بیگ بنگ: ناسا می‌گوید تلسکوپ فضایی کپلر پس از اینکه در حالت خواب قرار گرفته بود، دوباره بیدار شده است- گرچه آیندۀ این مأموریت هنوز هم کوتاه‌مدت به نظر می‌رسد.

extra large cover imageبه گزارش بیگ بنگ، این آژانس بتازگی در پست به‌روز‌شده‌ای اعلام کرد که تلسکوپ کپلر در 29 آگوست 2018، نوزدهمین رصد جدید خود را برای شکار سیارات ماورای منظومه شمسی آغاز کرده است. ناسا در این پست بیان داشت: «پس از اینکه این فضاپیما از حالت خواب بیدار شد، به دلیل رفتار غیرمعمول یکی از موتورها، پیکربندیِ آن تغییر یافت. نشانه‌های اولیه این است که احتمالا عملکرد اشاره‌گر تلسکوپ تا حدودی تضعیف شود. هنوز مشخص نیست که چه مقدار سوخت باقی می‌ماند. ناسا همچنان به نظارت بر سلامت و عملکرد فضاپیمای خود ادامه می‌دهد.»

بعد از اینکه امسال اعلام شد که این فضاپیما سوختش به اتمام می رسد، در روز 24 آگوست در حالت خواب قرار گرفت. در حالی که معیاری برای سوخت در ثانیه در این کمیته وجود ندارد، اما دانشمندان می‌توانند فشار مخزن سوخت را کنترل کنند تا ببینند چگونه کار می‌کند. کپلر برای اینکه سیارات را پیدا کند، به سوخت نیاز دارد. کپلر این کار را با رصد شیبی در نور، در هنگامی که سیارات از مقابل ِ ستارگان خود عبور می‌کنند، انجام می‌دهد؛ این روش، روش گذر نام دارد و اثبات شده که بسیار موفقیت‌آمیز است. اما به نظر می‌رسد که سوخت کپلر تا پایان سال 2019 به پایان می‌رسد.

کپلر تا به امروز بیش از 2500 سیارۀ تأیید شده و 2700 سیارۀ در انتظار تأیید پیدا کرده است. این تلسکوپ بعد از اینکه کاربرد یکی از چرخ‌های واکنش خود که برای نشان دادنِ ستارگان در سال 2013 به کار می‌برد را از دست داد، اکنون در حال انجام دومین مأموریت خود، یعنی K2، است. وقتی این مأموریت به پایان برسد، زمان به شدت غم‌انگیزی برای دانشمندان سیارات فراخورشیدی خواهد بود.

کپلر آنچه ما دربارۀ سیارات فراخورشیدی می‌دانیم را اصلاح کرده است، و اینکه مکان خود در کهکشان راه شیری را چگونه می‌بینیم، برای همیشه تغییر داده است. جانشین کپلر، یعنی ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS)، در اوایل امسال به فضا پرتاب شد و ماموریت علمی خود را در ماه ژوئیه 2018 آغاز کرد. کپلر در آخرین ماموریت رصد خود از آسمان، تا زمانی که سوختش به اتمام برسد، هر زمانی که باشد، همچنان به جستجوی سیارات فراخورشیدی ادامه می دهد.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.