بیگ بنگ: شرکت اسپیس ایکس این بار به جای اعزام فضانوردان حرفه‌ای به فضا، قصد دارد بامداد 25 شهریور چهار فرد عادی را به فضا ارسال بفرستد. البته این بار مقصد ایستگاه فضایی نیست، بلکه کپسول دراگون سفری سه روزه را در مدار زمین خواهد داشت.

maxresdefault

در این سفر فضایی، “هیلی آرسینو”، نجات‌یافته از سرطان در کودکی و کارمند کنونی بیمارستان پژوهشی اطفال سنت جود، “کریستوفر سمبروسکی”، کهنه‌سرباز نیروی هوایی و کارمند لاکهید مارتین و دکتر “سیان پروکتور“، زمین‌شناس و فضانورد فرضی در شبیه‌سازی مأموریت‌های طولانی‌مدت، “جارد آیزاکمن” میلیاردری که بودجه این سفر را تامین کرده، همراهی می‌کنند.

qsVnkSdoevtfKhDDAK
از سمت راست به چپ: هیلی آرسینو، جارد آیزاکمن، سیان پروکتور و کریستوفر سمبروسکی
JaredIsaacman
“جارد آیزاکمن” میلیاردری که بودجه این سفر فضایی را تامین کرده

ماموریت «الهام‌بخش۴» با هدف آگاهی‌رسانی از بیماران سرطانی و جمع‌آوری ۲۰۰ میلیون دلار برای کمک به بیمارستان تحقیقاتی “سنت جود” در “تنسی” انجام شده است. نیمی از این مبلغ را خود “ایزاکمن” پرداخت خواهد کرد. ایزاکمن مسئول هدایت این ماموریت خواهد بود و به عنوان فرمانده فضاپیما عمل خواهد کرد.

ZUIPJVPJAUDTOBQUGVKQNLA

در این سفر فضاپیمای دراگون که با موشک فالکون 9 به فضا پرتاب خواهد شد، یک پنجرۀ گنبدی شیشه‌ای دارد که به مسافران امکان مشاهدۀ ۳۶۰ درجه‌ی فضا و سیارۀ زمین را می‌دهد.  اسپیس‌ایکس قصد دارد این فضاپیما را در فاصله‌ی ۵۳۹ کیلومتری از سطح زمین یعنی ۱۲۰ کیلومتر بالاتر از ایستگاه فضایی و هم ارتفاع با تلسکوپ فضایی هابل قرار دهد. دراگون تنها سه روز در فضا خواهد ماند و هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد. این کپسول با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد.

Inspiration Cupula

کانال یوتیوب اسپیس ایکس روز چهارشنبه پوشش زنده این ماموریت را از ساعت ۳:۴۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۲:۱۵ بامداد پنج‌شنبه 25 شهریور به وقت ایران) آغاز و پخش خواهد کرد. اسپیس ایکس ساعاتی پیش در حساب کاربری خود در تویتتر نوشت: پنجره پرتاب پنج ساعته در ساعت ۸:۰۲ شب به وقت منطقه زمانی شرقی (۴:۳۲ صبح بامداد پنج‌شنبه به وقت ایران ) بازخواهد شد.

پنجره راه‌اندازی یا پنجره پرتاب در پروازهای فضایی، یک دورۀ زمانی‌است که در طی آن یک وسیله نقلیه ویژه (موشک، شاتل فضایی و غیره) باید به منظور رسیدن به هدف مورد نظر خود راه‌اندازی شود. این پرتاب را می‌توانید بصورت آنلاین و از این سایت تماشا کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: reuters.com  , theconversation.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه