بیگ بنگ: به دوران جدید اکتشافات فضایی خوش آمدید! ساعاتی پیش تلسکوپ جیمز وب توسط موشک آریان 5 به فضا پرتاب شد تا پنجره‌ی جدید رو به کیهان بگشاید.

Webb liftoff on Ariane pillars

تلسکوپ جیمز وب، قدرتمندترین رصدخانه­ فضایی است که تاکنون ساخته شده، از نظر علمی همه چیز این تلسکوپ  بسیار هیجان‌انگیز است، اما از لحاظ مهندسی، کاری فوق العاده سخت بوده است. زمانی که طرح‌های “جیمز وب” تصویب شد، ناسا قبلاً هرگز چیزی شبیه به آن نساخته بود. ویدئوی لحظه پرتاب را در زیر تماشا کنید:

xtLbZcqnFvXXqcNkJTLh
آخرین وداع جیمز وب

پس از چند دقیقه پنل‌های خورشیدی باز شد تا این تلسکوپ به جای استفاده از باتری از نیروی خورشیدی استفاده کند. وب به سرعت قابلیت چرخش خود را به دست گرفت و در فضا به پرواز در آمد. پنل‌های خورشیدی تامین کننده نیروی تمامی تجهیزات تلسکوپ هستند. با گذشت سه روز از پرتاب سپر حرارتی تلسکوپ باز می‌شود. این سپرهای پنج لایه به خوبی نور خورشید و تشعشعات فضایی خطرناک را مسدود می‌کنند و از آینه‌ی بزرگ جیمزوب با روکش طلا محافظت می‌نمایند.

این تلسکوپ پس از پرتاب در یک سفر یک ماهه به محل مداری انتخابی خود در نقطه لاگرانژ ۲ که یک و نیم میلیون کیلومتر دورتر از زمین است، خواهد رفت. در حین این سفر جیمز وب ۱۴۴ مکانیزم آزادسازی، ۷۰ مونتاژ لولا، ۴۰۰ قرقره، ۹۰ کابل و ۸ راه‌اندازی موتور، بلبرینگ، فنر و چرخ‌دنده را باید فعال کند. تمام این موارد باید به‌درستی کار کنند تا تلسکوپ بتواند فعالیت علمی‌اش را آغاز کند.

پس از رسیدن به نقطۀ مداری مورد نظر، این تلسکوپ به ۶ ماه زمان نیاز خواهد داشت تا کالیبره، خنک و آمادۀ جمع‌آوری داده باشد. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ جیمز وب می‌توانند به ۱۳ میلیارد سال قبل کیهان، نظاره کنند و برای یافتن نشانه‌هایی از حیات در جو سیارات دیگر و به مطالعه‌ی اولین ستاره‌ها و کهشان‌های کیهان بپردازند.

ناسا با همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا این تلسکوپ ۷ تنی را ساخته است و بیش از 10 هزار نفر از ۲۹ کشور از سال ۱۹۹۰ تاکنون در ساخت آن نقش داشته‌اند. به گفته ناسا، عمر عملیاتی این تلسکوپ ۱۰ سال است. اما این سازمان به گونه‌ای تلسکوپ فضایی جیمز وب را طراحی کرده که در آینده یک فضاپیما بتواند به آن سوخت‌رسانی کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: NASA space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. فقط باید منتظر موند و دید چه چیزهایی رو کشف، چه حقایقی رو باطل و چه غیرممکن هایی رو ممکن میکنه…