتاب آزمایشی بعدی استارشیپ در چند ماه آینده چیزهای زیادی یاد گرفتیم.

size comparison x nc

سوپرهوی و استارشیپ به گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گرفتند که ۳۳ مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده بود. قدرت رانش ۳۳ موتور این فضاپیما، تقریبا دو برابر بیشتر از راکت‌های فضایی دیگر بود. فضاپیمای استارشیپ حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است که انسان را به ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا کنون تبدیل می‌کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.