بیگ بنگ: بالاخره انتظارها به پایان رسید و تلسکوپ “جیمز وب” به منزل جدید خود در فضا رسید. وب دقایقی پیش حدود پنج دقیقه پیشران‌های خود را روشن کرد و با موفقیت در نقطه‌ی مداری لاگرانژ ۲ قرار گرفت. تبریک به علاقمندان به علم

webb hero image scaled

به گزارش بیگ بنگ، تلسکوپ جیمز وب در نقطه مداری که حدود 1.5 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد(نقطه لاگرانژ) مستقر شده است. نقطه لاگرانژ 2 کاملا پایدار نیست و کشش‌های در هم تنیده گرانش بین زمین، ماه، خورشید و سایر نیروها موجب می‌شود؛ “جیمز وب” علاوه بر چرخش به دور خورشید، به دور نقطۀ لاگرانژ 2 نیز بچرخد.

trajectoryMapping. NoText px

علاوه بر این جیمز وب باید هر سه هفته یا بیشتر از پیشران‌های خود استفاده کند تا در مدار L2 نگه داشته شود و از آن خارج نشود. چرخش جیمز وب به دور خورشید یک سال و چرخش به دور مدار هاله در نقطه لاگرانژ 6 ماه طول می‌کشد.

جیمز وب هشت پیشران دارد که برای مانورها و تغییر جهت تلسکوپ از آنها استفاده می‌کند. پیشران جیمز وب برای عملکرد به سوخت نیاز دارد، این سوخت 159 لیتر هیدرازین و 79 لیتر دی نیتروژن تتراکسید است. این مقدار سوخت حداقل برای 10 سال ماموریت این تلسکوپ کافی است.

در مرحله بعدی آینه‌ها در مقیاس میکرونی و نانومتری حرکت داده می‌شوند تا به موقعیت اپتیکی نهایی برای یک آینه یکدست و همتراز برسند. روند تراز کردن آینه‌ها تقریبا سه ماه طول می‌کشد و بعد از آن جیمز وب می‌تواند نخستین عکس‌ها را ثبت نماید که احتمالا تار هستند تا تنظیم نهایی آینه‌ها انجام شود. احتمالا نخستین عکس‌های جیمز وب پنج ماه دیگر و در تابستان منتشر خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. تبریک به همه. این فقط یک موفقیت فنی نیست، بلکه گام بلندی است که تمدن ما را به مرحله ی پیشرفته تری می بر د.که سرانجام ،اثر خود را بر زندگی بشر روی زمین نشان خواهد داد. این موفقیت، تا همین نقطه هم نشان دهنده ی اهمیت همکاری و تلاش بین المللی برای تحقق تکامل است. و تکامل، در مناسبات انسانی و دانش، امری است که علیرغم همه ی مخالفت ها و موانع ، رخ خواهد داد