بیگ بنگ: ایستگاه فضایی چینی تیانگونگ-۱ «Tiangong-1» که در حال سقوط روی زمین است به احتمال زیاد این هفته وارد جو زمین خواهد شد. اگرچه انتظار می‌رود که بخش قابل توجهی از این ایستگاه فضایی پس از ورود به اتمسفر زمین بسوزد، با این وجود این احتمال نیز وجود دارد که اجزائی از آن به زمین رسیده و با سطح آن اصابت کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از یورونیوز، آیا باید نگران باشیم؟ خیر؛ حدود ۷۰ درصد از سطح زمین پوشیده از آب و مابقی آن پوشیده از جمعیت است. اگر اجزایی از این ایستگاه فضایی به سطح زمین برسد، احتمال اینکه بتواند به کسی آسیب بزند، نزدیک به صفر است. تنها سابقه‌ای که در این زمینه وجود دارد به سال ۱۹۹۷ میلادی برمی‌گردد؛ زمانیکه که چیزی به شانۀ زنی برخورد کرد که گمان می‌رفت بخشی از یک موشک دلتا باشد. او آسیبی از این برخورد ندید و به نظر می‌رسد که تنها فردی باشد که تا کنون قطعه‌ای از یک فضاپیما با او برخورد کرده است.

از لحاظ بزرگی، رتبۀ تیانگونگ-۱ در میان دیگر فضاپیماهایی که تاکنون سقوط کرده‌اند، پنجاه است و تا کنون نیز هیچ مرگ‌ومیر یا آسیبی در اثر برخورد قطعات این فضاپیماها با مردم به ثبت نرسیده است. وزن این ایستگاه فضایی چینی ۸.۵ تن است درحالیکه بزرگترین فضاپیمای غیرقابل کنترلی که تاکنون وارد جو شده «SkyLab» نام دارد که ۷۷ تن وزن داشته و در منطقه‌ای در غرب استرالیا سقوط کرده است. پس از سقوط قطعات آن به تدریج جمع آوری شد و در جریان این سقوط نیز کسی آسیب ندید.

از آنجا که چین تمام جزئیات را درباره تیانگونگ-۱ منتشر نکرده، نمی‌توان گفت که احتمالا چند درصد از این ایستگاه فضایی می‌تواند از جو زمین عبور کرده و به سطح کرۀ خاکی برسد. در سال ۲۰۱۱ میلادی ناسا بر اساس برخی محاسبات به این نتیجه رسید که شانس برخورد اجزاء فضاپیمایی با وزن ۶.۵ تن به زمین و برخورد آن به کسی، یک در ۳۲۰۰ است.

محل سقوط این ایستگاه فضایی کجاست؟

این فضاپیما با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور کرۀ زمین است و به همین دلیل پیش‌بینی محل سقوط آن تقریبا غیرممکن است. با این وجود می‌توان گفت که احتمالا این فضاپیما در مکانی بین مدارهای ۴۳ درجه شمالی و ۴۳ درجه جنوبی وارد جو زمین خواهد شد که مناطق بزرگی از آمریکای شمالی و جنوبی، چین، خاورمیانه، آفریقا، استرالیا، بخش‌هایی از اروپا و مناطق بزرگی از اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را در بر می‌گیرد. بنا بر این، احتمال آنکه اجزایی از این فضاپیما در محل زندگی ما فرود بیاید، کم نیست.

زمان سقوط احتمالا کی خواهد بود؟

بر اساس بهترین پیش‌بینی‌ها، احتمالا سقوط در تاریخ ۱ آوریل (۱۲ فروردین) روی خواهد داد. با این وجود به دلیل سرعت بالا، این احتمال هم وجود دارد که تاریخ سقوط آن دست‌کم یک روز تغییر کند.

مسئول خسارات وارده چه کسی خواهد بود؟

بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۲ مسئولیت بین‌المللی برای آسیب‌های ناشی از اشیاء فضایی، دولتی که فضاپیما را پرتاب کرده مسئول پرداخت هزینه‌های ناشی از هرگونه آسیب است. به این ترتیب دولت چین مسئول خسارات احتمالی خواهد بود. این کنوانسیون پیش از این تنها یک بار اجرا شده است؛ هنگامیکه ماهواره جاسوسی «Cosmos 954» متعلق به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۸ میلادی سقوط کرد؛ ماهواره ای با قدرت هسته‌ای که خساراتی را در کانادا بر جای گذاشت. کانادا خواستار دریافت مبلغ ۶ میلیون دلار از شوروی سابق شد و درنهایت نیز ۳ میلیون دلار دریافت کرد.

از ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ چه استفاده‌هایی می‌شد؟

ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ اولین آزمایشگاه فضایی چین بود که در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه علمی پکن برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فضایی پرتاب شد. اگرچه این ایستگاه فضایی در زمان پرتاب بدون سرنشین بود اما بگونه‌ای طراحی شده است که امکان حیات در درون آن نیز وجود داشته باشد. این آزمایشگاه فضایی بطور پیوسته مورد استفاده فضانوردان قرار می‌گرفت تا اینکه در مارس ۲۰۱۶ میلادی به دلایل نامعلومی ارتباط آن با زمین قطع شد. از آن زمان به بعد، آژانس‌های فضایی مختلف در سراسر جهان کار ردگیری آن را انجام می‌دادند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space.com , wired.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.