بیگ بنگ: اخترشناسان موفق به تهیه ی بزرگترین آلبوم از نحوه ی پیدایش و نابودی کهکشانها در بیش از 90 درصد ِ تاریخ ِ کیهان شدند. تیمی از اخترشناسان کشورهای مختلف با استفاده از پیشرفته ترین و حساس ترین ابزار این آلبوم دیدنی را تهیه کرده و آن را در مجله ی اخترشناسی منتشر کردند.

8-theriseandfaدر این پروژه بی سابقه اخترشناسان موفق به تهیه آلبومی از کهکشانها شده اند که در آن می توان هر کهکشان را از زمان پیدایش تا رسیدن به مرحله بلوغ و تبدیل شدن به یک ساختار بسیار عظیم کیهانی مشاهده کرد. آنها همچنین اندازه گیریهای دقیقی درباره فواصل کهکشانی و شدت روشنایی بیش از 70 هزار مورد از آنها انجام داده اند. برخی از این کهکشانها بیش از 12 میلیارد سال عمر دارند و این یعنی بیش از 90 درصد از عمر کل کیهان را شامل می شوند.

در این آلبوم دیدنی تنوع بی سابقه ای از کهکشانها به تصویر کشیده شده است. اخترشناسان در تهیه این آلبوم رنگی از فیلترهای جدیدی استفاده کرده اند که نسبت به نور مادون قرمز حساس هستند. آنها از دوربین FourStar تلسکوپ 6.5 متری Baade واقع در رصدخانه لاس کامپاناس شیلی استفاده کرده اند. تصاویری که این اخترشناسان ثبت کرده اند در طول 45 شب جمع آوری شده است.

در نقشه سه بعدی که از این طریق تهیه شده می توان کهکشانهای جوانی را مشاهده کرد که حدود 12.5 میلیارد سال پیش وجود داشته اند. نکته مهم این است که در گذشته تنها چند مورد از آنها شناسایی شده بودند. بدین ترتیب اخترشناسان می توانند درک روشنتری از دورانهای ابتدایی پیدایش کیهان داشته باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org