بیگ بنگ:  تلسکوپ فضایی مادون ِقرمز اسپیتزر ناسا تصویری زیبا و شگفت انگیز از یک خوشه ی ستاره ای تازه متولد شده در صورت فلکی مار را منتشر کرد.

تصویری از خوشه ستاره ای در صورت فلکی مار. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/2MASS

به گزارش بیگ بنگ، تلسکوپ‌ ِمجهز اسپیتزر ناسا، با استفاده از اشعه مادون قرمز گرد و غبار حاصل از شکل‌گیری این خوشه از ستارگان را به روشنی نشان داده است. این مکان یک پرورشگاه ستاره ای است که خانه جوانترین ستارگان در کهکشان راه شیری میباشد که توسط مشاهدات ناسا کشف شد. فاصله این خوشۀ ستاره ای تا زمین در حدود 750 سال نوری است و در بخشی از صورت فلکی مار واقع شده است.

این ستارگان جوان که بدون شک از انفجارهای کهکشانی شکل گرفته‌اند اکنون بسیار کم سن هستند اما درخشش آن‌ها فضا را پر کرده است. تلسکوپ اسپیتزر ناسا، ظرف 16 ساعت عکاسی توانسته 82 تصویر دیدنی از این خوشه از ستارگان تازه متولد شده بگیرد. این ستارگان نوجوان در رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد جلوه‌گر شده‌اند و ابری گازی شکل آن‌ها را احاطه کرده است. دانشمندان می‌گویند گرد و غبار ناشی از بیگ بنگ بلافاصله اطراف ستارگان تازه متولد شده را فرا گرفته است. ستاره‌شناسان ناسا اعلام کرده‌اند در حال انجام تحقیقات درباره این صورت فلکی هستند تا تأثیرات نیروی گرانشی پس از انفجارهای کهکشانی و شکل‌گیری ستارگان جدید را مورد بررسی قرار دهند. تلسکوپ اسپیتزر که ارزشی معادل 800 میلیون دلار دارد 11 سال پیش به وسیله ناسا راه‌اندازی شده است.

منبع: space