بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا یک انفجار ابرنواختر را در فاصله‌ی ۷۰ میلیون سال نوری از ما ثبت کردند!

image e SN gvبه گزارش بیگ بنگ، تصاویر فوری تلسکوپ هابل انفجار مرگبار ستاره‌ای را نشان می‌دهد که برای مدت زمان یک سال در کهکشان مارپیچی NGC 2525 در حال ناپدید شدن بوده است. وقتی یک ستاره طی چند روز به اندازه‌ی خورشید ما که طی چند میلیارد سال “انرژی آزاد” ‌کند، برای مدت طولانی باقی نخواهد ماند و محکوم به مرگ است. این ویدئوی تایم لپس(گذر زمانی) تصاویر هابل را در بازه بهمن ۱۳۹۶ تا بهمن سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد.

انرژی آزاد شده در این انفجار شدید، ستاره را از هم گسیخته و مواد را با ۶٪ سرعت نور به اطراف پرتاب می‌کند و مقدار زیادی تابش از خود ساطع می‌نماید. ابرنواخترهای نوع Ia به طور مداوم به حداکثر روشنایی ۵ میلیارد برابر درخشان‌تر از خورشید ما می‌رسند تا اینکه با گذشت زمان کمرنگ می‌شوند.

Supernova in NGCستارگان بسیار پرجرمتر از خورشید به طریقی ظاهرا عجیب میمیرند و به اجرامی با ویژگیهای باور نکردنی تبدیل می شوند. انهدام انفجاری ستاره به آنچه “ابرنواختر” نامیده می‌شود، می‌انجامد ( که بسیار نورانی‌تر از نواختر است) و باقیماندۀ ستاره را به صورت یک تپ اختر( پالسار)، یا ستاره نوترونی و یا شاید سیاهچاله برجای می‌گذارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.comsci-news.com