بیگ بنگ: دانشمندان برای اولین بار یک سیاره بیگانه هم اندازه زمین را کشف کردند که در منطقه قابل سکونت نسبت به ستارۀ مادری اش در حال چرخش میباشد. این سیاره که به پسر عموی زمین تشبیه می شود ممکن است آب مایع و شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات را دارا باشد.

kepler-186f-perspectiveتصویری هنری از سیارۀ زمین‌مانند Kepler 186f که در ناحیه‌ی سکونت‌پذیر ستارۀ خود قرار گرفته است

سیاره تازه کشف شدۀ Kepler-186f, اولین بار توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا شناسایی شد، این سیاره در فاصله 490 سال نوری از زمین به دور یک ستاره کوتوله قرمز کم نور در حال چرخش میباشد و کمی از زمین بزرگتر است. موقعیت یابی این جهان بیگانه هم اندازه زمین این پیشنهاد را تقویت می کند که آب مایع را در سطح خود دارا می باشد. یکی از مواردی که شاید ما این سیاره را بعنوان جفت زمین دیدیم، اندازه و حضور آن در منطقه قابل سکونت از ستارۀ خورشید ماننداش میباشد.

 

kepler-186f-art (1)
تصویر هنرمندانه از سطح سیاره kepler-186f

به گفته دانشمندان سیاره Kepler-186f  و 5 سیاره دیگر این منظومه به دور ستاره Kepler-186 در حال چرخش هستند که دورترین این سیاره ها در فاصله 5.2 میلیون کیلومتری در حال چرخش میباشند، بطور نظری در منطقه قابل سکونت کوتوله قرمز قرار دارند. زمین در فاصله 150 میلیون کیلومتری به دور خورشید می چرخد. ولی خورشید بزرگتر و درخشان تر از ستاره Kepler-186 است و به این معنی است که منطقه قابل سکونت خورشید از دورترین ستاره Kepler-186 باید آغاز شود.

این اولین سیاره قطعی یافت شده در منطقه قابل سکونت است، پیش از این سیارات دیگری با مشخصات متفاوتی از زمین در منطقه قابل سکونت کشف شده بودند. ولی در هر حال این سیاره اولین سیاره نزدیک به اندازه زمین میباشد که دارای پتانسیلی است که قادر به پشتبانی از حیات میباشد. شعاع این سیاره سنگی به اندازۀ  1.1 زمین اندازه گیری شده، که نشان می دهد کمی بزرگتر از زمین است.

دانشمندان در طول چند سال گذشته یافته اند اگر شعاع سیاره ای 1.5 برابر شعاع زمین باشد شعاع اتمسفر 1.5 تا دو برابر سیاره زمین می باشد و در نتیجه سیاره به قدری سنگین می شود که اتمسفر هیدروژن سیاره به هیلیوم تبدیل می شود و شبیه به غول های گازی منظومه شمسی می شود.

این یک کشف تاریخی از آن رو اهمیت دارد که پیش از این سیاراتی همانند زمین با جوی برابر ولی بسیار پرحجم رؤیت شده بودند. دکتر «استیو‌ هال» از کارشناسان و مسئولان پروژه تحقیقاتی کپلر اعلام کرد: امکان وجود آب و حیات در این سیاره تازه کشف شده به دلیل تشابه‌های جوی وجود دارد. این دانشمند هنگام شرح مختصات سیاره جدید گفت وجود حیات در کرات دیگر بسیار امکانپذیر است. با این حال شرط بقای هر سیاره‌ای وجود آب است که هم اکنون موضـــوع تأمل برانگیز کارشناسان نجومی در سیاره جدید است.

diagram-kepler-186f
مقایسه شعاع و اندازه سیاره یافت شده با زمین

این سیاره در واقع در لبه منطقه قابل سکونت قرار دارد و این به این معنی است که آب مایع می تواند در سطح آن یخ بزند و اندازه بزرگتر آن نسبت به زمین می تواند آب را بطور مایع حفظ کند. علاوه بر آن جو ذخیم آن می تواند عایقی برای حفظ آب بصورت مایع باشد. این سیاره هر ۱۳۰ روز یک دور کامل حول این کوتوله‌ی قرمز می‌ چرخد و اگر روی این سیاره باشید ستاره کم نور به نظر می رسد.

این سیاره برای مطالعات بعدی بسیار کم نور است انتظار می رود تلسکوپ فضایی جیمز وب که جانشین هابل میباشد و در سال 2018 به فضا پرتاب می شود، تصاویر بهتری از این سیاره به ثبت برساند. دانشمندان این سیاره را با روش انتقال کشف کرده اند و زمانی که سیاره از مقابل ستارۀ مادری خود در حال گذر بود، تلسکوپ فضایی کپلر  تغییر جزئی در روشنایی سیاره مشاهده کرد که به دانشمندان اجازه داد که آن را کشف کنند. کپلر در سال گذشته دچار نقص فنی شده، اما هوز دانشمندان برای جست و جوی دنیاهای جدید از  آن استفاده می کنند.

منبع: space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

17 دیدگاه

  1. با سپاس فراوان از معلومات تان، لطف نموده در رابطه به قوه جاذبه ، فاصله با زمین ، و ایام آن در یک سال چند روز است معلومات دهید

  2. آیا یک کوتوله قرمز میتونه مانند خورشد ما پرتوهای لازم برای رشد گیاهان و دیگر احتیاجات حیات رو ارسال کنه

    1. بیشتر کوتوله های قرمز از نوع ستاره هی شراره دار هستند که یعنی پرتو های مضری را تابش میکنند که برای حیات بسیار خطرناک است
      یک کاندید خوب سیاره ای هست که ستاره میزبانش ارام و پایدار باشه

  3. به زودی به یک سیاره دیگرسفرخواهیم کرد امید مابه سال2040است وتکنولوژی ماورایی….

  4. منم خیلی راجب این سیاره تحقیق میکنم ولی بچه ها میدونید اونجا الان هرطوری باشه اصلا قابل سکونت یا هرچی میدونید چقدر ازما دوره چهارصد نود سال نوری کم نیستش هیچوقت پای بشر به اونجا نمیرسه. ولی بیصبرانه منتظر عکسای جدید تریم اگه دراینده تلسکوپ های قویتری بفرستن و عکسایی دقیقتری ازش بگیرن جالب تر میشه

  5. در زمین اب شرایط حیاتو شکل دلد..دلیلی نداره بازم جایی دیگه با اب حیات بوجود بیاد…به این فکر کنید که عناصری بهتر از اب وجود داشته باشن تا باز شرایط حیات رو بوجود بیاره…یادتون باشه ما فقط از عناصر زمینی مطلعیم نه تمام کرات دیگه…

  6. هنوز نمیدونند توش آب هست یا نه اونوقت میگن قابل سکونته همه چی به آب بستگی داره اگه آب نباشه یعنی قابل سکونت نیست دیگه !!!!

    1. حالا اینجا زندگی نباشه میلیونها و بلکه میلیاردها دیگه کره خاکی شبیه زمین و با ادمهائی همزاد ما وجود دارند که دارند همین حرف های ما را میزنند یا زده اند یا خواهند زد و یا جور دیگر
      کائنات مملو از زندگی است

  7. ستاره ی میزبان کوتوله ی قرمز است وعمر زیادی براش باقی نمانده.ولی ممکن است ساکنانی داشته باشد.

  8. سلام
    میخوام یه خسته نباشید به گردانندگان این سایت بگم.واقعا کارتون درسته شبها که میام سایت رو میبینم برای چند لحظه بی خیال دنیا میشم و خستگی روز از تنم در میره. بهترین سایت فارسی زبان در نوع خودتون هستید. مرسی

  9. اگه یه ستاره اول آنقدر بزرگ میشه که مثل خورشید ما تا نزدیک زمین میرسه و باعث بخار شدن آب و از بین رفتن حیات میشه وبعد تبدیل به کوتوله سفید یا قرمزمیشه پس چطور می تونن امیدوار باشند که اونجا آب هست؟اگر هم به اندازه کافی دور بوده که تاثیری بر سیاره نداشته یعنی الان دمای سیاره بدلیل دوری از کوتوله سفید یا قرمز باید بسیار سرد باشه واحتمالا در بهترین حالت آب موجود یخ زده .تازه اگه بدلیل انبساط و نزدیک شدن به سیاره و زیاد شدن تاثیر بادها و طوفانهای ستاره ای اتمسفر و حیات در اونجا از بین نرفته باشه.