بیگ بنگ: جت های سیاه چاله ها از چه چیزی ساخته شده اند؟ بسیاری از سیاه چاله ها در سیستم های ستاره ای به وسیله دیسکی از گاز و پلاسما احاطه شده اند که توسط نیروی گرانش همدم ستاره ای خود قرار دارند. برخی از این مواد ، پس از نزدیک شدن به سیاه چاله، از قطب های چرخان آن بصورت جت های قدرتمند به بیرون پرتاب می شوند.

شواهد اخیر نشان می دهد که این جت ها نه تنها الکترون ها و پروتون ها بلکه از هسته عناصر سنگین مانند آهن و نیکل هم تشکیل شده اند. این کشف در سیستم 4U1630 -47 با استفاده از آرایه فشرده تلسکوپهای رادیویی CSIRO در شرق استرالیا و به وسیله ماهواره XMM نیوتن از آژانس فضایی اروپا  که در حال چرخش به دور زمین است بدست آمده است.

bhbinary_xmm_960

در تصویر بالا برداشتی هنری از سیستم ستاره ای 4U1630 -47 را مشاهده می کنید، که در آن ستاره ی بزرگ آبی در سمت راست و جت های فوران شده از سیاه چاله در مرکز یک دیسک به فضا پرتاب می شوند در سمت چپ قرار دارد. گرچه سیاه چاله سیستم ستاره ای 4U1630 -47 بسیار کوچک است – چند برابر جرم خورشید ما – اما ممکن است مفاهیم و نتایج بسیار بزرگتری داشته باشد : که سیاهچاله هایی با اندازه های بزرگتر با انتشار جت های عظیم، هسته اتم های سنگین را به کیهان پرتاب می کنند.

o-BLACKH-facebook

منظور از جت های سیاه چاله، پلاسمای موجود در سیاه چاله هاست. پدیده ای است که اغلب در اخترشناسی مشاهده می شود و طی آن جریانهایی از ماده در راستای محور چرخش یک جسم فشرده به فضا پاشیده می شوند. این پدیده اغلب بر اثر برهمکنش های دینامیک در درون یک قرص برافزایشی بوجود می آید.  سیاه چاله ها یکی از شگفتی های فضا هستند ، مکان هایی که در اثر جاذبه بی نهایت حتی نور از آن قابل گریز نیست و هر چه در آن وارد شود دیگر خارج نخواهد شد، اما پدیده جت های سیاه چاله از بزرگترین و قدرتمندترین اشیاء در کیهان به شمار می روند و وقتی که ماده در این جت ها وارد می شود با سرعتی نزدیک به سرعت نور در فضا پخش می شود.

Read More : apod , Polar jet, sciencedaily