بیگ بنگ: ستاره شناسان در ماموریتی جدید از تلسکوپ فضایی کپلر برای جمع آوری کامل ترین فهرست جهت ِ سنجش سرعت ِ چرخش ستارگان در خوشه ی پروین کمک گرفتند. داده های جدید به ستاره شناسان در درک علت میزان متفاوت بودن سرعت چرخش ستاره ها در این خوشه و نیز چگونگی ارتباط دوره های چرخش با تشکیل سیاره کمک می کند.

pia13121-16به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، ‘لویزا ریبول’ محققی در مرکز پردازش و تجزیه مادون قرمز کلتک در پاسادنا گفت: امیدواریم که با لحاظ نتایج این مطالعات در ارتباط با سایر خوشه های ستاره ای، اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط میان جرم یک ستاره، سن آن و حتی تاریخ منظومه های ستاره ای آن بیاموزیم. خوشه ستاره ای پروین در فاصله 445 سال نوری از زمین قرار دارد و بسیاری از ستاره های این خوشه که حدود 125 میلیون سال پیش متولد شدند، در حال رسیدن به بزرگسالی هستند؛ ستاره های خوشه پروین به همان سرعت قبلی در حال چرخیدن هستند.

این ستارگان در حال بلوغ در اوج چرخش خود مقدار زیادی باد ستاره ای ساطع می کنند. بادهای ستاره ای در حین عبور از حوزه های مغناطیسی ستارگان یک اثر ترمزگونه بر ستاره ها ایجاد می کنند. با بالا رفتن سن یک ستاره، سرعت چرخش آن رو به کندی می رود. تلسکوپ کپلر سرعت چرخش هر ستاره را با ردیابی زمان میان ظهور لکه های ستاره ای قابل تشخیص — که همانند لکه های خورشیدی هستند — اندازه می گیرد. آخرین کاتالوگ سرعت چرخش ستاره ها نشان می دهد که ستاره های پرجرم تر چرخش آهسته تری نسبت به ستاره های کم جرم تر دارند. از آنجا که خوشه پروین بسیار به زمین نزدیک است، این خوشه به عنوان یک آزمایشگاه ستاره ای مطلوب برای مقایسه ستاره ها از طریق سرعت چرخش عمل می کند.

اخترشناسان خاطرنشان می کنند که هنوز اطلاعات زیادی است که باید در مورد چگونگی، زمان و علت کند شدن سرعت چرخش ستاره ها کسب شود. کپلر به مثابه رصد خانه ای فضایی است که توسط ناسا به منظور کشف سیاره های شبه زمینی در مدار ستاره های فراخورشیدی به فضا پرتاب شده است. نام این فضاپیما به احترام اخترشناس آلمانی قرن هفدهم، یوهانس کپلر انتخاب شد. تلسکوپ کپلر در تاریخ هفتم مارس 2009 به فضا پرتاب شد .جزئیات تجزیه و تحلیل های اخیر در مورد چرخش ستاره ها در خوشه پروین به زودی در سه مقاله در مجله Astronomical Journal منتشر می شود.