بیگ بنگ: پس از پرتاب موفقیت‌آمیز تلسکوپ فضایی جیمز وب و تکمیل دو مانور برای اصلاح مسیر این تلسکوپ، تجزیه و تحلیل محققان نشان می‌دهد که این رصدخانه سوخت کافی دارد تا بتواند بیش از 10 سال فعالیت علمی داشته باشد.

D

به گزارش بیگ بنگ، به گفته دانشمندان حداقل زمان استاندارد برای مأموریت جیمز وب 5 سال پیش‌بینی می‌شد. اما آخرین تحلیل‌های ناسا نشان می‌دهد این تلسکوپ احتمالاً سوخت کافی برای انجام عملیات‌های علمی در مدت زمانی طولانی‌تر نیز داشته باشد.

سوخت اضافی، به علت پرتاب بی‌نقص موشک آریان ۵ است. موشک آریان 5 “جیمز وب” را در مسیر دقیقی قرار داد، این یعنی تلسکوپ برای اصلاح مسیرش به سوی نقطه‌ لاگرانژ 2، سوخت کمتری مصرف کرد. جیمز وب 159 لیتر سوخت “هیدرازین” دارد و 79 لیتر سوخت “دی‌نیتروژن تتراکسید” دارد. سوخت بزرگترین عامل محدود کنندۀ طول عمر یک فضاپیما است. تلسکوپ جیمز وب دارای هشت پیشرانه موشکی است که نه تنها برای تصحیح در اواسط مسیر و قرار گرفتن در مدار لاگرانژ 2 استفاده می‌شود، بلکه برای مانورهای ضروری برای تنظیم مدار و همچنین برای جهت‌گیری آن در فضا، به کار می‌رود.

WebbFlightPathAndDeploymentsاضافه آمدن سوخت، بیشتر به دلیل دقت پرتاب موشک آریان 5 است که از استانداردهای مورد نیاز برای قرار دادن جیمز وب در مسیر درست فراتر رفت، همچنین  در این گزارش به دقت مانورهای اصلاح مدار جیمز اشاره شد. تلسکوپ جیمز وب به منظور تصحیح مدار خود به سمت نقطه لاگرانژ 2 که 1.5 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، دو بار تاکنون پیشران خود را روشن کرده است.

دقت مسیر پرتاب یک نتیجه‌ی دیگر هم داشت: “پنل‌های خورشیدی حدود یک دقیقه و نیم زودتر، باز شدند.” دقت انجام این مانورها سبب شد تلسکوپ سوخت بیشتری برای حفظ موقعیت نهایی خود جهت رصد جهان داشته باشد.البته این سازمان هشدار داد عوامل زیادی ممکن است روی طول عمر فعالیت تلسکوپ تاثیر بگذارند.

منبع: NASA