بیگ بنگ: بامداد دوشنبه 6 مهر، زمین در میان مسیر خورشید و ماه قرار می‌گیرد و چتری از سایه را در فضا می‌گستراند که ماه از درون آن عبور خواهد کرد. با ورود ماه به سایه زمین در فضا نور آن کاهش‌یافته و در نهایت تنها نوری که به آن می‌رسد بخشی از نور خورشید است که از میان جو زمین عبور کرده است. بدین ترتیب ماه‌ نقابی مسی‌رنگ به چهره خود می‌زند و چون ماهی سرخ در میانه آسمان می‌درخشد.

moon_به گزارش بیگ بنگ، این ماه گرفتگی که در طی دوره “ابر ماه” شاهد خواهیم بود به رنگ سرخ قابل مشاهده است، منظور زمانی است که ماهِ کامل تقریبا در نزدیکترین فاصله به زمین هنگام چرخش خود قرار دارد. بهترین مکان‌ها برای رصد کل مراحل این ماه گرفتگی نیمه غربی اروپا و آفریقا، آمریکای جنوبی و بخش مرکزی و شرقی آمریکای شمالی است. نواحی شرقی ایران تنها می‌توانند شاهد مراحل آغازین گرفت باشند و گرفت را به‌صورت جزئی مشاهده خواهند کرد اما در نواحی مرکزی و غربی در ایران مردم می‌توانند در بامداد دوشنبه ۶ مهرماه شاهد گرفت کامل باشند البته بخش انتهایی گرفت و گرفت جزئی پایانی در ایران قابل‌ مشاهده نیست.

TLE2015Sep28-map1b-18در ایران ورود لبه ماه به سایه زمین در ساعت ۴ و ۳۷ دقیقه بامداد دوشنبه رخ می دهد و در ساعت ۵ و ۴۱ ثانیه، سایه زمین تمام قرص ماه را می پوشاند و ماه گرفتگی کلی آغاز می شود. در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به خروج از سایه (باز شدن) می کند. پایان ماه گرفتگی در ساعت ۷ و ۵۷ دقیقه بامداد دوشنبه به وقت ایران است. برای مشاهده بهتر با جزئیات بیشتر این رویداد می توانید از ابزارهای ساده ای مانند دوربین دوچشمی یا تلسکوپ های کوچک استفاده نمایید. مشاهده ویدئو

6357889227677183021در این نوع ماه گرفتگی، فاصله ی ماه تا زمين در زمان حضيض 50 هزار كيلومتر نزديك‌تر از اوج است؛ در نتيجه به ماه كاملي كه در وضعيت حضيض قرار مي‌گيرد ماه بزرگ يا ابر ماه گفته مي‌شود و نسبت به وضعيت اوج ماه 14 درصد بزرگتر و بيش از 30 درصد درخشانتر به نظر خواهد‌ آمد. ماه‌گرفتگي‌هاي كامل معمولي،‌ زماني رخ مي‌دهند كه ماه و خورشيد روي يك خط قرار مي‌گيرند و ماه ناگزير از زير سايه كامل زمين عبور مي‌كند، پديده‌هايي نيستند كه به ندرت رخ دهند و به صورت ميانگين در 2.5 سال يكبار مي‌توان يك ماه‌گرفتگي كامل را در نقاطي خاص از زمين مشاهده كرد.

blastrmoon3_0اما ماه گرفتگی در دوره ی ابر ماه يكي از پديده‌هايي است كه به ندرت رخ مي‌دهد،‌ به اندازه‌اي كه از سال 1900 تاكنون تنها پنج بار در سال‌هاي 1910، 1928، 1946، 1964 و 1982رخ داده‌است. با اين‌همه نادر بودن به معني غيرقابل توضيح بودن يك رويداد نيست. ماه‌گرفتگی کامل بعدی در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ رخ خواهد داد که در ایران تنها بخش‌هایی از آن قابل‌مشاهده است. ماه‌گرفتگی کامل بعدی که در ایران قابل‌رؤیت است در ۲۷ جولای سال ۲۰۱۸ رخ می‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: news.discovery , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.