بیگ بنگ: محققان تصاویر جدید و خیره کننده‌ای از خورشید، را منتشر کردند که ساختار میدان مغناطیسی “پاپ‌کورن مانند” ستاره منظومه شمسی را نشان می‌دهد.

csm l T.s adbfبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان آلمانی بتازگی تلسکوپ خورشیدی “گرگور”(GREGOR) که در رصدخانه “تیده”در جزایر قناری را بروزرسانی کردند و توانستند فعل و انفعال‌های مغناطیسی سطح خورشید را با وضوح بسیار بالا مشاهده کنند.

“لوسیا کلینت” دانشمند موسسه فیزیک خورشیدی “لایب نیتس” در فرایبورگ آلمان و محقق اصلی این پروژه در بیانیه‌ای گفت: این یک پروژۀ بسیار مهیج و در عین حال بسیار چالش برانگیز بود. ما تنها در یک سال، اپتیک، مکانیک و الکترونیک را کاملاً دوباره طراحی کردیم تا به بهترین کیفیت ممکن برسیم.

bdm movتلسکوپ خورشیدی “گرگور” مشاهدات خود را در سال ۲۰۱۲ بعنوان بزرگترین تلسکوپ خورشیدی اروپا، آغاز کرد و پروژه ارتقای آن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. این ارتقاء شامل کار بر روی سیستم‌های نوری و کنترل این تلسکوپ، رنگ آمیزی مجدد رصدخانه برای انعکاس نوری کمتر و تداخل کمتر در مشاهدات و اجرای سیاست‌های جدید برنامه‌ریزی برای بهبود تولید علمی از مشاهدات بود.

l t cutبنابراین تلسکوپ گِرگور به دانشمندان اجازه می‌دهد تا جزئیاتی به اندازۀ ۵۰ کیلومتر را که قطعه کوچکی از قطر ۱.۴ میلیون کیلومتری خورشید به شمار می‌رود را مشاهده و بررسی کنند. از آنجا که فعالیت خورشیدی با پایان یافتن نقطۀ کمینه در چرخه ۱۱ ساله فعالیت خورشیدی در حال افزایش است، زمینه‌های زیادی برای مطالعه توسط “گرگور” وجود دارد.

csm IMG comb bf“وتلانا بردیوجینا” اخترفیزیکدان دانشگاه “آلبرت-لودویگ” فرایبورگ آلمان و مدیر انستیتوی فیزیک خورشیدی “لایب نیتس” می گوید: این پروژه نسبتاً مخاطره آمیز بود، زیرا اینگونه ارتقاها برای این تلسکوپ‌ها معمولاً سال‌ها به طول می انجامد، اما کار تیمی عالی و برنامه‌ریزی دقیق ما را به این موفقیت رساند.  وی افزود: اکنون ما یک ابزار قدرتمند برای حل معماهای خورشید داریم. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: leibniz-kis.de

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.