بیگ بنگ: اخترشناسان اعلام کردند که امشب و فردا صبح مردم سراسر جهان از جمله ایران، می‌توانند شاهد پدیده “اَبرماه صورتی” در آسمان باشند.

bigهرگاه ماه در حالت کامل(بدر)، به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیده “ابرماه” را رقم می‌زند. در واقع قرار نیست ماه در آسمان، به رنگ صورتی دیده شود، بلکه بر اساس اعتقادات بومیان امریکا، با توجه به ماه آوریل (فروردین) و وجود شکوفه‌های اوایل بهار یک گل وحشی صورتی رنگ که در شرق امریکای شمالی می‌روید، به ماه کامل این ماه، ماه “صورتی” می‌گویند.

در این رویداد شاهد بزرگترین و نورانی‌ترین ماه کامل سال ۲۰۲۰ میلادی خواهیم بود. پدیده “اَبر ماه” می‌تواند ۷ درصد بزرگتر و ۱۵ درصد روشن‌تر از ماه کامل باشد. به این ترتیب این پدیده برای اخترشناسان، عکاسان نجومی و مردم بسیار هیجان‌انگیز است.

supermoon micromoonماه در ساعت ۲۲ و ۳۸ دقیقه شبانگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین، به وقت ایران به کمترین فاصله با زمین رسیده و در این زمان 357 هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. از سوی دیگر این پدیده در ایران در ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۹، “ماه” در وضعیت بدر و یا ماه کامل قرار می‌گیرد؛ بنابراین هموطنان در طول سه‌شنبه شب (امشب) تا بامداد چهارشنبه با “ماه کامل” مواجه هستند که به علت قرار داشتن ماه در کمترین فاصله با زمین به آن “اَبر ماه” یا “سوپرمون” (Super Moon) گفته می‌شود. ماه دقایقی قبل از ساعت ۱۹ شامگاه سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه جاری (حدود ساعت ۱۸ و ۵۶ دقیقه) “ماه” دقیقا از افق شرق طلوع خواهد کرد و از آنجا که در هنگام طلوع ماه، امکان مقایسه آن با بناها و سایر عوارض طبیعی (مانند کوه‌ها) وجود دارد، “ماه” از دید عموم بزرگتر دیده خواهد شد.

Perigee Moon or Supermoonزمان وقوع این پدیده در دیگر نقاط کره زمین به ساعت محلی قرارگیری این قمر در نزدیک فاصله به زمین بستگی دارد و به همین دلیل زمان رصد پدیده نجومی ابر ماه صورتی می‌تواند در برخی نقاط جهان در روشنایی روز اتفاق بیفتد. پدیده “ابرماه صورتی” فردا شب در آسمان استرالیا، انگلیس و آمریکا رخ خواهد داد. بهترین زمان برای رصد انگلیسی‌ها نیز در ساعت نخست ۸ آوریل خواهد بود و آمریکایی‌ها می‌توانند در عصر امروز ۷ آوریل این پدیده را به نظاره بنشینند.

سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.