بیگ بنگ: صبح امروز موشک چینی با ورود به جو زمین سوخت و بقایای آن در اقیانوس هند و در نزدیکی جنوب غربی هند و جزایر مالدیو سقوط کرد.

telescope x رسانه‌های چین اعلام کردند که بخش‌هایی از این موشک در ساعت ۲:۲۴ به وقت گرینویچ (۶:۵۴ به وقت تهران) وارد جو شده است. این موشک با ۲۱ تن وزن یکی از بزرگترین زباله‌های فضایی بود که طی چند دهه گذشته بدون اینکه هدایت و کنترل شود به جو زمین وارد شد و به همین خاطر نگرانی‌هایی درباره احتمال اصابت آن به مناطق مسکونی وجود داشت.

rocket..در ویدئوی زیر آخرین عبور این موشک از آسمان ایران را می‌بینیم که سحرگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ثبت شده است. چشمک زدن و تغییر شدت نور راکت، بخاطر چرخش این جسم به دور خود و تغییر سطح مقطع و زاویه بازتاب نور خورشید است.( ثبت از اشکان عارفی)

به دلیل اینکه ۷۰ درصد از سطح کره زمین با اقیانوس پوشیده شده، برخی محققان پیش‌بینی می‌کردند که هسته‌ی اصلی موشک ۲۱ تنی چینی احتمالاً در یک منطقه خالی از سکنه سقوط خواهد کرد.‌‌ این قطعه از موشک که ۲۱ تن وزن و سی متر طول دارد، بزرگترین زباله فضایی است که طی چند دهه گذشته بدون اینکه هدایت و کنترل شود به زمین سقوط خواهد کرد.

MQHViqJbZAhFrittfjGFZناسا از عدم شفافیت چین در مورد بازگشت بقایای این موشک به زمین انتقاد کرد و گفت که کشورهایی که ماموریت‌های فضایی انجام می‌دهند وظیفه دارند خطرات احتمالی برای انسان‌ها را به حداقل برسانند.

nwVkJdJnVEzRVAAWgMqEwH“بیل نیلسون”، مدیر ناسا گفت: واضح است که چین استانداردهای مربوط به مسئولیت در برابر زباله‌های فضایی را رعایت نمی‌کند. بسیار مهم است که چین و سایر کشورهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و همچنین سازمان‌های تجاری با مسئولیت و شفافیت عمل کنند و از ایمنی، ثبات و پایداری فعالیت‌های فضایی خود در طولانی‌مدت اطمینان حاصل کنند.

در ماه می سال ۲۰۲۰ نیز قطعاتی از اولین موشک لانگ‌ مارچ ۵‌ بی چین بر ساحل عاج سقوط کرد و به چندین ساختمان آسیب رساند، اما خطرات جانی به همراه نداشت. چین 10 موشک دیگر برای تکمیل ایستگاه فضایی خود به فضا خواهد فرستاد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: reuters.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.