بیگ بنگ: شرکت اسپیس‌ایکس تقویت کننده غول‌پیکر موشک استارشیپ را قبل از پرواز آزمایشی آن روشن کرد تا این نمونه موسوم به «بوستر ۹» گام بزرگی به سمت نخستین پرواز خود بردارد.

CmxGSgcebxhRixCpHTBi

نمونه اولیه مرحله اول موشک استارشیپ معروف به «بوستر ۹» نیز طی ساعات گذشته یک آزمایش آتش‌ثابت انجام داد و برای مدت کوتاهی ۳۳ موتور رپتور خود را در سایت استاربیس در جنوب تگزاس روشن کرد.

در این آزمایش همه موتورها عملکرد کاملی نداشتند و نمایندگان اسپیس‌ایکس در جریان پخش اینترنتی این آزمایش گفتند که چهار موتور پیش از موعد خاموش شدند، اما روشن ماندن ۲۹ موتور از ۳۳ موتور آمار بدی نیست، بنابراین دلایل زیادی برای جشن گرفتن وجود دارد.

“جان اینسپراکر” از اسپیس‌ایکس در جریان این پخش اینترنتی گفت: «یک تبریک بزرگ به تیم استارشیپ برای موفقیت در آزمایش امروز. این آزمایش ما را یک قدم دیگر به پرواز آزمایشی بعدی نزدیک‌تر می‌کند.» موشک استارشیپ، سیستم حمل و نقل نسل بعدی اسپیس‌ایکس است که برای رساندن افراد و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی شده است.

پرتاب پیشین استارشیپ و سوپرهوی در تاریخ ۲۰ آوریل انجام شد که البته ناموفق بود. چرا که این موشک مدت کوتاهی پس از بلند شدن با چندین مشکل مواجه شد و اسپیس‌ایکس فرمانی برای خود تخریبی آن ارسال و موشک را در ارتفاعات خلیج مکزیک نابود کرد. پرتاب ۲۰ آوریل همچنین آسیب قابل توجهی به پایه پرتاب مداری استاربیس و برخی زیرساخت‌های اطراف آن وارد کرد.

اکنون اسپیس‌ایکس برای جلوگیری از تکرار این اتفاق یک سیستم پرتاب آب در زیر پایه نصب کرده که متشکل از یک صفحه فولادی با توانایی فوران آب است که برای کاهش انرژی فوق العاده تولید شده توسط ۳۳ موتور رپتور طراحی شده است. این آزمایش را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

به نظر می‌رسد که این سیستم پرتاب آب در طول آزمایش به خوبی کار کرد، زیرا مقادیر زیادی آب به سمت بالا به سمت رپتورهای شلیک کرد. “ایلان ماسک” موسس و مدیرعامل اسپیس‌ایکس گفته است که پرواز آزمایشی آتی شامل «بوستر ۹» و یک نمونه اولیه به نام «شیپ ۲۵» خواهد بود.

مشخص نیست که این پرتاب دقیقا چه زمانی انجام می‌شود، با این حال مسائل فنی تنها موانعی نیستند که اسپیس‌ایکس باید از میان بردارد. به عنوان مثال، ائتلافی از گروه‌های محیطی و بومی در حال حاضر از سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) شکایت کرده‌اند که چرا مجوز پرتاب استارشیپ از استاربیس را صادر کرده است. این دادخواست ادعا می‌کند که این سازمان به ‌درستی آسیبی را که چنین پرتاب‌هایی می‌توانند به اکوسیستم تگزاس جنوبی وارد کنند، ارزیابی نکرده است و درخواست می‌کند قبل از پرواز استارشیپ‌ها، بازنگری زیست‌محیطی دقیق‌تری انجام شود.

همچنین اسپیس ایکس 22 ماهوارۀ جدید استارلینک را به فضا پرتاب کرد که برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای هستند. اسپیس‌ایکس تا به امروز حدود ۴۹۰۰ ماهواره Starlink را به فضا پرتاب کرده که بیش از ۴۵۰۰ عدد از این ماهواره‌ها فعال هستند. این شرکت قصد دارد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، تعداد زیادی ماهواره استارلینک را به مدار پایین زمین بفرستد. این شرکت مجوز استقرار ۱۲ هزار ماهواره را دارد و درخواست مجوز پرتاب ۳۰ هزار ماهواره دیگر را نیز داده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه