بیگ بنگ: طولانی ترین ماه گرفتگی قرن در شامگاه جمعه 5 مرداد 1397 اتفاق می‌افتد و این رویداد نجومی مهم و زیبا در ایران نیز قابل رویت خواهد بود. آنچه این ماه‌گرفتگی را متمایز ساخته تقارن آن با یک رویداد نجومی دیگر است: همزمان می‌توان سیاره مریخ را از نزدیک‌ترین فاصله رؤیت کرد!

moonبه گزارش بیگ بنگ، ساکنان قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکا می‌توانند شاهد این رخداد باشند. این ماه گرفتگی روز جمعه ۲۷ جولای (۵ مرداد) در ساعت 21 و 44 دقیقه شروع می شود و در سحرگاه شنبه یعنی حوالی 4 صبح به پایان می‌رسد. بنابراین این ماه گرفتگی طولانی به مدت 6 ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه طول می‌کشد. در جدول زیر زمان دقیق جزئیات طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را به ساعت ایران مشاهده نمایید:

زمانبندی طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن 21

اتفاق ساعت به وقت ایران روز
آغاز گرفت نیم سایه 21:44:49 5 مرداد 97
آغاز گرفت جزئی 22:54:27 5 مرداد 97
آغاز گرفت کلی 00:00:15 6 مرداد 97
اوج گرفتگی 00:51:44 6 مرداد 97
پایان گرفت کلی 01:43:12 6 مرداد 97
پایان گرفت جزئی 02:49:00 6 مرداد 97
پایان گرفت نیم سایه 03:58:37 6 مرداد 97

ماه گرفتگی چیست؟

ماه ­گرفتگی زمانی اتفاق می­ افتد که سایه زمین جلوی نور خورشید را می­ گیرد که اگر این سایه جلوی نور خورشید را نمی­ گرفت ماه نور خورشید را بازتاب می­داد. سه نوع ماه­گرفتگی وجود دارد: کامل، جزئی و نیم سایه که در حالت ماه­ گرفتگی کامل، سایه زمین تماما بر روی ماه می­فتد. به دلیل اینکه مدار گردش ماه به دور زمین با مدار گردش زمین به دور خورشید متفاوت است، نمی­ توان انتظار داشت که هر زمان که ماه کامل شود، هر سه آنها در یک خط قرار گرفته و ماه­ گرفتگی کامل پدید بیاید. ماه­ گرفتگی کامل به مرور زمان اتفاق می­ افتد و تنها دو یا سه ساعت به طول می­ انجامد.

photoماه ­گرفتگی کامل بدین گونه اتفاق می­ افتد: زمین دو سایه بر روی ماه در طول ماه­ گرفتگی می ­اندازد و ماه ­گرفتگی کامل با سایه‌‌ای تیره صورت می­ گیرد. نیم­ سایه یک سایه جزئی بیرونی است. ماه از این سایه­ ها به صورت مرحله‌­ای عبور می ­کند. مراحل آغازین و پایانی(نیم سایه) چندان مشهود نیستند بنابراین بهترین زمان در طول ماه ­گرفتگی، زمانی است که ماه در سایه کامل و تیره(تقریبا میانۀ مدت زمان ماه ­گرفتگی) قرار دارد.

ماه ­گرفتگی کامل

در این نوع از ماه­ گرفتگی سایه کامل زمین بر روی ماه می­افتد. ماه کاملا ناپدید نخواهد شد اما در تاریکی وهم­‌آوری فرو خواهد رفت که اگر شما با دقت به آن نگاه نکنید احتمالا متوجه حضور ماه نخواهید شد. برخی از پرتوهای خورشید از جو زمین رد شده، شکسته یا خم می­­ شوند و بر روی ماه متمرکز می­ شوند که باعث می ­شود حتی در حالت ماه ­گرفتگی کامل نور ضعیفی از ماه تابیده شده و باعث شود ما آنرا رؤیت کنیم. اگر شما در این زمان بر روی ماه بودید و به خورشید نگاه می­ کردید، می­ دیدید که زمین مانع از رسیدن نور خورشید می­ شود، اما با این حال باز هم می ­توانستید تابش نور از لبه­‌های زمین را رؤیت کنید که همان نوری است که در زمان ماه­ گرفتگی کامل، بر روی ما افتاده و آنرا کمی روشن می ­سازد.

ویژگی “موفی ۲۰۱۸”

وجه تمایز “موفو ۲۰۱۸” به غیر از طول مدت آن یک رویداد ِ نجومی دیگر است که همزمان رخ می دهد. در 5 مرداد سال جاری سیاره زمین اصطلاحا از مریخ، همسایه سرخ خود سبقت می‌گیرد و در همین حین فاصله زمین و مریخ به‌ شدت کم خواهد شد. به دلیل کم شدن فاصله این دو سیاره مریخ که با نور روشن خود جلب توجه خواهد کرد در تمامی شب قابل رؤیت می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: lunar eclipses , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    نقيب هستم از شهر كابل افغانستان،
    لطفا يکی بهم بگه که ایا در افغانستان این ماه گرفتگی قابل رویت است؟ و نظر به ساعت بین المللی گرینویچ چند بجه رخ میدهد
    ممنون.

  2. چرا قدیمی ها باور داشتن و دارن ماه گرفتی نشانه بلاهای طبیعی
    خیلی دوس دارم نظر علمی در این حوزه منتشر بشه