بیگ بنگ: ساکنان زمین در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد نزدیکترین فاصله بین ماه و سیاره در 68 سال اخیر بودند که درخشانترین و بزرگترین ماه را برای آن‌ها به نمایش گذاشته بود. در این رویداد نادر که تا 18 سال دیگر قابل مشاهده نخواهد بود، ماه به فاصله 356 هزار و 506 کیلومتری سیاره رسید و از این رو، ناسا آن را “اَبَر ماه” خارق‌العاده خوانده است.

[cycloneslider id=”4544444444″]

اَبَر ماه به ماه کاملی گفته می‌شود که با حضیض که نزدیکترین فاصله این قمر از زمین است، مصادف شده باشد. این پدیده که در آن، ماه 14 درصد بزرگتر از زمان عادی خود بود، پیش از این در سال 1948 رخ داده بود و فرصت بعدی مشاهده آن 25 نوامبر 2034 خواهد بود. این رویداد از یکشنبه شب برای مردم در نقاط مختلف زمین قابل مشاهده بود. این پدیده باعث شده بود که ماه در اندازه نسبتا بزرگ و درخشانی به نمایش درآید و علاقمندان به نجوم توانستند فرصت نادری را برای ثبت آن بدست بیاورند. اندازه بین اَبَر ماه و ماههای بدر دیگر 14 درصد بزرگتر است و در این تصاویر می‌توان این تفاوت را دید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com