بیگ بنگ: فیلم در میان ستارگان(Interstellar) به لطفِ جلوه های بصری و سیرِ داستان یکی از واقع گرایانه ترین فیلم های علمی – تخیلی است. این فیلم در گیشه فروش بلیط در آمریکا با فروشی بیش از 50 میلیون دلار رتبه ی دوم را کسب کرده است.

ترجمه زیرنویس: حمید شکری / بیگ بنگدانلود ویدئو با حجم 21 مگابایت

به گزارش بیگ بنگ، فیزیکدان نجومی و مروج علم، نیل دگراس تایسون که مجری و کارشناس مستند تلویزیونی «کاسموس» هم بود در مورد فیلم “در میان ستارگان” توضیحاتی می دهد. تایسون در این گفتگو که زیر نویس فارسی دارد فرق بین سیاهچاله و کرمچاله را بیان می کند و قسمتی از بخش علمی فیلم را نقد می کند.

در تصویر زیر هنرمند Dogan Can Gundogdu یک داده نمایی ایجاد کرده که خط زمانیِ فیلمِ علمی – تخیلیِ کریستوفر نولان را توضیح می دهد و سفرِ گروهی از محققان را ترسیم می کند؛ این محققان برای غلبه بر محدودیت های سفر انسان در فضا و طی کردنِ فواصلِ طولانی در فیلم از کرمچاله ی جدیدی که در اطراف سیاره زحل کشف شده استفاده می کنند، كرم‌چاله نوعي خميدگي در فضا است كه انسان مي‌تواند از طريق آن در زمان سفر كند. از اشکالاتی که دانشمندان به فیلم وارد کرده اند، قابل سكونت بودن سياره‌هايي كه در مدار يك سياهچاله قرار دارند، روند سالخوردگي شخصيت‌هاي فيلم، سفر درون سیاهچاله ، سوخت فضاپيماي فيلم و … است.

6a00d8341bf7f753ef01b8d08e8d66970c

کریستوفر نولان در پاسخ انتقادات گفت: فيلم‌هاي من همواره به شكلي عجيب و غريب با استاندارد‌هاي به شدت بالايي سنجيده مي‌شوند، درحالي كه فيلم‌هاي ديگران اينگونه سنجيده نمي شوند، اما من با اين موضوع مشكلي ندارم. مردم همواره فيلم‌هاي من را متهم به داشتن نقص فيلمنامه مي‌كنند، و من خيلي خوب به نقص‌هاي فيلمنامه‌هايم و زماني كه مردم آنها را شناسايي مي‌كنند واقفم، اما معمولا كسي نمي‌تواند آنها را بيابد. البته کریستوفر نولان براي ساخت فيلمش همكاري بسيار نزديكي با كيپ تورن كه يك فيزيكدان نظري است داشته‌است. نولان اعتراف كرده در بخش‌هايي از فيلم براي جذب تماشاگر به حقايق علمي وفادار نمانده است.

نویسنده و ترجمه: سحر الله وردی/ بیگ بنگ– منابع: theguardian , dailygalaxy

1. من فیلم رو 2 بار دیدم ولی بعضی جاهاشو نفهمیدم ممنون میشم یکی برام توضیح بده
    1-دکتر مان گفت که پروفسور برند امیدی به بازگشت فضانوردان نداره؟پس برای چی اومدن فضا؟

2-من از اون جایی که کوپر از رو تخت بیمارستان بلند شد چیزی نفهمیدم.چرا دنیا گرد بود؟

3- چرا دکتر برند تو یه سیاره دیگه بود؟

4-اون ابر مکعب چی بود؟

1. داش این فیلم رو باید با دقت نگاه کنی.
      ۱-چون پروفسور برند موفق نشده بود معادله گرانش رو حل کنه و میدونست که نمیتونه.فضانوردان یجورایی اخرین بازماندگان زمین محسوب میشن و قرار نیس برگردن هرچند که خودشون هم وسط راه فهمیدن.
      ۲-اونجا دنیا نبود ایستگاه فضایی بود که دختر کوپر از طریق معادله گرانش که باباش از داخل سیاه چاله از طریق گرانش براش فرستاد ساخت و زندگی ملتو نجات داد البته اون فقط یکی از ایستگاها بود.
      ۳-اون سیاره همونی بود که یکی از فضانوردان بنام ادموندز کشفش کرد و کوپر قبل اینکه بره داخل سیاه چاله، مختصات اون سیاره رو تحویل ربات(کیس) داد و دکتر برند سراز اونجا دراورد.
      ۴-ابرمکعب ساخت دست انسان های اینده بود که به کوپر اجازه داد مردم زمین رو نجات بده.

2. دوستان من 2 بار فیلمو دیدم اما یه تیکه هایی شو نفهمیدم ممنون میشم اگه یکی برام توضیح بده
    1-وقتی که دکتر ماین رو پیدا کردن و بیدارش کردن تارس برای برند یه پیام تصویری نشون داد که مورف به برند گفت:تو میدونستی که هیج وقت بر نمیگردید؟
    بعد دکتر ماین گفت من میدونم.و بعد ماین گفت که پروفسور برند(پدر دکتر برند)میدونسته که هیچ وقت بر نمیگردید و برگشتن غیر ممکنه
    سوال من اینه پس چرا اومدن اینجا که ادم ها رو نجات بدن؟
    2-اون اخرش که کوپر از رو تخت بیمارستان بلند شد چرا دنیا گرد بود؟چرا برند تو یه سیاره دیگه بود؟
    3-سوالم درباره کل داستانه : بشریت داشت منتقرض میشد.برنامه چی بود؟میخواستن یه سیاره قابل سکونت پیدا کنن و کوپر و برند تولید مثل کنن؟

3. با سلام
    فیلم علمی به دنبال درام و جذب تماشاچی هست و یک مستند علمی نیست .این را یک مخاطب عالم درک میکند.
    تفاوت زمانی که در سیاره نزدیک سیاه چاله نسبت به زمین در فیلم اعلام شد و حتی همین تفاوت زمانی بین سیاره با مدار اولیه که از ان خارج شدند و بعد برگشتند و فیزیکدان سیاه پوست پیرترشده بود کاملا یک اشتباه و دروغ علمی میباشد.چون در چنین شرایطی جاذبه سیاره بسیار وحشتناک خواهد بود در حالی که انها به راحتی روی سیاره فرود امدند و حتی جاذبه ان را 120 یا 140 درصد زمین اعلام کردند .دوست داشتم علامت تعجب را تا بینهایت درج کنم واقعا برای من که شیفته فیزیک مدرن هستم و سالها در حال مطالعه و حتی انحنای فضا و زمان را در این شرایط محاسبه کردم واقعا خنده دار و غمناک است چنین دروغ علمی و چنین طرفداری وهیجانات بینندگان فیلم که نولان را دانشمند و فیلم را شاهکار علمی میدانند.

1. درود
      برای ساخت این فیلم جناب پروفسور کیپ ثورن همکاری کردن، برای ایجاد چنین اتساع زمانی طبق محاسبات جرم سیاهچاله رو صدمیلیون برابر خورشید اعلام کردن. همه اینها طبق محاسبات بود، اختلاف زمانی روی سیاره و مدار دورتر بدلیل دوری از سیاهچاله بود که هر چه دورتر بشه گرانش سیاهچاله ضعیف تر میشه. ربطی به گرانش اون سیاره نداره، اون سیاره تاثیری در اتساع زمانی نزاشته. اما چون نسبت به اون مدار به سیاهچاله نزدیک تر بوده اتساع زمانی بیشتری روش رخ میده، اتساع زمانی اون سیاره نسبت به زمین به ازای هر ساعت اونجا برابر با هفت سال زمینی هستش، حتی خود پروفسور هم فکر نمیکردن که سیاره ای بتونه در اون مدار پایدار بمونه
      درسته که کمی نقص داره اما نباید توقع داشته باشیم که یک مستند علمی باشه، در حد خودش بی مثیله.
      امیدوارم از اون علامت تعجب تا بینهایت استفاده نکنید.
      این فیلم و تلقین از بهترین ها هستن.

4. فیلم رو 10 بار دیدم
    “دقیقه 1:50:00 تا 2:12:00” رو 100 بار
    موسیقی و داستان و بازی و همه چی روانیت میکنه

5. لعنت به نولان که هرچی فیلم میسازه شاهکار میشه
    اون از سه گانه بتمنش
    اینم از میان ستاره ای که فریم به فریمش شاهکاره
    اصلا لامصب همه چیش عالیه این فیلم
    موسیقیش-فیلمبرداریش-داستانش-بازیگراش و …..

6. سلام به همگی آقا یه فرد تحصیل کرده چیز بلد میتونه بگه برا ورود و تحصیل در این زمینه و رشته ها تو دانشگاه چه رشته ای باید خوند یا اصلا خوده این ناسایی ها یا دانشمندایی که تو ساخت این فیلم کمک کردن تو چه رشته یا رشته هایی تحصیل کردن تشکر

7. خیلی جالب بود نظرات. من چیزی نمیگم اما خواهشا در مورد علم نجوم و نظریه های نسبیت و کوانتوم و … مطالعه کنید بعد اظهار فضل و دانش دوستان. من این فیلم رو بالای ۸ ۹ بار دیدم. فقط در این حد بگم که شاهکاریه که نادیده گرفته شده. و اینکه هیچی نباشه موسیقی فیلمش از نابغه ای مثل زیمره.دقت فقط به موسیقیش کنید بخصوص تو اونجا که امواج دارن میان و زمان کند شده تو اون سیاره به حد اعلای موسیقی پی خواهید برد که چطور تیک تاک های ساعت داستان سرایی میکنن از متن فیلم

8. اگه دقت کرده باشید خود کارگردان گفته بود که نقصهایی در فیلم نامه وجود داره که من هم موافقم به نکته ای که دوستمون اشاره کرد . رابطه آینده با گذشته هست اول فیلم میبینیم که قهرمان فیلم دیگه خلبانی رو کنار گذاشته و کشاورزی میکنه و بشریت هم درحال نابود شدن هست و خوب میتونیم بگیم که یه تناقض یزرگ در داستان وجود داره چون با روندی که قهرمانمون در پیش گرفته هیچ آینده محتملی برای اون وجود نداره که به داخل سیاهچاله سفرکنه و برای گذشته خودش مختصات ناصا رو بفرسته که بتونه به سیاه چاهله سفرکنه یعنی اینکه یک عملی وابسته به عملی دیگه میشه که هیچ وقت امکان اتفاق افتادنش نیست اگر ابتدای فیلم هنوز خلبان ناصا بود منطقی تر به نظر میرسید که زمانی به داخل سیاهچاله بره و برای گذشته خودش و دخترش راه نجات بشریت رو بفرسته در مورد اینکه داخل یه سیاه چاله چی منتظر آدم هست خوب چون هیچ کس هنوز داخل اونو ندیده باید به تخیل کارگردان و نویسنده واگذار بشه مثل همه فیلمهای مربوط به روح و بهشت و جهنم و مرگ و….. که این فیلم به طرز خارق العاده ای این تخیل رو بکار برده بطوری که من 4 بار این فیلم رو دیدم واقعن اگه بخوایم معیار سنجش رو برای این فیلم علم قرار بدیم این فیلم رو میشه تحسین کرد چون توصیف خوبی از تئوریهای زمان و مکان داشت ، برداشت دیگه ای شخصن از این فیلم داشتم بعد فلسفی این فیلم هست که خیلی جالب بود … (فکر کنید به اینکه هر کاری که ما در بعد فیزیکی انجام میدیم روی ابعاد دیگه تاثیر میگزاره طبق دیلوگی که میگه تمام اینا رو خود ما ساختیم و اشاره ای که به عشق پدر به فرزند داره و رابطه عمیق بین ایندو …

یه سوتی هایی توی منطق فیلم بود که با توجه به نقاط قوت فیلم میشه ازشون گذشت (مثل زمانی که چرخش ایستگاه رو متوقف میکنه اما هنوز جاذبه کف ایستگاه وجود داره و…..)

9. بزرگ ترین اشکال علمی این فیلم:
    وقتی که انسان ها در حال نابودی هستند و آینده ای از بشریت باقی نخواهد ماند چگونه ممکن است همین انسان های معدوم و نابود شده از آینده به گذشته آمده و برای گذشتگان خود کرمچاله ای قرار دهند تا اینکه این گذشتگان نجات یابند و آیندگانی وجود داشته باشند که به گذشته برگردند و آنها را نجات دهند؟؟؟
    چگونه است که معدوم سبب نجات است؟؟
    به طور خلاصه و فرمول وار:

1)آیندگان=>کرمچاله
    2)گذشتگان=>آیندگان
    3)گذشتگان=>درحال نابودی=>عدم وجود آیندگان
    4)عدم وجود آیندگان==>عدم وجود کرمچاله
    من تابحال ندیدم کسی به این نکته اشاره کرده باشه
    به نظر من نولان تا پایان فیلم بیننده رو فریب میده و در پایان با یک دلیل ماست مالی کننده علت وجود کرمچاله رو خود انسانها ذکر میکنه که اصلا با منطق جور در نمیاد!در حالیکه علت بقای همین انسان ها همین کرمچاله بود یعنی ماست مالی کردن بزرگ ترین دلیل زنده ماندن انسان ها!
    اگر کسی متوجه شده و جوابی برای من داره لطف کنه و توضیح بده چون من هرچی فکر میکنم جور نمیشه!!

1. گذشته در آينده تاثير داره، وقتي كه آينده اي هست، يعني گذشته اي بوده. يه سوال، مثلا تو ميتواني در گذشته مرده باشي ولي در آينده زنده؟ وقتي توي گذشته بودي يعني آينده هم داري، بنابراين اگه انسان هاي آينده كرم چاله رو ساختن يعني توي گذشته نجات پيدا كردن كه تونستن آينده رو بسازن. اگر نجات پيدا نميكردن توي گذشته كرم چاله نميساختن چون از بين رفته بودن، اميد وارم منظورمو رسونده باشم.

2. انسان ها در معرض نابودی بودن ولی هنوز نابود نشده بودند همون جایی که کوپر به ساعت دخترش کد مرث میفرسته

10. با عرض سلام و ادب و احترام
    فیلم را دیدم و به شصه آن را زیبا می دانم.
    نکات علمی و اخترفیزیکی به درستی در آن رعایت شده بود.
    چند نکته تنها برای من ابهام ساز شد که عرض می کنم.
    ابتدا بحث دانستن آن تسرکت سه بعدیست که بعد از افق رویداد سیاهچاله وجود دارد مطرح است.
    به نظرم اینکه در آن جا فشار و جاذبه به حدی زیاد است که نور را همانند گرد و خاک بر سطح شیشه می زند کاملا منطقی است. دلیل آن هم البته در جرم گرفتن ذارت فوتون در حرکت با سرعت و تحت فشارهای بسیار بالابودن می باشد.
    از طرفی جهان بعد از آن سیاهی را چیزی غیر منطقی می دانم. اما به گفته ی همین استاد بزرگ اختر فیزیک، آقای نیل تایسون،در جایی دیگر، ما هیچ اطلاعی از درون یک سیاه چاله نداریم.
    از طرفی تسلط انسان بر روی بعد چهارم که زمان باشد را برای بشر محدود به جسم منطقی نمی بینم.
    البته دیدگاهی که اکنون عرض کردم استدلالی بر این است که «آن ها» به قائده نمی توانند انسان هایی همچون ما باشند.
    همچنین تسلط این چنینی بر روی جاذبه را متناقض با نظریات نیوتن و حتی بخش هایی از نسیبت در ارتباط با
    گرانش می بینم.
    در نهایت این فیلم را دارای یک مشکل زمانی می بینم که از هر نظر که در آن نگاه می کنم به نتیجه ای منطقی نمی رسم که دو مشکل آخر را پای تخیلی بودن فیلم می گذارم.
    آن مشکل این است که چگونه امکان دارد بشرهایی که هنوز در زمین اند و هنوز مشکل تهدید منابع حیاتی را نتوانسته اند حل کنند، پا در فضا گذاشته و یک کرمچاله را ایجاد کنند و از طریق آن به دنیایی امن بروند و در آن اختراعاتی بکنند و بتوانند به بعد چهارم دسترسی یافته و بر گرانش تسلط یابند و از طریق ساخت یک ابر مکعب و تبدیل آن به دنیایی سه بعدی در دنیای پنج بعدیشان انسان هایی را که پیش از آنها بر روی زمینی که تا آن موقع باید عاری از هرگونه منابع و سکنه باشد را نجات دهند ؟
    به شخصه نمی توانم با این توجیه که «آنها» بشر محدودی همانند ما باشند کنار بیایم!
    اگر من سازنده ی این فیلم بودم به جای «آنها» قدرت لایزال الهی را نام می آوردم که بر همه چیز تواناست.
    البته این دیدگاه مغایر با اصول فیلمسازی در هالیوود است.
    همانطور که گفتم بنده با تمامی اصول علمی فیلم در زمینه نسبیت و گرانش موافقم.
    در نهایت باز از شما که فرصت این بحث را پیش آورده اید و همینطور از فیلمسازان سازنده ی این فیلم که باعث معطوف کردن توجهات به این مباحث فیزیکی شده اند سپاس گذاری می کنم.
    با تشکر

1. دوست گرامی
      بزرگترین سوال بنده هم عمین بود که شما در پاراگراف آخرتون ذکر کردید و به نظر من کارگردان فقط بیننده رو فریب میده

11. معرکه بهترین کارگردان هالیوود بی شک خلق اثری جدید همچون اینسپشن
    فیلم های نولان همگی به سادگی نمیشه معنیش کرد و آدم رو به فکر فرو میبره ، واقعا فیلم هاش پر معناست ولی پیچیده ، چون ساده نیست فیلم هاش ما میگیم خوشمون نیومد، بخاطر اینکه خودمون رو به زحمت نمیندازیم و کمی تحقیق کنیم. اینم میزارم برای اونا که این کارگردان بزرگ رو نمیشناسن
    دو بار نامزدی برای بهترین فیلم‌نامه (ممنتو (۲۰۰۰) و تلقین (۲۰۱۰)) و یک بار نامزدی برای بهترین فیلم (تلقین (۲۰۱۰))

12. کوپر تو فضا مرد٬ زمان برای روح بی معنی ست٬ شاید همون بحث دنیای جدایی جسم روح باشه دنیایی پنج بعدی…

13. بیشتر از خود فیلم که عاشقشم دیوانه موسیقی آن هستم. احساس میکنم زایمر در این کار از امواج باینورال استفاده کرده باشد.

14. این فیلم بی نظیر بود،هر صحنشو حداقل سه بار دیدم تا بتونم کمی بیشتر بفهمم،تصور کنم و شاید ایده های جدیدی پیدا کنم که برام واقعن جذاب بود ^_^ واقعن عالی بود این فیلم،درست مثل فیلم inception از ایشون،واقعن کارهاشون بی نظیره،حرف نداره!!!! نتیجه وقت گذاشتن برای ساخت فیلم همین هست…واقعن از همشون سپاسگزارم.و از شما بابت نقد هایی که برای این فیلم گذاشتین.فیلمش بی نظیر بود…شاید بگم چندین مفهموم رو باهم دیگه میرسوند،گرانش،سیاهچاله ها،کرمچاله ها،سفر در زمان،نظریه نسبیت انیشتن، 🙂 عالی بود و از این بعد میخوام بیشتر و بیشتر و دقیقتر تو این زمینه ها اطلاعات داشته باشم 🙂

15. سلام …اين كه ميگن یک سال زحل برابر 30 سال زمینه ..میتونه به این معنی باشه که گذر زمان تویه زحل کند تر از زمینه.؟؟؟
    لطفا ادمین اگر بلدی جواب بده . هر کی بلده جواب بده…..(((آخه قراره با بچه ها یه سر بریم زحل گفتم ببینم خانواده چقدر باید منتظر بمونن))) شوخی کردم

1. با سلام
      یک سال در زحل معادل 29.5سال زمینی است اما
      منظور این است که زحل وقتی که یک گردش کامل به دور خورشید بزند،زمین تقریبا 30 گردش کامل به دور خورشید زده است.این اصلا ربطی به زمان ندارد.این یک قرار داد است یعنی یک گردش کامل به دور خورشید معادل یک سال در نظر گرفته می شود.به طور طبیعی اگر دوانسان هم سن داشته باشیم که یکی در زحل و دیگری در زمین زندگی کنند،وقتی زحل مثلا دو دور کامل زده است،انسان روی زحل ،دارای سن 2 سال زحلی و انسان روی زمین دارای سن 59 سال زمینی می شود،ولی در واقع هر دو هم سن هستند فقط بیان سن انها فرق دارد یعنی هردو سن 59 زمینی یا هردو سن 2 سال زحلی دارند.همانطور که گفتم این یک قرارداد برای تعریف سال است . مثلا اگر هر 10 ساعت یک روز می بود،ایا در عمر واقعی ما تاثیری داشت؟قطع نه.
      اما تفاوت واقعی زمان.طبق نسبیت عام،چون چگالی در زحل اندکی بیشتر از زمین است،گذر عمر در زحل مقدار بسیاربسیار ناچیزی کندتر از زمین است،تقریبا تفاوتی ندارند.

1. منظور شما اینه که اگر چگالی یه مکانی بسیار بسیار کمتر از زمین باشه اونموقع میشه گفت مثلا دوسال زمینی در محل x برابر با 10 سال زمینی برای زمین هست؟

و دوم این که در فیلم میان ستارگان از چه روشی برای بیان اختلاف زمانی حساب شده؟ هفت سال برای هر ساعت!!!!

1. آقای ابرام، این فرق میکنه
          این نسبیته، یه جاهایی زمان میتونه کندتر بگذره. اگه شما بتونید با سرعت نور حرکت کنی زمان برات کندتر میگذره. یا جاهایی که مقدار نیروی گرانشی خیلی بالاست

16. دوستان یکی منو از دست این فیلم نجات بده….
    بعد از این که دیدم دیگه هیچ فیلمی رو نمی تونم نگا کنم ..
    هر شب موقع خواب نیم ساعت آخرشو نگا میکنم با گوشی.

باعث شده در حد یه ارشد هوافضا اطلاعات فضایی بدست بیارم …کارم شده فیزیک کوانتمی و کرم چاله و نمودار فضا زمان .جاذبه .

از اون بدتر یه چیزایی فهمیدم شبا خوابم نمیبره … ….نمیگم بزار خواب شما بهم نخوره

راستی دو دسته هستن که از این فیلم خوششون نمیاد….یکی اونایی که منتظر اتفاق خاصی ان تویه فیلم و هر لحظه جلو میزنن تا صحنه پیدا کن و واسه همین ناراحتن که چرا این فیلمو دانلود کردن که هیچچی توش نبود…

گروه دوم کسایی ان که واقعا هیچ چی از فیلم نمیفهمن و همش با فیلمای دیگه مقایسه میکنن و یا میگن فیلم همش بیخود بودو …. یه بنده خدا بود میگفت این فیلم آخر زمانیه و اهداف شوم داره و از این حرفا.

دو جا برای من ابهامه …یکی اینکه بعد از اینکه کوپر اجکت کرد چیشد چجوری شد سر از اون بخش بعد چهارم در آورد؟ تویه کرم چاله اجکت کرد …؟ یا اصلن چیشد که سر از اطراف زحل در آورد ؟

و ابهام دوم اینکه کرم چاله بسته شده بود پس کوپر چجوری میخواست پیش دکتر برند بره؟؟

البته این ابهامات در حدی نیستن که ارزش فیلمو پایین بیاره

من قبل از فیلم آدمی بودم که از فیلم های تخیلی فضایی بیزار بودم و متنفر…بعد ناخودآگاه دیدم یه فیلمی امتیاز 8.7 داره گفتم برم دانلود کنم …وقتی دیدم در مورد فضاست تعجب کردم ..ولی گفتم امتیازش خوبه پس ببینم چیه….تویه همون 5 وقیقه اول فیلم کاملا فهمیدم که با چه فیلم قدرتمندی طرفم ….

(از خود تعریف نباشه ولی من نزدیک 1000 ساعت فیلم و سریال هالیوودی دیدم و فکر کنم بتونم خوب و بد بودن فیلمو تشخیص بدم)

17. یک فیلم بسیار زیبا و البته نظری با ترکیبی از 5 نظریه فیزیک.این فیلمو فقط افرادی میفهمند که به مسائل فیزیک نجوم و کیهان شناسی آشنایی داشته باشند.نولان جزو معدود کارگردان هایی هستش که حوزه مطالعه اش در فیزیک نظریه.

18. این فیلم رو من از روزی که این مقاله رو خوندم تا این لحظه 8 بار نگاه کردم بسیار بسیار عالی و زیبا حتی بهتر از فیلم برخورد همه چیزش عالی بود .

19. فیلم رو دیدم.به نظر من بسیار زیبا و آموزنده بود و طوری شد که بعد از دیدن فیلم،کتاب نسبیت اینشتین رو مجددا ورق زدم.این رو البته باید در نظر بگیریم که هر چی باشه،این یک فیلم سینماییه و همین که نولان جرات کرده و وارد چنین حیطه ای شده باید بهش آفرین گفت.الحق والانصاف هم فیلم رو خیلی زیبا ساخت.حقش بود که حداقل، موسیقی،جلوه های ویژه،بازی متیو مک کاناهی و کارگردانی اسکار می گرفتن.

20. ببخشیدااا!Interstellar یه فیلم سینمایی بوده.
    شما چی فک می کنید؟فک می کنید واقعا اینها سفر کردن!!!اگه فیلم های نولان رو ندیده باشید اعتراض می کنید
    مثلا کدوم جامعه ای اینقدر بی اساسه که به بتمن نیاز پیدا کنه

1. البته برخی از اختر فیزیک دان ها می گن امکان داره یک سیاهچاله دست آخر یک مکان خروجی داشته باشه.
      البته بر طبق تصاویر فیلم اگر دقت کنید کوپر از طریق کرمچاله البته در یک موقعبت زمانی دیگه برمی گرده و با برند دست هم می ده!!!! خوب اون کرمچاله هم دمه زحل بود دیگه
      کلا فیلم یه اختلال زمانی داره که باید پای تخیلی بودنش بزاریم

21. یک مطلب دیگه:یه سوال داشتم از همه دوستان خوبم:::دوستان عزیز ایا میشود انسانی در اوج سرما عرق کند؟

جواب خیر است……..این نکته تفاوت فیلمهای نولان با واقعیت است
    بدین معنا که انسان در اوج سرما سرد است ولی احساسی مشابه با گرما دارد زمانی که گرمش است……..

22. با سلام خدمت دوستان…..دوستان عزیز این یک فیلم سینمایی است نه یک مستند در مورد فضا و هستی چه بسا به بعضی حقایق وفادار است مانند تمام فیلمهایش…..نولان اسرار بر تنهایی انسان اینده داره انسانی سرگردان در زمین بدون مواد غذایی( توجه کنید در اینده)……نولان خیلی زیبا سینما و علم رو پیوند میده حتی از نوع تخیلی به نظر من سینما از علم خیلی جلوتر است البته از لحاظ باز بودن محدوده تخیل انگونه که به واقعت بپیونده…..نولان تنها چیزی که برای ما به ارمغان میاره اینه که انسان اینده تنهاترین موجود عالمه و راهی جز عشق ورزیدن به همنوع خود است…..دروغها…اشکها….خاطرات….نولان شیفته ماجراجویی های عجیب است….ابتدای فیلم پیرشدن ایندگان در گذشته را نشان میدهد…..بعد کم کم میفهمیم که زمان امری بسته است با توجه به قانون مورف…درمی یابیم که همه چیز از قبل اتفاق افتاده (ولی در اینده) فقط باید تکرار شوند….نولان کارگردان زیرکیست و کمی هم اگزیستانسیالیسم…….و خواستار زندگی با عشق….ولی سیاه به هستی مینگرد…….با تشکر

پسری 24 ساله از اهواز

23. فيلم فقط جالبيش در توضيح فيزيك و صحنه هاش نبود بلكه فراتر از اون مطرح كردن مسئله خدا بود

24. فیلم رو دیدم… فوق العادست.
    چندین قدم جلوتر از آشغالهای روزمره هالیوود… نمیخام احساسی حرف بزنم ولی این نظر چندین منتقد معتبره همین که اسکار این فیلمها رو نادیده میگیره و به فیلمهایی مثل آرگو و … جایزه میده سطح خودش رو پایین میاره!
    خلاصه حتما ببینین یه تجربه علمی تخیلی جدیده.

25. یه شاهکار دیگه از نولان.واقعا فیلم عالی بود.میتونم بگم بهتر از این نمیتونست مفهوم زمان-فضا رو به این شکل ساده و بسیار عالی به بیننده نشون بده.فوق العاده بود

26. اونایی که میگن فیلم بار علمی نداشت بهتره نطقشون رو برای خودشون نگه دارن ! من رشته فیزیک خوندم و میخونم و از بچگی با نجوم و کیهانشناسی سروکار داشتم ، درسته سفر به درون کرمچاله و سیاهچاله رو تخیلی نشون داده بود ولی بقیه‌ی فیلم از نظر علمی کمترین نقص رو داشت . اگر برید درست تحقیق کنین قبل از صحبت کردن متوجه میشید که نویسنده چهارسال روی فیلمنامه کرده و حتی درس نسبیت توی دانشگاه برداشت.یکی از تهیه کنندگان فیلم فیزیکدان بوده
    خود نولان گفته یه جاهایی از فیلم اغراق کرده و از فضای علمی خارج شده . اونایی که میگن این فیلم بده نه فیلم شناسن نه علم میدونن . نطقای گهربارتونم جلوی آینه بزنین بهتره تا اعصاب بقیه رو به هم نریزین !

1. شما میتونی نظرتو مودبانه تر هم بیان کنی، گفتار هر کس نشان دهنده شخصیت اوست. قرار گیری سیاره ی سکونت پذیر دارای اکسیژن هم در مدار سیاهچاله واقعی است؟ حالا چون یک فیزیکدان نظراتش رو گفته و آقای نولان هم برای جذاب تر شدن از بعضیاش گذر کرده و اون چیزی که مد نظرش بوده رو به اجرا در آورده باید تمام و کمال نکات غیر علمی فیلم رو باور کنیم و لذت ببریم، چون که نولان این فیلم رو ساخته؟ جدای از ایراد فنی و علمی، اصلا لزومی نداره اینقدر با تعصب به قضیه نگاه کنیم، این فیلم هم به نوبه ی خودش در عین اینکه ضعف هایی داشت، اما یک فیلم علمی- تخیلی هست و باید با ذهنی باز به دور از تصورات پیشین به اون نگاه کنیم، اتفاقا فیلم خیلی خوبی هم بود و چون در حیطه ی علم پا گذاشته بود اینقدر حساسیت به وجود آورد، تا جایی که چند تا از دوستانم بعد از دیدن فیلم از من سوالاتی پرسیدن، مثله اینکه سیاهچاله و کرمچاله چیه و آیا تا حالا اثبات شده و بعد از اینکه کوپر وارد سیاهچاله شد باید چه بلایی سرش میومد، چرا زمان در نزدیک سیاهچاله کند شد و … خب همینکه این فیلم تونسته همین پرسشگری ها رو به وجود بیاره و یه عده رو با علم آشنا کنه بسیار عالیه، صد تا مستند علمی همچین کاری نمیتونه بکنه ، حتی بعضیا از من اسم چندتا کتاب رو پرسیدن تا با این اصطلاحات و مفاهیم علمی بیشتر آشنا بشن، بعضیام تا جایی پیش رفتن که برای ادامه تحصیل میخوان فیزیک بخونن.

27. به نظرم فیلم یک شاهکار به تمام معنا بود! و دفعه اول بعد از دیدنش از شدت فوران احساس و هیجان و شوک فریاد میزدم! اونقدر استادانه و زیبا فرضیه های واقعی علمی رو با چاشنی تخیل و جلوه های ویژه به تصویر کشیده بود که در بعضی سکانس ها هضم تمام اتفاقات سخت بود! به خاطر همین بعد از بار دوم همه ی سوالام برطرف شد و نکته ی گنگی برام نموند.
    و فبلم به مراتب قوی تر از inception که البته طرفدارشم، بود!
    کلن به نظر من همین که نولان با ساختن چنین فیلم هایی به شعور و علم مخاطب احترام میذاره وآدم رو کنجکاو فرضیه های علمی یا زمان و متافیزیک میکنه نشون میده کار خودش رو عالی انجام داده!
    همین حس خوب و اعجاب انگیزی که بعد از دیدن فیلم هاش به آدم دست میده یعنی یه کارگردان بی نظیر وموفقه!
    به شخصه یکی از طرفداراشم و بعد از دیدن فیلم هاش فکر نمیکنم هیچ فیلم دیگه ای بتونه راضیم کنه.

28. چند جا کامنت های پای نقد این فیلم رو میخوندم مثل همیشه از بس ایرانیا تو همه چیز صاحب نظرن دیگه جا واسه نظر دادن باقی نمیمونه… بعضی ها هم با دیدن این فیلم دستاوردهای علمی رو پیوند زدن به مقدساتشون! ( که اصلا نمیشه بهشون نزدیک شد)…یه عده هم همدیگرو به بیسوادی متهم میکردن …
    همین که با دیدن این فیلم پرسش در ذهن تماشاگر ایجاد میشه و ترغیب میشه به دانستن موضوعات علمی، قطعا اثر ارزشمندیه اگه نظرت غیر از اینه پیشنهاد میکنم در راستای حفظ حس ناسیونالیستیت فیلم جدایی نادر از سیمین رو بازبینی کنی یا فیلم Exodus: Gods and Kings رو ببینی که چطور موسی با یه پرتاب 3 امتیازی شمشیرش، دریا رو چاک داد.

29. به نظر من کریستوفر نولان اولین دانشمند آماتوریه که حدس زده بعد از ورود به سیاهچاله یا کرمچاله واقعا چه اتفاقی می افته…

1. با سلام
      فرق دانشمند و انسان معمولی در این است که دانشمندان حدس فقط مفهومی نمیزنند و نظریه پردازی میکنند.در حالی که که یک ادم حتی با علم خیلی اندک میتواند به راحتی بگوید که درون سیاهچاله چه خبر است.فیزیک مدرن با حدس و احساس خالی و بدون نظریه پردازی پیش نرفته است.پس گفته شما اشتباه است و نولان فقط یک کارگردان است و نیز زیبایی بصری فیلم به جلوه های ویژه ربط دارد.چرا دانشمندان را کاری نداریم و یک ادم عادی را دانشمند میدانیم؟دانشمند اماتور هم باید دانشمند باشد نه گمانه زن.

30. فیلم خیلی بدی بود. مثل اینکه مشکل کره ی زمین فقط تو آمریکاست. دختره یه دفعه فیزیکدان میشه و مسئله رو حل میکنه. اون آخر فیلم هاتاوی تنهایی تو یه سیاره ی دیگه یه پایگاه بزرگ زده بود و کلاه هم که به سر نداشت مثل کره ی زمین راحت تنفس می کرد یا شایدم یه سیاره ی قابل سکونت پیدا کرده بود!! اونجا اونقدر بی در و پیکر بود که مک کاناهی هم که آخر فیلم راحت سوار فضاپیما یا سفینه شد و پرواز کرد و کسی جلوشو نگرفت. ناسا هم که شامل این چهار پنج نفر بود. تو سفینه اون دانشمندا همش همه چیزو واسه مک کاناهی توضیح می دادند خوبه قبلن یه کلاس آموزشی واسش نذاشتن مثل فیلمهای ابرقهرمانی می تونست سفینه هارو خوب چفت کنه خوب بنشونه رو زمین. و … تو بیشتر فیلمهای این سبک هالیوود فضا، سیاره، دایناسور، هیولا، آخرالزمان، نابودی زمین فقط بخاطر اینه که آخرش یا با دخترش رابطش خوب بشه یا با زنش یا با دوست دخترش. خلاصه در یک کلام پر بود از تعفن احساسات آمریکایی. لوطی گری مک کاناهی و مقداری جلوه های ویژه

1. به نظر من شما جنس فیلم های نولان رو به خوبی نمی شناسید. چون کسی که فیلم های قبلیش رو مثل inception دیده باشه می دونه با چه کارگردانی طرفه!
      این فیلم ژانر تخیلی یا قهرمانی نیست! به نظرم می تونست تو دسته ی معناگرا هم قرار بگیره چون خاصیت کار های نولان رازگونه بودن و مبهم کردن بعضی قسمت ها برای بیننده هاست که خودشون کشف کنند یا مطابق با سلیقه خودشون حدس بزنند. اگه نولان بخواد چنین چیز های جزیی ای رو مثل تعداد اعضای ناسا یا اینکه برای سفینه نگهبان میذارن یا نه! رو تو فیلمش جا بده کاملا غیر حرفه ای می شه و در اون صورت از سبک خودش دور شده!
      همین ویژگی هاست که نولان رو از بقیه متمایز کرده و خاصش می کنه!
      و اصلن هم در حدی نیست که با فیلم های آبکی-تخیلی-ابرقهرمانی مقایسه بشه!
      در آخر فیلم هم اگه دوباره با دقت ببینید نشون میده که هاتاوی ظاهرا سیاره مناسب رو پیدا کرده چون هم اکسیژن و خاک داره و حتی تونسته الکتریسیته هم به وجود بیاره چون اطراف پناهگاش چراغ روشن کرده.

1. شرمنده من به جای اینکه به آقای فرهاد پاسخ بدم اینجا پاسخ دادم ! معذرت حواسم پرت شد داداش

2. برادر من چرا حرف الکی میزنی شما ! شما عقده اتو اول با امریکایی‌ها حل کن بعدا فیلمشونو ببین ! بعدم شما فیلم نمیدونی چیه ! برو همون اخراجی‌ها ببین !

3. فکر کنم فیلم رو با دقت ندیدی : دکتر برند گفت که بودجه کافی برای ناسا نیست و تنها پایگاهی که مونده همین پایگاهه برای همین کوچک به نظر میرسید.دوم اینکه سیاره ای که ادمونز قبلا رفته بود زمانش با زمان زمین تقریبا یکی بود (چون از گارگانتوا دور بود و از کهنه بودن پایگاه میشد فهمید که چندین سال گذشته و ادمونز هم مرده بوده) و قبلا ادمونز نوید بخش بودن اون رو با سیگنال گزارش میداده که قابل سکونته.و در آخرم اینکه تنها روشی که نولان بتونه توضیحات فضا و زمان رو از دید یه نفر برای بیننده یا یک آماتور توضیح بده اینکه یک خلبان که اطلاعات فضاییش کافی نیست و فقط یک خلبان حرفه ایه بیرن تو فیلم و این توضیحات رو برای بیننده ای که از فضا زمان هیچ اطلاعاتی نداره توضیح بده.

4. په نه په!میخواید به وسیله ی پاکستان یا کشورهای خاورمیانه بحرانهای جهانی حل و فصل بشه!؟!

5. میان ستاره ای یه شاهکاره! پیشنهاد میکنم فیلم رو چند بار ببینی

6. برادر اون خودش قبلا خلبان ناسا بوده اونوقت میگی بیان براش کلاس اموزشی بزارن خخهخخخ

31. در مورد فیلم Contact – 1997 ؛ (مهم: اگه فیلمو ندیدین نخونین)
    آخر فیلم، مدت زمانی که دکتر آرووی (جودی فاستر) درون کپسول به وگا میره فکر می کنم با نسبیت عام در تناقضه

32. فیلم خیلی بدی بود. نه تنها از لحاظ علمی مشکل داشت، که روند شکل گیری داستان هم پر از گره و مشکل بود. مثل فیلم یه آماتور بود.

1. شما اصلاً چیزی درباره ی اخترفیزیک میدونی که داری این یلم رو نقد می کنی؟
      کلی کارشناس و دانشمند با نویسنده ی این فیلم همکاری کردن.

1. فیلم بسیار خوبی برای درک مبانی اختر فیزیک و تحلیل ابعاد مکانی و زمانی هست این فیلم برای کسانی فیزیک را نمی فهمند بسیار قابل درک است به شرطی با ذهن کنجکاو تماشا گردد

2. !!!!! اتفاقا این فیلم جزء بهترین آثار تاریخ سینماست.از هر بعدی که بخواید برسیش کنید فوق العادست.جدای از اینکه کارگردانش آقای کریستوفر نولانه.آهنگسازش هم آقای هانس زیمره که جزء نوابغ زنده ی دنیا محسوب میشن.

3. اخه تو از فیزیک چی میدونی که نظر میدی…اتفاقا فیلم هم فیلمنامه ی خوبی داشت هم از لحاظ علمی قوی بود..البته مشکلاتی هم داشت ..مثلا زنده بیرون اومدن از سیاه چاله غیر ممکنه چون بنا بر فرایند اسپاگتیفیکشن اجسام درون سیاه چاله به دلیل گرانش به شدت کش میارن و شبیه رشته ی اسپاگتی میشن اما بعد از عبور از اون دوباره به شکل اول درمیان…در کل بهترین فیلمیه که تو عمرم دیدم و لایق هزارتا اسکار بود….

4. سلام راستش از نظر من تعصب چیز بدیه و بد تر از اون تعصب روی یک فیلم پس پاسخی که میدم ابدا از روی تعصب روی این کارگردان و فیلم خاص نیست. اصولا وقتی فردی بدون دلیل و برهان ایراد وارد میکنه نشانگر علم پایین و جهالتش در مورد اون مساله است. معمولا این گونه موارد وقتی که فرد میخواد جلب توجه کنه و ادعا متفاوت بودن کنه اتفاق میفته چرا که کیفیت و ویژگی مثبتی در خودش وجود نداره که ارائه بده ناچار دست به پایین کشیدن سایرین میزنه. شما من رو یاد فراستی میندازین.

33. هر چند فیلم رو هنوز ندیدم اما به ظاهر نیل درست می گه.البته اینو هم در نظر داشته باشیم که فیلم،علمی تخیلیه.جالبش اینه که فقط در مورد فیلم های نولان این حساسیت فوق العاده هست

34. همین که دانشمندان هم فیلم رو نقد می کنن یعنی کریستوفر نولان کار خودشو به خوبی انجام داده.نولان واقعا یه نابغه ست.ویدئو رو هم ببینم و بعد کاملتر صحبت می کنم.