بیگ بنگ: در اکتبر 2017، یک تلسکوپ زمینی، شیئی با منشأ فراخورشیدی را در طراف زمین کشف کرد که به سرعت حرکت می‌کرد؛ این شی بعدها شناسایی شد و “اوموآموا” لقب گرفت که اولین سیارک میان ستاره‌ای بود. بتازگی اخترشناسان موسسۀ جستجوی هوش فرازمینی(SETI)، با انگیزۀ این فرضیه که اوموآموا احتمالاً یک کاوشگر میان ستاره‌ای است، با استفاده از آرایۀ تلسکوپی آلن(ATA) با رصد این شی بدنبال امواج رادیویی بودند، اما چیزی نیافتند.

image e Oumuamua
این تصور هنری، “اوموآموا” اولین سیارک میان ستاره‌ای را نشان می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ، بعد از کشف اوموآموا در اکتبر 2017، این سنگ فضایی موضوع گمانه‌زنی‌های زیادی بود. شکل بسیار عجیب و طویل آن و این واقعیت که کُما(coma) در آن مشاهده‌ نشده، این فرضیه را تقویت کرد؛ زیرا این علائم برای سیارک‌ها و دنباله‌دارها غیرمعمول هستند. مقالۀ جدیدی که توسط محققان مرکز تحقیقات اخترفیزیک‌ هاروارد اسمیت‌سونیان، دکتر شموئل بیلی و پروفسور آبراهام لئوب انجام شد، نیز احتمال داد که شاید اوموآموا یک سازۀ مصنوعی باشد.(که با قصد و از روی عمد ساخته شده است)

دانشمندان استدلال کردند که شتاب غیرمنتظرۀ مشاهده‌شده برای این شیء می‌تواند به علت فشار نور خورشید باشد، زیرا اوموآموا در اطراف خورشید می‌چرخد. طبق فرضیۀ آنها شاید اوموآموا یک بادبان خورشیدی باشد، که یا به طور عمدی یا تصادفی فرستاده شده است. برای پاسخ به این سوالات دکتر جری هارپ، پژوهشگر مؤسسۀ ستی، می‌گوید: «ما به دنبال سیگنالی بودیم که ثابت کند این شیء شامل تکنولوژی‌ و امواج رادیویی است. علیرغم جستجوی بسیار حساس، اصلاً چنین چیزهایی نیافتیم. اگرچه مشاهدات ما به طور قطعی منشأ غیرطبیعی‌ای برای اوموآموا نشان نمی‌دهد، اما اطلاعات مهمی را برای ارزیابی ساختار احتمالی آن نشان می‌دهد.»

image e Oumuamuaدکتر هارپ و همکارانش اوموآموا را زمانی مشاهده کردند که در فاصلۀ تقریباً 170 میلیون مایلی از زمین بود. این مشاهدات بین 23 نوامبر و 5 دسامبر 2017، با استفاده آرایۀ تلسکوپی آلن در فرکانس‌های بین 1 تا 10 گیگاهرتز و با وضوح فرکانس 100 کیلوهرتز، صورت گرفت. در این بررسی‌های دقیق هیچ سیگنالی یافت نشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ Acta Astronautica منتشر شده است.