بیگ بنگ: نمونۀ اولیه فضاپیمای استارشیپ با نام SN5 ساعاتی پیش نخستین آزمون پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش بیگ بنگ، با این تست اولیه‌ی موفق می‌توان انتظار داشت فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ بتواند بزودی انسان‌ها را به ماه و مریخ برساند. البته بخش‌هایی از نسخه نهایی استارشیپ روی بدنه این تست اولیه تعبیه نشده و تنها پرواز در ارتفاع کم، به منظور بررسی هماهنگی عملکرد میان سیستم‌های مختلف این فضاپیما انجام شده است.

fefffebebe
استارشیپ در نهایت سوار بر موشک سوپر هوی می‌شود و به فضا پرتاب می‌شود.

استارشیپ مرحله‌ی فوقانی سامانه‌ی پرتابی کاملا چندبارمصرف و دو مرحله‌ای محسوب می‌شود که اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش در حال ساخت آن است. هدف اسپیس ایکس این است که با راکت «سوپر هوی» استارشیپ را به مدار برساند تا این فضاپیما از آنجا بتواند محموله یا مسافر را به دیگر مقاصد فضایی از جمله ماه یا مریخ حمل کند.

assets.newatlas.comاسپیس ایکس توانست نمونه اولیه فول سایز موشک استارشیپ موسوم به SN۵ را هم با موفقیت به پرواز در آورده و به زمین فرود آورد. “این موشک که استارشیپ شماره ۵”(SN۵) نام دارد، بخش دماغه‌اش حذف شده و بیشتر شبیه یک تانکر آب پرنده شده است. در این پرتاب آزمایشی، “SN۵” حدود ۱۵۰ متر به هوا رفت و فرود آمد.

به گفته “ایلان ماسک” مالک شرکت “اسپیس ایکس”، گام‌های بعدی برای توسعه این موشک شامل چندین آزمایش دیگر در ارتفاع کم است تا در نهایت امکان پرواز در ارتفاعات بالا میسر گردد. ایلان ماسک در پی پرتاب آزمایشی امروز در توئیتی نوشت: رفتن به مریخ در حال ِ گرفتن رنگ واقعیت است! وی چند روز قبل از عزم جدی برای سفر به ماه و مریخ گفت، در ویدئوی زیر می‌توانید مشاهده نمایید:

“استارشیپ” نیز مانند موشک های “فالکون ۹” و “فالکون هوی”، باید صدها یا حتی هزاران آزمایش پیش از پرواز را با موفقیت پشت سر بگذارد تا از سلامت موتورهای آن پس از احتراق اطمینان حاصل شود و هنگامی که موتورهای “رپتور” یا “مرلین” سالم به نظر برسند، موشک دستور آزاد شدن از گیره ها را می گیرد و از زمین بلند می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.