بیگ بنگ: دهه‌ها است که تلاش برای شناسایی یوفوها(UFOs) و حتی پیدا کردن حیات هوشمند در سیارات دیگر بیشتر شده …. اما بی‌فایده بوده است. با این حال هنوز هم نقاط و طول موج‌های زیادی وجود دارد که بیگانگان می‌توانند در آن مخفی شده باشند. بنابراین اگر شواهد منسجمی بیابیم که در جهان تنها نیستیم، انسان‌ها چه می‌کنند؟ به نظر می‌رسد که هیچ برنامه‌ای برای نحوۀ پاسخ بشریت وجود ندارد به غیر از اینکه چگونه می‌توانیم با چنین کشف تاریخی‌ای روبرو شویم.

ufo

به گزارش بیگ بنگ، شبکه تحقیقاتیِ SETI بریتانیا می‌خواهد با پرسیدن دیدگاه‌های زمینیان در مورد جستجوی بیگانگان و نحوۀ واکنش آنها به کشف بیگانگان، آن را تغییر دهد. در این نظرسنجی پرسش های زیر مطرح شده است:

اگر سیگنالی از هوش فرازمینی پیدا کنیم، آیا شما:

• زیاد به آن توجه نمی‌کنید؟

• فقط اخبار را دنبال و نظرات را دنبال می‌کنید؟

• در مورد این موضع در رسانه‌های اجتماعی فعالیت و تبادل نظر می‌کنید؟

و این سؤال: برخی افراد فکر می‌کنند باید پیام‌هایی به فضا بفرستیم حتی اگر ما اول پیامی دریافت نکنیم. نظر شما چیست؟

• نظر بدی است. باید اجازه ندهیم افراد پیام بفرستند.

• باید قوانین و مقرراتی در مورد اینکه چه کسی پیام بفرستد و چه چیزی می‌توانند بگویند وجود داشته باشد.

• باید به هرکسی که می‌خواهد پیامی به فضا بفرستد اجازه داده شود.

بنابراین فرصت‌ها و شانس‌هایی که واقعاً برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها نیاز داریم چیست؟ تا به امروز تلاش و پول زیادی صرف گوش دادن به سیگنال‌های بیگانه شده است. بعنوان مثال تیم ِ Breakthrough Listen از دانشگاه کالیفرنیا، مرکز تحقیقات SETI برکلی، یک میلیون گیگابایت اطلاعات مربوط به چنین تلاشی منتشر کرده است. دانشمندان صداهای غیرمعمول و غیرطبیعی، هم در طول موج‌های رادیویی و هم در طول موج‌های نوری منتشر شده از 1327 منظومۀ ستاره‌ای را بررسی کردند. نتیجه؟ هیچ یک از این سیگنال‌ها نمی‌تواند به چیزی جز منابع انسانی نسبت داده شود.

دقیقاً همین ماه، شبکۀ MUFON پنجاه سال جستجو و مطالعه پدیدۀ یوفو(اشیای ناشناس پرنده) را جشن گرفت. این تلاش‌های بی‌فایده بر داوطلبانی متکی است که به یافتن و شناسایی این اشیاء کمک می‌کنند. اگرچه اعضا اصرار دارند که «ما تنها نیستیم»، اما هنوز مجبورند شواهد قطعی و منسجمی برای حمایت از این ادعا ارائه دهند.

حتی دولت آمریکا بیان داشته که در مورد بررسی صنایع عجیب و غریب با منشأ ناشناخته، بسیار جدی است. در سال 2017 پنتاگون تأیید کرد که دستگاه سرّیِ «یوفو»- به نام برنامه پیشرفتۀ شناسایی تهدیدات هوا و فضایی- در طی پنج  سال 22 میلیون دلار صرف تحقیق بر روی چنین گزارشات گیج‌کننده‌ای کرده است. و اگرچه بودجۀ این برنامه در سال 2012 تمام شد اما ظاهراً برنامه هنوز ادامه دارد.

seti radio telescope

اخیراً ویدئوهای طبقه‌بندی‌نشده‌ای، خلبانان نیروی دریایی ایالات متحده را نشان می‌دهد که در مورد دیدن یوفوهایی با ویژگی‌های غیرقابل توضیح صحبت می‌کنند. مارتین دومینیک، اخترفیزیک‌دان دانشگاه سنت اندروز در انگلیس، گفت: «با وجود این واقعیت که هرگز سیگنالی از هوش فرازمینی کشف نکرده‌ایم، اما این بدان معنا نیست که این کشف هرگز اتفاق نخواهد افتاد. اگر اتفاق افتاد چه؟»

دومینیک افزود: «در حال حاضر با توجه به گسترش رسانه‌های اجتماعی و اخبار جعلی، موسسه SETI در حال بازنگریِ این مسئله است. اگر عواقبی برای عموم مردم وجود داشته باشد، تصمیمات در مورد آن سیاسی خواهد شد نه علمی.»

دانشمندان تاکنون از پاسخ‌های این نظرسنجی چه چیزی یاد گرفته‌اند؟

دومینیک می‌گوید: «من نمی‌خواهم الان هیچ اطلاعاتی منتشر کنم، زیرا دیدگاه و نظرات کسانی که هنوز می‌خواهند پاسخ دهند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» این نظرسنجی را بررسی کنید و اجازه دهید گروه ِ SETI بدانند در رابطه با تماس با هوش فرازمینی چه می‌کنید.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. بستگی به سطح تکنولوژی بیگانگان داره، اگر تکنولوژیشون همسطح ما باشه که هرگز مارو پیدا نمیکنن. قطعا تکنولوژیشون از ما بالاتر خواهد بود اگر ما رو پیدا کنن. اونوقت دو حالت بیشتر مطرح نیست. برای دستیابی به منابع زمین مارو قتل و غارت می کنن و در طی این سال ها ما قطعا برده اون ها خواهیم شد برای انجام کارهای سطح پایینشون. حالت بعدی هم اینکه مارو کمک کنن و مباحث انتقال تکنولوژی و درمان بیماری ها و کمک به سفر های فضایی، افزایش طول عمر و غیره، که من همون حالت اول رو بیشتر متصور نیستم. کلا دنیا داره رو انتخاب طبیعی میچرخه یعنی قوی تر ضعیف تر رو حذف میکنه همیشه هم همینطور بوده. الان انسان داره با حیوان چه میکنه؟؟ از حیوان یا داره تغذیه میکنه، یا بارکشی میکنه، یا پت خانگی یا سیرک و غیره. در مورد اونها با ما هم همین اتفاق خواهد افتاد پس ما خودمون مخفی کنیم خیلی بهتر هست.

  2. اگر من با بیگانه ایی روبه رو شوم.فکر کنم اولش بترسم,چون مواجه شدن با یک بیگانه که تا کنون باآن برخورد نکرده ایم,ترس در انسان ایجاد می کند,,ولی بعدا کنجکاو می شوم که باهاش آشنا شوم.آیا می توانم باهاش ارتباط دوستانه برقرار کنم و یا خیر؟!

  3. با درود.خواستم ازتون خواهش کنم مطالب بیشتری درمورد ریاضیات تو سایتتون قرار بدید.

  4. با درود.برخلاف خیلی از مردم، به نظر من هوش در جهان به شدت کمیابه.(حتی اگه درمورد تعریف یک موجود هوشمند توافقی وجود داشته باشه).درهمه استدلالها به بزرگی هولناک جهان هستی اشاره میشه ولی به این نکته پرداخته نمیشه که آگاهی و هوش چطور با استفاده از تئوری فرگشت ساخته میشه! به نظر من این دوتا خیلی بهم وابسته هستند.در یک سناریویی اگه وجود اگاهی و در سطح پیشرفته تر ان خوداگاهی رو بشه با استفاده از فرگشت توجیه علمی و ازمایشگاهی کرد( به عبارت دیگه فرگشت یک امر متداول جهانی باشه و نه صرفا محلی) اونوقت میتونیم امید داشته باشیم که هوش در جای جای کیهان میتونه وجود داشته باشه.فراموش نکنیم که حتی بنیادهای حیات رو هم هنوز نمیتوانیم با استفاده از یک فرایند ازمایشگاهی توصیف کنیم.

  5. به قول آرتور سی کلارک دو حالت وجود دارد : یا ما تنهاییم و یا اینکه کسانی دیگر نیز هستند که هردو به یک اندازه ترسناک و مبهم است . 🙂