بیگ بنگ: تحقیقات جدید ستاره‌شناسان نشان می‌دهد که سیارکها و اجرام نزدیکی که کره زمین را تهدید می‌کنند، روز به روز در حال افزایش هستند و هم‌ اکنون تعدادشان به 15 هزار عدد رسیده است.

6a00d8341bf7f753ef01b7c8a89e4c970bبه گفته دانشمندان تعداد این اجرام آسمانی سه سال پیش 10 هزار عدد بوده است و در عرض این چند سال 5000 عدد نیز به آن اضافه شده است که این میزان رشد چشمگیری به شمار می‌آید. اجرام نزدیک به زمین NEO‌ها نام دارند، دنباله‌دارها و سیارک هایی با اندازه‌های مختلف از صدها متر تا ده‌ها کیلومتر هستند که مدارشان نزدیک به زمین است و می‌توانند به سیاره ما ضربه وارد کنندو برای زمین خطر آفرین باشند. اجرام نزدیک به زمین کشف‌ شده بخشی از یک جمعیت بسیار بزرگ‌تر متشکل از بیش از 700 هزار سیارک شناخته‌شده در منظومه شمسی ما به شمار می‌روند.

اتور پروزی، رئیس مرکز دسته بندی اجرام نزدیک به زمین می‌گوید: «تعداد اجرام آسمانی نزدیک به زمین در سال‌های اخیر با رشد سریعی افزایش یافته است و گروه‌های بین‌المللی معتقدند که به طور میانگین در هر هفته حدود 30 جرم آسمانی در نزدیکی زمین شناسایی می‌ شوند. این در حالی است که تا قبل از این و در طی دهه‌های گذشته فقط 30 جرم در هر سال کشف می‌شد.

2-morethan1500وی افزود: « تا به امروز موفق به کشف بیش از 90 درصد اجرام آسمانی به اندازه 1000 متر شده‌ایم اما فقط 10 درصد از اجرام آسمانی با اندازه ی 100 متر و یک درصد از اجرام با ابعاد 40 متر را شناسایی کرده‌ایم». برخورد جرمي به وسعت هزار متر قطعا مي‌تواند خرابي بزرگي در زمين ايجاد كند، اما حتي يك تكه سنگ 40 متري نيز مي‌تواند خسارت‌هايي جدي به زمين وارد كند. شهاب سنگ چليابينسك كه در سال 2013 در روسيه با زمين برخورد كرد، قطري برابر 20 متر داشت اما 1500 نفر را مجروح كرده و به هزاران ساختمان آسيب وارد كرد. از اين رو است كه كشف اين تهديد‌ها كه از بعد كيهاني مقياسي كوچكتر دارند،‌ در اولويت قرار دارد.

به همین دلیل آژانس‌هاي فضايي در حال ساخت تجهيزاتي هستند كه مي‌تواند به رديابي اين سنگ‌ها پيش از برخورد با زمين كمك كند: تلسكوپ فلاي آي با هدف نظارت بر تكه‌اي بزرگ از آسمان ساخته شده‌ است و از سال 2018 به بهره‌برداري خواهد رسيد. تلسكوپ بزرگ سينوپتيك در شيلي نيز در همين راستا از سال 2022 فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.