بیگ بنگ: دانشمندان برای اولین بار یک سیاره بیگانه هم اندازه زمین را کشف کردند که در منطقه قابل سکونت نسبت به ستارۀ مادری اش در حال چرخش میباشد. این سیاره که به پسر عموی زمین تشبیه می شود ممکن است آب مایع و شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات را دارا باشد.

kepler-186f-perspectiveتصویری هنری از سیارۀ زمین‌مانند Kepler 186f که در ناحیه‌ی سکونت‌پذیر ستارۀ خود قرار گرفته است

سیاره تازه کشف شدۀ Kepler-186f, اولین بار توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا شناسایی شد، این سیاره در فاصله 490 سال نوری از زمین به دور یک ستاره کوتوله قرمز کم نور در حال چرخش میباشد و کمی از زمین بزرگتر است. موقعیت یابی این جهان بیگانه هم اندازه زمین این پیشنهاد را تقویت می کند که آب مایع را در سطح خود دارا می باشد. یکی از مواردی که شاید ما این سیاره را بعنوان جفت زمین دیدیم، اندازه و حضور آن در منطقه قابل سکونت از ستارۀ خورشید ماننداش میباشد.

kepler-186f-art (1)
تصویر هنرمندانه از سطح سیاره kepler-186f

به گفته دانشمندان سیاره Kepler-186f  و 5 سیاره دیگر این منظومه به دور ستاره Kepler-186 در حال چرخش هستند که دورترین این سیاره ها در فاصله 5.2 میلیون کیلومتری در حال چرخش میباشند، بطور نظری در منطقه قابل سکونت کوتوله قرمز قرار دارند. زمین در فاصله 150 میلیون کیلومتری به دور خورشید می چرخد. ولی خورشید بزرگتر و درخشان تر از ستاره Kepler-186 است و به این معنی است که منطقه قابل سکونت خورشید از دورترین ستاره Kepler-186 باید آغاز شود.

این اولین سیاره قطعی یافت شده در منطقه قابل سکونت است، پیش از این سیارات دیگری با مشخصات متفاوتی از زمین در منطقه قابل سکونت کشف شده بودند. ولی در هر حال این سیاره اولین سیاره نزدیک به اندازه زمین میباشد که دارای پتانسیلی است که قادر به پشتبانی از حیات میباشد. شعاع این سیاره سنگی به اندازۀ  1.1 زمین اندازه گیری شده، که نشان می دهد کمی بزرگتر از زمین است.

دانشمندان در طول چند سال گذشته یافته اند اگر شعاع سیاره ای 1.5 برابر شعاع زمین باشد شعاع اتمسفر 1.5 تا دو برابر سیاره زمین می باشد و در نتیجه سیاره به قدری سنگین می شود که اتمسفر هیدروژن سیاره به هیلیوم تبدیل می شود و شبیه به غول های گازی منظومه شمسی می شود.

این یک کشف تاریخی از آن رو اهمیت دارد که پیش از این سیاراتی همانند زمین با جوی برابر ولی بسیار پرحجم رؤیت شده بودند. دکتر «استیو‌ هال» از کارشناسان و مسئولان پروژه تحقیقاتی کپلر اعلام کرد: امکان وجود آب و حیات در این سیاره تازه کشف شده به دلیل تشابه‌های جوی وجود دارد. این دانشمند هنگام شرح مختصات سیاره جدید گفت وجود حیات در کرات دیگر بسیار امکانپذیر است. با این حال شرط بقای هر سیاره‌ای وجود آب است که هم اکنون موضـــوع تأمل برانگیز کارشناسان نجومی در سیاره جدید است.

diagram-kepler-186f
مقایسه شعاع و اندازه سیاره یافت شده با زمین

این سیاره در واقع در لبه منطقه قابل سکونت قرار دارد و این به این معنی است که آب مایع می تواند در سطح آن یخ بزند و اندازه بزرگتر آن نسبت به زمین می تواند آب را بطور مایع حفظ کند. علاوه بر آن جو ذخیم آن می تواند عایقی برای حفظ آب بصورت مایع باشد. این سیاره هر ۱۳۰ روز یک دور کامل حول این کوتوله‌ی قرمز می‌ چرخد و اگر روی این سیاره باشید ستاره کم نور به نظر می رسد.

این سیاره برای مطالعات بعدی بسیار کم نور است انتظار می رود تلسکوپ فضایی جیمز وب که جانشین هابل میباشد و در سال 2018 به فضا پرتاب می شود، تصاویر بهتری از این سیاره به ثبت برساند. دانشمندان این سیاره را با روش انتقال کشف کرده اند و زمانی که سیاره از مقابل ستارۀ مادری خود در حال گذر بود، تلسکوپ فضایی کپلر  تغییر جزئی در روشنایی سیاره مشاهده کرد که به دانشمندان اجازه داد که آن را کشف کنند. کپلر در سال گذشته دچار نقص فنی شده، اما هوز دانشمندان برای جست و جوی دنیاهای جدید از  آن استفاده می کنند.

منبع: space