بیگ بنگ: کارشناسان ناسا می‌گویند سوخت تلسکوپ فضایی “کپلر” به زودی تمام خواهد شد و این تلسکوپ برای همیشه خاموش می شود. ماموریت “کپلر” (Kepler) با هدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین به فضا پرتاب شده است و برای این‌کار درخشندگی 100 هزار ستاره را در عرض 3.5 سال بررسی می‌کند تا نشانه‌ای از کاهش درخشندگی بر اثر گذار سیاره‌ای بیابد. این ماموریت به نام ستاره‌شناس آلمانی”یوهانس کپلر” نامگذاری شده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ستاره‌شناسان می‌گویند در آخرین دستاوردهای آن، سیاره‌هایی همانند زمین رصد شده است که قابل سکونت هستند. به گفته دانشمندان یکی از این سیارات که به اسم”کپلر 69سی” نامیده شده است، همانند سیاره‌های سامانه خورشیدی در مداری ویژه پیرامون ستاره‌ای می‌چرخد. این سیاره یکی از نخستین نامزدهای احتمالی داشتن زندگی فرازمینی در خود است که انسان از وجود آن آگاهی پیدا کرده است.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا 9 سال در مدار زمین قرار داشته است. در این زمان، به خوبی فراتر از ماموریت اصلی 3.5 سال خود عمل کرده و مشخصا بیش از 4500 سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده است. اکنون خبر بازنشستگی آن مایه ناراحتی است، هر چند که غیر منتظره نبود. ناسا اعلام کرده است که این فضاپیما آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. سوخت کپلر طی چند ماه آتی به اتمام خواهد رسید و به زودی در فضا به پایان ماموریتش خواهد رسید.

کپلر در ابتدا طراحی شده بود تا با مخزن سوختی پرتاب شود که به آن حداکثر 6 سال اجازه می‌داد کار کند. با این حال، زمانی که مهندسان وزن آن را قبل از ارسال به فضا اندازه گرفتند، متوجه شدند که وزن آن کمتر از حد مورد انتظار آنها شده است. پس یک مخزن کامل سوخت را با کپلر همراه کردند؛ چیزی که اجازه داده است این فضاپیما چنین مدت زیادی کار کند.

از آنجا که کپلر در مدار خورشید قرار دارد، چیزی که برای شکار سیاره‌ها ضروری بود، نمی‌توان سوخت آن را جایگزین و دوباره پر کرد. با این که این تلسکوپ فضایی مجهز به صفحات خورشیدی است، اما تنها قطعات الکترونیکی آن را تامین نیرو می‌کند. در حالی که این پیشران‌ها هستند که به آن در جهت‌گیری مناسب و مانور دادن و فرستادن اطلاعات به زمین کمک می‌کنند که نیاز به سوخت دارند. هنگامی که سوخت این فضاپیما تمام شود، ناسا ارتباطات را خاموش می‌کند و کپلر تبدیل به یک زباله فضایی خواهد شد. البته جانشین کپلر، ماهواره‌ای موسوم به “TESS” قرار است در تاریخ 16 آوریل 2018 به فضا پرتاب شود. این ماهواره با جست وجوی سیارات فراخورشیدی برای اضافه کردن به پایگاه داده ناسا، کار کپلر را ادامه خواهد داد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: engadget.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه