بیگ بنگ: بر اساس بررسی‌های جدیدی که بر روی مسیر حرکت نخستین جرم آسمانی شناخته شده که منشاء فراخورشیدی دارد و وارد منظومه شمسی شده، محققان دریافته‌اند که این شی یا همان اوموآموا(Oumuamua) در واقع یک دنباله‌دار میان ستاره‌ای است.

image e Oumuamuaزمانی که اوموآموا برای نخستین بار در اکتبر 2017 دیده شد، مردم را درباره نوع جدیدی از اشیاء بین ستاره‌ای، بسیار هیجان‌زده کرد. با وجودی که این شیء ظاهر معمول دنباله‌دارها را نداشت، پژوهشگران معتقدند که شتاب آن، همزمان با دور شدن از خورشید با حرکت یک دنباله‌دار توسط گازی که از آن خارج می‌شود، منطبق است. در واقع این جسم که سال گذشته دیده شد، نخستین مسافر شناخته شده از خارج منظومه شمسی است و بنابر گزارش‌های علمی، یک دنباله‌دار میان ستاره‌ای بوده است.

 اوموآموا که اخیرا موضوع برخی از مباحثات بوده است، نخست به عنوان یک دنباله‌دار، سپس به عنوان یک سیارک میان‌ ستاره‌ای طبقه بندی شد. بررسی های قبلی نشان داد این شیء به رنگ قرمز تیره است و طولی حدود 800 متر دارد که به طور غیر معمولی طویل بوده و بدون منشاء مشخص، در مسیر شبه هذلولی، آزادانه در منظومه شمسی در حال حرکت است. با وجودی که سطح  اوموآموا شبیه مرکز یک دنباله‌دار است، ظاهرا سر متشکل از اتمسفر و غباری را که گدازه دنباله‌دار را شکل می‌دهند و هنگام رد شدن از کنار یک ستاره گازهایی را آزاد می‌کنند، نداشته است.

image e Oumuamua
این نمودار مدار اوموآموا را به هنگام ورود آن به منظومه شمسی نشان می دهد. در این نمودار، مسیر پیش‌بینی شدۀ این جرم و مسیر جدید آن مشخص شده؛ البته با در نظر گرفتن سرعت اندازه‌گیری شده جدیدش. در سال 2025، این دنباله‌دار به لبه بیرونی کمربند کویپر خواهد رسید. نهایتا، در سال 2038، نیز به لبه منظومه شمسی می رسد.

مارکو میشلی و تیمش، حرکات اوموآموا در منظومه شمسی که از زمین و فضا مشاهده شده بود را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها نشان دادند قوسی که این شیء در آن حرکت کرده است نمی‌تواند به تنهایی با نیروی گرانش خورشید، سیارات و سیارک‌های بزرگ، توضیح داده شود. لذا دریافتند که بخشی از این شتاب، که عمدتا برخلاف جهت خورشید بوده است، باید طبیعتاً غیر گرانشی باشد. این حرکت با رفتار دنباله‌دارهای میان ستاره ای منطبق است، که می‌توانند با گازی که از آنها خارج می‌شود شناسایی شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ معتبر Nature منتشر شده است.

هرچند، یک علت دیگر جذابیت اوموآموا این است که به طور غیرمنتظره‌ای به فضاپیمای بین ستاره ای معروف بنام “راما” شبیه است؛ این فضاپیما را نویسنده داستان های علمی- تخیلی «آرتور سی کلارک» ساخته است. اوموآموا نیز همانند راما ظاهری غیر عادی و بلند دارد که باید از موادی قوی ساخته شده باشد تا از تجزیه شدنش جلوگیری کند

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.comastronomy.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.