بیگ بنگ: کپسول فضایی اوریون ناسا پس از اتمام ماموریت 26 روزه خود در سفر به مدار ماه، با موفقیت در اقیانوس آرام فرود آمد. این فرود در پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۷، آخرین باری که فضانوردان ناسا روی ماه گام نهادند، انجام شد.

OrionSplashedIntoOcean

فضاپیمای اوریون ناسا پس از سفر ۱.۲ میلیون کیلومتری در فضا، چرخیدن به دور ماه و جمع‌آوری داده‌هایی که ما را برای اعزام فضانوردان به ماموریت‌های آرتمیس آتی آماده می‌کند، به خانه بازگشت. اوریون به همراه سرنشینان آدمک‌ آزمایشی خود با نخستین آزمایش موشک جدید سامانه پرتاب فضایی ناسا در ۱۶ نوامبر به فضا پرتاب شد. فرود کپسول اوریون را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

در طول این ماموریت، اوریون دو گذر از کنار ماه انجام داد و در فاصله 128 کیلومتری از سطح این قمر قرار گرفت. اوریون در دورترین حالت، در فاصله نزدیک به 434 هزار کیلومتری از سیاره ما یعنی بیش از ۱۰۰۰ برابر دورتر از مکان فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین قرار گرفت.

ESA Artemis Trajectory Chart orig
مسیر کپسول فضایی اوریون به دور ماه

ماموریت آرتمیس ۱ علاوه بر پیشرفت فضاپیمای نسل بعد ناسا در برنامه معروف فرود بر ماه، مجموعه‌ای از فناوری‌ها و مانورهای جدید را آزمایش کرد؛ از جمله سپر حرارتی ساخته‌شده از فیبر کربن و تیتانیوم که پیش‌بینی می‌شد هنگام بازگشت و فرود اوریون به زمین دمای آن به ۲۸۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد. همچنین در این ماموریت 10 ماهواره کوچک به مدار ماه ارسال شد که 4 مورد از این ماهواره‌ها مستقر نشدند و 6 مورد از آنها با موفقیت در مدار ماه قرار گرفتند.

orion moon selfie

همینطور برنامه‌ریزان ماموریت ناسا از یک مانور جدید «پرش» در زمان کاهش ارتفاع و فرود استفاده کردند. شرکت هوافضای لاکهید مارتین، پیمانکار اصلی این پروژه، در بیانیه‌ای گفت: «اگرچه این مقایسه‌ای دقیق نیست، اوریون با غوطه‌ور شدن در جو زمین، خیز به بیرون و سپس ورود مجدد، شبیه به سنگی خواهد بود که روی یک حوض می‌پرد». این مانور که ماژول کرو (CM) آن را انجام می‌دهد، پیش از برخورد به آب، به اوریون فضای بیشتری برای جابه‌جایی می‌دهد و به آن امکان می‌دهد در محل فرود دقیق‌تر باشد».

ksc ph jmb orig

این برنامه به دلیل مشارکت شرکت‌های خصوصی قابل‌توجه است. ۱۱ شرکت از جمله اسپس‌ایکس ایلان ماسک و بلو اوریجین جف بیزوس، فرودگرهای ماه را برای این برنامه ساختند که ناسا در نهایت، اسپیس ایکس را برای ارائه کپسول سرنشین‌دار آرتمیس ۳ انتخاب کرد.

بازگشت اوریون به زمین، گام مهمی در برنامه آرتمیس ناسا را رقم زد؛ ابتکاری بلندپروازانه برای سفر مجدد انسان به ماه. این ماموریت بخشی از تلاشی بزرگ‌تر به منظور گسترش حضور مداوم انسان در ماه و ایجاد زمینه برای کاوش احتمالی انسان در مریخ است. “آرتمیس ۲” ماموریت بعدی ناسا به ماه است که در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و فضانوردان را به سفری به دور ماه خواهد فرستاد و سپس آنها را به زمین باز خواهد گرداند. همۀ این ماموریت‌ها به “آرتمیس ۳” منتهی می‌شوند که برای سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.