بیگ بنگ: محققان پروژه کاوشگر اینسایت، زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر را در سیاره مریخ شناسایی کردند. این بزرگترین زلزله ردیابی شده نه تنها در مریخ بلکه در هر سیاره‌ای غیر از زمین است.

InSight Lander on Mars scaled

سطح‌نشین اینسایت ناسا زلزله مذکور را در تاریخ ۴ می ثبت کرده است. این ارتعاش فرازمینی حتی از زلزله‌ای به اندازه ۴.۲ که در آگوست ۲۰۲۱ میلادی اتفاق افتاد نیز قدرتمندتر است.

یکی از مقامات ناسا در توئیتر در این باره نوشت: تیم اینسایت به تازگی داده‌های مقدماتی از رویدادی را دریافت کردند که به نظر می‌رسد بزرگترین رویداد ارتعاشی رصد شده در یک سیاره دیگر است. این لرزه در ۱۲۲۲مین روز فعالیت این کاوشگر در مریخ ثبت شد. همانطور که امواج لرزه‌ای از مواد موجود در پوسته، گوشته و هسته مریخ عبور می‌کنند یا منعکس می‌شوند، به روشی تغییر می‌کنند که زلزله‌شناسان می‌توانند برای تعیین عمق و ترکیب این لایه‌ها مطالعه کنند.

PIA web

در زمین سالانه حدود نیم میلیون زلزله با چنین وسعتی اتفاق می افتد و به ندرت خسارت‌های سنگینی به جای می‌گذارند. اما مریخ از نظر تکتونیکی بسیار آرام‌تر از زمین است و زلزله به وسعت ۵ برای آن بسیار قدرتمند است. به گفته دانشمندان مریخ لرزه‌ها در اثر فعالیت‌های داخلی در این سیاره ایجاد می‌شوند. در حال حاضر محققان این پروژه اطلاعات اندکی دربارۀ این زلزله بی‌سابقه مریخ دارند و باید داده‌ها را تحلیل کنند تا مکان و منبع آن مشخص شود.

اطلاعات به دست آمده از ابزارهای پیشرفته‌ی فضاپیمای اینسایت به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند هسته‌ی متراکم و مملو از آهن مریخ چگونه هنگام سرد شدن این سیاره از گوشته‌ی سنگی آن جدا شده است. هسته‌ی مریخ احتمالا هنوز مثل زمان تشکیل یعنی ۴.۵ میلیارد سال پیش مذاب مانده است.

با توجه به اینکه بخش زیادی از صفحات خورشیدی کاوشگر “اینسایت” با غبار پوشیده شده، محققان ناسا احتمال می‌دهند تا پایان سال ۲۰۲۲ سطح انرژی “اینسایت” کاهش پیدا کند و پس از مدت کوتاهی این سطح‌نشین از کار بیفتد.