بیگ بنگ: “بارش شهابی برساوشی” یکی از جذاب‌ترین رویدادهای نجومی است که هر سال در اواخر مرداد ماه به اوج خود می‌رسد. در جریان این رویداد تعدادی شهاب‌ در طول یک شب به شدت افزایش پیدا می‌کنند و حتی می‌توان ده‌ها شهاب را در طی هر ساعت مشاهده کرد.

perseid meteor showerبه گزارش بیگ بنگ، امسال نیز می‌توانیم شاهد این شهاب باران ِ آسمانی زیبا باشیم، بازه فعالیت بارش برساوشی از ۲۶ تیر تا ۲ شهریور است. طبق اعلام سازمان بین‌المللی شهاب(IMO) امسال اوج بارش شهابی برساوشی بامداد چهارشنبه ۲۲ مرداد (به‌وقت ایران) است. نرخ سَرسویی امسال در اوج بارش حدود 110 شهاب در ساعت پیش‌بینی شده است. البته نرخ معمولی بارش در مناطق به دور از آلودگی نوری حدود 50 تا ۷۵ شهاب در ساعت است.

بهترین زمان برای دیدن شهاب‌های برساوشی حوالی ساعت ۲ تا ۳ بامداد است. زمانی که صورت “فلکی برساوش” کانون بارش در سمت ِ شمال شرقی آسمان، به بیشترین ارتفاعش از افق رسیده است. همینطور بهترین نقطۀ رصد بارش‌های شهابی مناطق کویری و کوهستانی است، زیرا در این شب‌ها نور مزاحم ماه مانع مشاهده شهاب‌های این بارش است و در این مناطق که به دور از آلودگی‌های نوری شهرها است، رصد بارش‌های شهابی بهتر است و می‌توان عکس‌های نجومی زیبایی گرفت.

chart xمنشاء بارش سالانه برساوشی دنباله‌دار سوئیفت ـ تاتل ( P/Swift-Tuttle109) است. زمین با عبور از میان گرد و غبار و مواد سنگی و برخورد آنها به جو، موجب می شود این بارش شهابی زیبا رخ دهد. دنباله‌دار سوئیفت ـ تاتل در سال ۱۸۶۲ توسط “لوئیس سوئیفت” و “هورس تاتل” کشف شد. شیا پارلی چند سال بعد پی برد که این دنباله‌دار منشأ بارش شهابی بر ساووشی است. دورۀ تناوب این دنباله‌دار حدود ۱۳۰ سال است و آخرین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰به حضیض ـ نزدیک‌ترین فاصله از خورشید ـ رسید و در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲، میانگین بارش شهاب در طول یک ساعت(ZHR) آن به بیش از ۲۰۰ شهاب رسید.

BzpuvaXvkmYBGJBYSARgبرای مشاهده شهاب‌های برساوشی به ابزار رصدی نیاز نخواهید داشت و به راحتی در خارج از شهر و به دور از آلودگی نوری می توانید از مشاهده آن لذت ببرید. البته با کمی خوش شانسی، ممکن است غبارهای بزرگتری را ببینید که هنگام سوختن در آسمان نور زیادتری تولید می‌کنند و به آذرگوی معروف هستند. در حقیقت آذرگوی، شهابی است که برای چند ثانیه مانند یک منور کم نور، فضای اطراف را روشن می‌کند و حتی گاهی صدای خفیفی نیز از آنها به گوش می‌رسد. آذرگوی‌ها از مناطق شهری نیز قابل رویت هستند، اما در خوش بینانه‌ترین حالت در یک شب تعدادشان از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند.

NightOfThePerseids Horalekدر اینجا یک عکس ِ ترکیبی از “بارش برساوشی سال 2018 را می‌بینیم که در طی بیش از هشت شب گرفته شده و حاوی بیش از ۴۰۰ شهاب ِ کوچک است. عکس بالا از رصدخانه کلونیکا در اسلواکی، ثبت شده است. امسال نیز بارش شهابی برساوشی یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال می‌باشد.

نویسنده: سمیر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع بیشتر: universetoday.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه