بیگ بنگ: ستاره‌شناسان به رهبری دانشگاه کلمبیا موفق به شناسایی یک جفت ابرسیاهچاله غول‌پیکر در فاصله 3.5 میلیارد سال نوری از زمین شده‌اند که در حال نزدیک شدن و برخورد با یکدیگر هستند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دو ابر سیاهچاله PG 1302-102 واقع در صورت فلکی سنبله که در دوره تصادم هستند احتمالا تا 100 هزار سال آینده با هم برخورد خواهند کرد. این در حالی است که طی برآوردهای اولیه این زمان یک میلیون سال محاسبه شده بود. این ابرسیاهچاله‌ها یکی از معدود کاندیدهای سیاهچاله‌های دوتایی هستند. این سیستم خاص، نزدیکترین جفت سیاهچاله در حال گردش شناخته‌شده تاکنون هستند که تنها یک هفته نوری – تقریبا به اندازه عرص منظومه شمسی – از یکدیگر فاصله دارند.

زمانی که این سیاهچاله‌ها با یکدیگر برخورده کرده و ادغام شوند، انفجاری با قدرت 100 میلیون ابرنواختر ایجاد خواهد کرد. این تحقیق با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و GALEX ناسا انجام شده است. تصور می‌شود که ادغام شدن سیاهچاله‌ها در جهان اولیه رایج بوده است اما تاکنون شناسایی آنها دشوار بوده است.

blackholesmergeandcollide13این سیستم خاص بطور 100 درصد به عنوان یک جفت سیاهچاله در حال ادغام قابل تائید نیست، اما سیگنال‌های مختلف منتشر شده، از این نظریه حمایت می‌کند که آنها دو سیاهچاله هستند که هر پنج سال دور هم گردش می‌کنند و ماده اطراف آنها نور منتشر می‌کند. مشاهدات نشان می‌دهد که یکی از دو سیاهچاله نسبت به دیگری، ماده بیشتری را مصرف می‌کند و اینکه سرعت آن هفت درصد سرعت نور است، از این نور منتشر شده آن بشدت پرنور دیده می‌شود. اگر این سیاهچاله بجای ابر اورت در خارج منظومه شمسی قرار داشت، هر پنج سال یکبار دور خورشید می‌چرخید. این یافته‌ها در مجله nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , scientificamerican

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. منم فکر می کنم امید شه پور درست میگه یعنی سال ها پیش این اتفاق افتاده ولی ما 100 هزار سال بعد اون رو می بینیم.

  2. سلام- ضمن تشکر از زحمتهای شما لطفا امکان دنبال کردن سایت رو از طریق ربات تلگرام فراهم کنید.

  3. با فاصله ای که از ما دارن پس یعنی 3 میلیاد سال پیش این اتفاق افتاده