بیگ بنگ: دانشمندان طرحی ارائه دادند که با ایجاد یک “میدان مغناطیسی مصنوعی” به دور سیارۀ مریخ، می‌توان این سیاره را قابل سکونت کرد.

ffbaddaebdda wm

مریخ در حال حاضر فاقد یک میدان مغناطیسی قوی است و ایجاد یک میدان مغناطیسی مصنوعی تنها گزینه‌ای است که می‌تواند امکان حیات در این سیاره را قوت بخشد. همچنین هسته سیاره سرخ کوچک‌تر و سردتر از زمین است، به این معنی که شرایط مشابهی با زمین ندارد که بتواند آثار مشابه با زمین را برای ما ایجاد کند.

ایدۀ قابل سکونت کردن مریخ از طریق تغییر جو از اواسط قرن بیستم مطرح شده است. فهرست بلندبالایی از حامیان این روش شامل ایده‌هایی مانند استفاده از سلاح‌های گرماهسته‌ای برای گرم کردن جو سیاره مریخ یا استقرار آینه‌های مداری برای گرم کردن قطب‌های آن است. اما پیشنهاد جدید محققان دانشگاه “کرنل”، شامل استفاده از “فوبوس” بزرگترین قمر مریخ برای ایجاد یک جریان قوی از ذرات باردار در اطراف این سیاره است.

nasaproposesفوبوس هر هشت ساعت به دور مریخ می‌چرخد، بنابراین انتشار ذرات یونیزه از سطح فوبوس و شتاب دادن به آنها برای تولید یک “چنبره پلاسما” در امتداد مسیر مداری “فوبوس” می‌تواند یک «میدان مغناطیسی مصنوعی» ایجاد کند. این میدان مغناطیسی می‌تواند سطح مریخ را در برابر بادهای خورشیدی ایمن نماید.

aecaafمشخص نیست که این میدان برای فعالیت به چه مقدار انرژی نیاز دارد. با این حال، دانشمندان می‌گویند که در حال حاضر بهترین زمان برای ارائه ایده‌های جدید است. اگر هر یک از این ایده‌ها مثمرثمر باشد، می‌توانیم در نهایت با شانس بیشتری برای موفقیت زندگی در مریخ مواجه شویم.

گفتنی است که تنور رقابت برای رسیدن به مریخ در حال داغ شدن است و شرکت “اسپیس‌ایکس” اخیراً اعلام کرده است که موشک “استارشیپ” خود را که برای سفر به مریخ طراحی شده است، اولین پرواز مداری خود را در ماه ژانویه ۲۰۲۲ انجام خواهد داد. به طور کل انتظار می‌رود انسان‌ها پس از سال ۲۰۳۰ به سیاره سرخ برسند که هنوز زمان زیادی برای تحقق آن باقی مانده است. جزئیات بیشتر این پژوهش را در مقالۀ How to create an artificial magnetosphere for Mars مطالعه کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: interestingengineering.com , universetoday.com