بیگ بنگ: محققان سازمان فضایی اروپا بتازگی تصاویر واضح و آشکارتری از سطح دنباله‌دار چوریومف منتشر کرده اند. کاوشگر روزتا که این عکسها را ثبت کرده حدود هفت ماه پیش با اعزام فرودگر خود به نام «فیلای» بر سطح دنباله‌دار تحت تعقیبش تاریخ‌ساز شده بود.

Comet_closeup_19_October_2014_NavCamبه گزارش بیگ بنگ، این تصاویر توسط دوربین NavCam متعلق به روزتا و بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر 2014 گرفته شدند؛ یعنی زمانی که روزتا در فاصله ی هشت کیلومتری سطح دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko قرار داشت. تصاویر جدید، لبه‌های صخره‌های سخت را در عمق تاریکی فضا و همچنین تخته‌سنگ‌های بزرگ و تپه‌های صخره‌ای را که در دل دشت‌های غبارگرفته دنباله‌دار گم شده‌اند، به نمایش می‌گذارد.

ESA_Rosetta_NAVCAM_20141023_enhancedفضاپیمای روزتا که تقریبا به اندازه یک خودرو است سال 2004، توسط آژانس فضایی اروپا به فضا فرستاده شد تا در منظومه شمسی، یک دنباله دار بنام چوریومف ۶۷P را تعقیب کند. روزتا، شامل دو بخش اصلی متشکل از یک مدارگرد با 12 ابزار علمی و یک ربات کاوشگر به نام فیلای (Philae) شامل 10 ابزار علمی است ‌که بر سطح دنباله‌دار چهار کیلومتری 67P فرود آمد.

20150526141911-11e61d57-meاز اواسط سال 2011 و به منظور حفظ انرژی، روزتا وارد مرحله خواب زمستانی شد که این خواب 31 ماه به طول انجامید؛ ساعت زنگدار برای بیدارشدن فضاپیما از خواب در تاریخ 20 ژانویه 2014 میلادی (30 دی‌ماه 1392) در عمق فضا به صدا درآمد. پس از گذشت 10 سال از زمان پرتاب و طی‌کردن بیش از 6.4 میلیارد کیلومتر، روزتا سرانجام به مدار دنباله دار مورد نظر رسید و نخستین تصویر نمای نزدیک از آن را تهیه کرد.

Hatmehitجامعه علمی امیدوار است پروژه 1.6 میلیارد دلاری روزتا به پرسش‌های موجود درباره منشأ حیات بر روی زمین پاسخ دهد. شاید مأموریت مورد بحث در تایید این موضوع کمک کند که دنباله‌دارها زمانی بلوک‌های سازنده حیات (ماده آلی و آب) را به زمین آوردند. دنباله دارها در اصل بقایای ابرهای گاز و غبار هستند که اجزای سازنده ی منظومه شمسی ما را تامین می کنند. از بسیاری جهات، تصور بر این است که آن ها در طول میلیاردها سال به همان شکل اول خود باقی مانده اند، و بنابراین باید حاوی مواد خالصی از دوران اولیه ی منظومه شمسی باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که دنباله دارها مولکول های آلی کربنی مورد نیاز برای شروع حیات در سیاره ی ما را با خود به همراه آورده باشند. از این جهت پژوهشگران به مطالعه ی این اجرام بسیار علاقه مندند.

20150526142306-9c12a908-meهم‌ اکنون عملیات فرودگر فیلای بدلیل قرارگیری در سایه متقوف شده است، زیرا انرژی فیلای از نور خورشید تامین می‌شود و از آنجایی که محل فرودش در سایه قرار گرفته،‌ امکان شارژ مجدد باطری اش مهیا نیست، اما آژانس فضایی اروپا امیدوار است با نزدیک‌شدن دنباله‌دار به خورشید، فرودگر بتواند نیروی کافی برای ادامه کاوش را باز یابد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space , spaceflightnow , rosetta