بیگ بنگ: دانشمندان به تازگی موفق به ثبت رفتار یک سیاهچاله باشکوه قدیمی شدند. سیاهچاله مذکور ” V۴۰۴ Cygni ” نام داشته و تقریبا ۸۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

image aبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، عملکرد متفاوت این سیاهچاله زمانی رصد شد که در حال منتشر کردن گازهایی با سرعت بالا بود. محققان این سیاهچاله را زمانی مشاهده کردند که در حال پرتاب پلاسما با سرعت بسیار بالا بود. سیاهچاله ” V۴۰۴ Cygni ” همانند دیگر سیستم‌های سیاهچاله‌ای، گازهای اطراف ستاره‌های نزدیکش را به سمت خود می‌کشد.

دانشمندان طی این مطالعه که به سرپرستی “مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی” انجام شد، موفق به کشف ِ عملکرد متفاوت این سیاهچاله که آن را همانند فرفرۀ در حال چرخش توصیف کرده‌اند، شدند. اخترشناسان اعلام کردند که این سیاهچاله که به صورت فرفره میچرخد، فورانی از ذرات را هر چند دقیقه یک‌بار منتشر می‌کند که این عمل تاکنون در سیاهچاله‌های دیگر دیده نشده است.

image e V Cygni Jetsدانشمندان معتقدند که این سیاهچاله که همانند جت چرخشی است از عدم تقارن بین یک “قرص برافزایشی”(accretion disk) ایجاد شده توسط ماده ستاره و سیاهچاله به وجود آمده است. یک قرص برافزایشی، یک ساختار دیسک مانند از ماده است که به شکل حلقوی به دور یک جسم خاص می‌چرخد.

این جسم می‌تواند یک ستاره جوان، یک کوتوله سفید، یک ستاره نوترونی یا یک سیاهچاله باشد. این چرخش باعث ایجاد گرما و تابش می‌شود و دامنه این تابش برای ستارگان جوان مادون قرمز و برای بازماندگان ستاره‌ای، پرتو ایکس است. تابش شدید سبب ایجاد یک بر آمدگی بزرگ در بخش داخلی قرص برافزایشی شده است که این موضوع آن را به دونات شبیه کرده است.

BH Plasma Blobs“جیمز میلر جونز” پروفسور “دانشگاه کورتین” استرالیا گفت: ‘این یکی از فوق‌العاده‌ترین سیستم‌های سیاهچاله ایست که تاکنون دیده‌ام. مانند بسیاری از سیاهچاله‌ها، از ستاره‌های اطرافش تغذیه می‌کند و گازهای اطراف ستاره را کنار زده و یک قرص از مواد تشکیل می‌دهد که به دورش می‌چرخند.

تنها چیزی که او را از دیگر سیاه چاله‌ها متفاوت می‌سازد این است که دانشمندان فکر می‌کنند ” V۴۰۴ Cygni ” قرص مواد در حال چرخش به دور سیاهچاله نامتقارن است. او اضافه کرد: «به نظر می‌رسد این امر بخشی از درون دیسک را ایجاد می‌کند که مانند چرخش و جت‌های آتشین در جهات مختلف به سمت خود جابجا می‌شود.» دانشمندان ابتدا این سیاهچاله را در سال ۱۹۸۹ و هنگامی که در حال انتشار پرتو بود، کشف کردند. یافته‌های این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه