بیگ بنگ: مریخ‌نورد «استقامت» ناسا نمای ۳۶۰ درجه‌ای از دهانه جیزرو مریخ ثبت کرد که می‌توانید آن را به صورت یک ویدئو مشاهده کنید.

cjzLAEMBSnPnPatGQWTn

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، در روز ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۳، مریخ‌نورد «استقامت» ناسا به نقطه عطفی در عملیات خود رسید. این مریخ‌نورد طی کردن ۱۰۰۰ روز مریخی را با ارائه یک موزاییک ۳۶۰ درجه از مکان فعلی خود جشن گرفت و همچنین یک تصویر کلی از صحنه‌ای که توسط دانشمند پروژه استقامت، “کن فارلی” توصیف شده بود، منتشر کرد.

این تصویر ترکیبی شامل ۹۹۳ تصویر جداگانه است که با ابزار مست‌کم زد استقامت(Mastcam-Z) در سال گذشته در روزهای سوم، چهارم و ششم نوامبر ثبت شده است و شامل ۲.۳۸ میلیارد پیکسل است.

ممکن است متوجه شوید که بین تصویر تیم ارائه شده در این مقاله و ویدیو تفاوت زیادی در رنگ وجود دارد. علت این است که تصویر رنگ‌های طبیعی مریخ را که توسط دوربین گرفته شده نشان می‌دهد، در حالی که فیلم با نوری شبیه به زمین تنظیم شده است. به گفته ناسا، این تنظیم نور به دانشمندان اجازه می‌دهد تا از تجربیات روزمره خود برای تفسیر این چشم‌انداز استفاده کنند.

این چشم‌انداز دهانه جیزرو است، جایی که در آن رودخانه‌ای در حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش به دریاچه‌ای باستانی جاری شده بوده است. علاوه بر مطالعه زمین شناسی دهانه، دانشمندان به دنبال نشانه‌های حیات میکروبی باستانی در این منطقه هستند. ویدئو را در زیر تماشا کنید:

در حال حاضر استقامت بر فراز چیزی که محققان آن را ایری هیل(Airy Hill) می‌نامند، نشسته است و چشم‌انداز اینجا نشانه‌هایی از آب را نشان می‌دهد که صخره‌های صاف و روشنی هستند که احتمالا در سواحل رودخانه رسوب کرده‌اند در حالی که تخته‌های بزرگ‌تر ممکن است در اثر وقوع سیل شدید در جای خود رها شده‌ باشند.

یک رخنمون صخره‌ای غیرمعمول توجه تیم را برانگیخته است، زیرا گمان می‌کنند ممکن است بازمانده یک جریان گدازه‌ای قدیمی باشد. “فارلی” در این ویدئو توضیح می‌دهد: «تجهیزات آزمایشگاهی روی زمین می‌توانند زمان تشکیل یک سنگ آتشفشانی را به دقت اندازه‌گیری کنند، بنابراین اگر بتوانیم نمونه‌ای از این گدازه را در آینده به زمین برگردانیم، ممکن است بدانیم چه زمانی و برای چه مدت آب در جیزرو جریان داشته است. پیش از این، استقامت بستر دهانه را مطالعه کرده است.»

“فارلی” می‌گوید: «یکی از اهداف وسوسه‌انگیز، این صخره‌های روشن هستند که در قسمت بالایی لبه قرار دارند. آنها ممکن است در یک محیط گرمابی با آب گرم در تعامل بوده باشند که مکانی هیجان‌انگیز برای شکار شواهدی از حیات گذشته است.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com