بیگ بنگ: موشک جدید “نیو شپرد” متعلق به شرکت بلو اوریجین در نهمین پرواز آزمایشی خود به سمت فضا پرتاب شد و با موفقیت تمام مراحل را پشت سر گذاشت و در نهایت پیشران نیز فرود آمد. این موشک در آیندۀ نزدیک قرار است حامل توریست‌های فضایی باشد.

blue nineبه گزارش بیگ بنگ، در ساعت 10:11 صبح در روز 18 جولای 2018، تقویت کننده و کپسول نفربر ِ بدون سرنشین بلو اوریجین به آسمان تگزاس پرتاب شد تا مشاهده شود که سیستم پرتاب پس از بکارگیری پوشش مهندسی شدۀ جدید چگونه کار می‌کند. با توجه به گزارش بلو اوریجین، این پرواز تنها 11 دقیقه و 17 ثانیه به طول انجامید، اما این مدت برای موشک اولیه دارای یک موتور BE3 که برای پرتاب کپسول به فضا  تعبیه شده، کافی میباشد.

سیستم فرار اضطراری این کپسول 20 ثانیه بعد از مرحله ترک آشیانه فعال گردید. موتور قوی این موشک، گشتاوری در حدود 70000 پوند را تولید کرد و لذا ضربه‌هایی با شتاب 10 g را به مانکن اسکای واکر موجود بر روی صندلی خلبان وارد نمود. کپسول حداکثر به ارتفاع 118825 متری پرتاب شد و لذا  یک رکورد جدید برای شرکت بلو اوریجین ثبت نمود. علاوه بر این سرعت پرتاب نیز  3598 کیلومتر بر ساعت بود.

blue nineهدف از ماموریت 9 (M9) تأیید این موضوع است که موشک جدید شپرد در حین عملیات بر اساس پارامترهای طراحی خود می‌تواند از شرایط اضطراری جان سالم به در ببرد و بدون هیچگونه مشکل ِ حاد فرود بیاید. هدف دیگر، ارزیابی نحوۀ عملکرد سیستم کنترل موجود در کپسول آزمایشی در نزدیکی فضای خلاء بود. با توجه به گزارش بلو اوریجین، این کپسول با هیچ مشکلی جدی مواجه نشد و توانست با باز کردن چتر نجات مسیر خود را به خوبی کنترل کند. در ویدئوی زیر خلاصه‌ای از این ماموریت را مشاهده می کنید:

اگر چه کپسول خدمه هیچ انسانی را، به جز مانکن اسکای واکر حمل نمی‌کرد، اما شامل 7 بار تجاری بود. که عبارت بودند از انجام تست‌هایی برای مطالعه گازهای دانه‌ریز و، یکی از دستگاه‌های ناسا برای ثبت شرایط محیطی داخلی کپسول، آزمایش دیگری برای مطالعه چگالی قطرات در گرانش صفر‌، یک مانیتور میدان الکترومغناطیسی، پلت‌فرمی برای جداسازی قسمت ترابری از ارتعاشات موشک، یک بسته نمونه از مواد مختلف، و بار داخلی شرکت.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه