بیگ بنگ: ناسا برای توسعه‌ی یک سیستم فرود انسانی برای ماموریت آرتمیس 5 به ماه، شرکت “بلو اوریجین” را انتخاب کرد. ناسا از طریق ماموریت‌های آرتمیس بیشتر از هر زمان دیگری ماه را کاوش خواهد کرد، اکتشافات علمی بیشتری را انجام خواهد داد و برای ماموریت‌های آتی فضانوردان به مریخ آماده خواهد شد.

bluemoon nasa option ..

به گزارش بیگ بنگ، بلو اوریجین کاوشگر ماه آبی(Blue Moon) خود را طراحی، توسعه، آزمایش و تأیید خواهد کرد تا نیازهای سیستم فرود انسانی ناسا برای اعزام‌های مکرر فضانوردان به سطح ماه، از جمله رفتن به ایستگاه فضایی دروازه ماه که در آنجا خدمه در مدار ماه جابجا شوند را برآورده کند. علاوه بر طراحی و توسعه، این قرارداد شامل یک ماموریت نمایشی بدون خدمه به سطح ماه قبل از ماموریت آرتمیس 5 در سال 2029 است. ارزش کل قرارداد معادل با قیمت ثابت شرکتی 3.4 میلیارد دلار است.

“بیل نلسون” مدیر ناسا گفت: «امروز ما مشتاقیم تا اعلام کنیم که بلو اوریجین سیستم فرود انسانی را به عنوان دومین شرکت خدمات‌رسانی ناسا برای تحویل فضانوردان آرتمیس به سطح ماه، خواهد ساخت. ما در عصر طلایی پروازهای فضایی انسان هستیم که با مشارکت تجاری و بین‌المللی ناسا امکان‌پذیر شده است. ما مشترکاً در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی هستیم که راه را برای فرود اولین فضانوردان در مریخ هموار می‌سازد.

برای مأموریت آرتمیس 5، موشک SLS(سیستم پرتاب فضایی) ناسا چهار فضانورد را با فضاپیمای اوریون به مدار ماه ارسال خواهد کرد. هنگامی که اوریون در ایستگاه فضایی دروازه ماه، لنگر انداخت، دو فضانورد برای یک سفر یک هفته‌ای به منطقه قطب جنوبی ماه به سیستم فرود انسانی بلو اوریجین منتقل می‌شوند، جایی که فعالیت‌های علمی و اکتشافی را انجام خواهند داد. آرتمیس 5 سعی دارد قابلیت‌های اولیه‌ی اکتشاف قمری ناسا را نشان دهد و سیستم‌های بنیادی را برای پشتیبانی از ماموریت‌های پیچیده و تکراری در مدار ماه و روی سطح آن به عنوان بخشی از رویکرد اکتشاف ماه به مریخ، انجام دهد.

افزودن یک شریک دیگر برای ساخت سیستم فرود انسانی به برنامه آرتمیس ناسا باعث افزایش رقابت، کاهش هزینه‌های مالیات‌دهندگان، حمایت از فرود منظم روی ماه، سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد ماه و کمک به ناسا در دستیابی به اهداف خود در ماه و اطراف آن جهت آمادگی فضانوردان آینده برای ماموریت به مریخ خواهد شد.

hls eva steps apr

ناسا قبلاً با اسپیس ایکس قرارداد بسته بود تا یک سیستم فرود اولیه انسانی را برای ماموریت آرتمیس 3 فراهم کند. طبق آن قرارداد، آژانس همچنین به اسپیس ایکس دستور داد تا طراحی خود را به گونه‌ای توسعه دهد که الزامات آژانس برای اکتشاف پایدار و شرح فرودگر در آرتمیس 4 را برآورده کند. در نتیجه‌ی انعقاد قرارداد با بلو اوریجین برای ماموریت آرتمیس 5، فرودگری که همان الزامات فرودگر پایدار را برآورده می‌کند، از جمله قابلیت‌هایی برای افزایش اندازه‌ی خدمه، مدت زمان طولانی‌تر ماموریت و تحویل جرم بیشتر به ماه، چندین ارائه‌دهنده در دسترس خواهند بود تا بر سر فرصت‌های آینده برای برآوردن نیازهای دسترسی ناسا به سطح ماه برای مأموریت‌های آرتمیس رقابت کنند.

“لیزا واتسون مورگان” مدیر برنامه‌ی سیستم فرود انسانی در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا گفت: «داشتن دو طرح متمایز فرودگر ماه با رویکردهای متفاوت برای برآوردن نیازهای مأموریت ناسا، استحکام بیشتری را فراهم می‌کند و سرعت منظم فرود روی ماه را تضمین می‌کند. این رویکرد ِ رقابتی باعث نوآوری، کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های تجاری برای رشد فرصت‌های تجاری می‌شود که می‌تواند به مشتریان دیگر خدمت کند و اقتصاد قمری را تقویت سازد.»

از طریق ماموریت‌های آرتمیس، ناسا فضانوردانی – از جمله اولین زن و اولین فرد رنگین پوست – را برای کاوش در ماه، اکتشافات علمی، مزایای اقتصادی و ایجاد پایگاهی برای مأموریت‌های خدمه‌دار به مریخ، ارسال می‌کند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. از نظر من بشریت برای رسیدن به تکنولوژی سفر های بین ستاره ای ، باید حداقل ۱۰۰۰ سال دیگه صبر و تلاش کنه ، چون برای این کار ما حداقل به ۵۰ تا ۶۰ درصد سرعت نور نیاز داریم ، و برای رسیدن به همچین سرعت هایی باید انرژی فوق العاده زیادی رو از یه منبع انرژی فوق العاده قدرتمند استخراج کنیم ( به حدی که حتی نیرو هسته ای هم ذره ای به کار مون نمیاد و باید یه عنصر جدید رو کشف کنیم یا خودمون بسازیم )